Reteaua cubaneza (Wasp Network) – Un thriller politic intre Havana si Miami

0
486
image: IMDB.com

Inspirat dintr-un caz real, filmul Wasp Network (Reţeaua cubaneză) îmbină elementele unui film de acţiune și ale unui thriller politic, pe fundalul însorit al Havanei și al Floridei. Bazându-se pe romanul The Last Soldiers of the Cold War (Fernando Morais), regizorul Olivier Assayas reamintește de efectele trepidante avute de prăbușirea comunismului din Europa de Est asupra legăturilor tensionate dintre SUA și Cuba lui Fidel Castro.

Wasp Network este genul de thriller ce pompează adrenalina unui film de acţiune în lumea celor ce preferă intriga unui film poliţist cu spioni, care să fie și consistent precum un roman ancorat în istoria recentă. Datorită personajelor interpretate de Penelope Cruz, Edgar Ramirez, Gael Garcia Bernal, Wagner Moura, Ana de Armas și Leonardo Sbaraglia, filmul regizorului Oliver Assayas te va invită să pui întrebări despre modul în care luptele pentru supremaţie și influenţă economică din Marea Caraibelor ajung să influenţeze vieţile oamenilor obișnuiţi, nevoiţi să facă niște sacrificii și alegeri extrem de riscante. Aceste alegeri devin jocuri duble care îi pot înfuria pe oamenii politici din ambele tabere aflate în conflict.

Contextul istoric

În Wasp Network, taberele sunt Statele Unite și Cuba. Pe fundalul conflictului dintre ele, oamenii simpli devin fie niște fugari neputincioși, fie niște spioni. Trebuie să aleagă între aceste două ipostaze odată ajunși pe coastele Floridei și în paradisul hedonist din Miami.

La începutul anilor ’90, în care au avut loc și evenimentele amintite în film, prăbușirea comunismului le dădea speranţe și celor din Cuba. În partea de lume democratică, mulţi sperau că marele inamic al SUA, Fidel Castro, va pierde puterea. Că locuitorii dintr-o Cubă sărăcită și lipsita de speranţă se vor uni împotriva dictaturii. Statele Unite, care s-au temut mereu de mișcările de extremă stânga din America Latină și din statele din Marea Caraibelor, aveau un vis la începutul anilor ’90. Acela de vedea o Cubă revenită la democraţie. Dar visul era încă departe de a fi împlinit. Regimul lui Fidel Castro nu dădea semne de slăbiciune sau de relaxare. Căderea marii Cortine de Fier din Estul Europei nu devine un exemplu pentru ţările hispanoamericane.

Evadarea din Havana

După ce și-au dat seama că dominoul prăbușirii comunismului din Europa de Est nu va ajunge până-n Cuba, mulţi cubanezi au început o luptă pe cont propriu împotriva lui Fidel Castro. Sub pretextul alăturarii unui grup de cubanezi rebeli, care sprijină rezistenţa împotriva lui Fidel Castro, pilotul Rene Gonzalez (Edgar Ramirez) zboară clandestin din Havana până-n Miami, furând un avion folosit în antrenarea parașutiștilor. Nu își anunţă nici măcar partenera de viaţă, pe nume Olga Salanueva, interpretată de Penelope Cruz. Din momentul fugii, el devine trădător pentru autorităţile de Havana. Soţia și fiica lui, rămase in Cuba, vor fi arătate cu degetul.

O incursiune într-un Miami cubanez

Din momentul în care avionul pilotului cubanez născut în SUA, Rene Gonzalez, aterizează în Florida, ești aruncat în mijlocul unei lumi efervescente. Această lume este Miami, orașul însorit care seduce prin amestecul de culturi. Este și orașul cubanezilor dezamăgiţi de Fidel Castro. Odată ajunși în Miami, ei contribuie exuberant la atmosfera veselă a marelui oraș. Orașul palpită irezistibil și datorită nestăvilitei lor pofte de viaţă si de ritmuri tropicale vibrante. Însă, din când în când, ritmul de salsa este întrerupt de acei cubanezi deveniţi spioni. Ei se folosesc de semenii lor exilaţi pentru a-i atrage de partea FBI-ului, transformandu-i în informatori foarte bine plătiţi.

Cubanezii din Miami care nu ajung să lucreze pentru FBI, mai au câteva opţiuni, ceva mai riscante. Unii sunt racolaţi de niște grupări care le promit că-l vor alunga pe Castro de la putere, eliberând Cuba de sub foamete și teroare. Liderul unei astfel de grupări îl racolează și pe Rene, pilotul fugit din Havana. Acesta își va folosi talentul de pilot experimentat pentru a salva cubanezii aflaţi în derivă, pe mare, după ce au părăsit ilegal Cuba. Din rândul lor vor proveni următorii soldaţi ai rezistenţei împotriva lui Fidel Castro. Atunci când nu salvează vieţile compatrioţilor din Cuba, pilotul folosește avionul pentru a împrăștia manifeste deasupra Havanei.

Un cuib de viespi

Când nu face zboruri pentru sabotarea regimului de la Havana, pilotul Rene Gonzalez visează să-și aducă întreaga familie în Miami. Până la îndeplinirea acestui vis, el se întâlnește cu alţi cubanezi fugiţi și ajunși în Miami. Aceștia au propriul plan de supravieţuire. Unii încep să colaboreze cu FBI, alţii se împlică în tot felul de afaceri ilegale. Datorită acestor personaje secundare vei descoperi o comunitate multistratificată. De fapt, comunitatea formată din cubanezii fugiţi în Florida reflectă jocurile duble și încrengăturile politice mai puţin cunoscute.

Afaceri dubioase

Miami va deveni pentru personajul central nu doar un tărâm al promisiunilor, unde găsește o viaţă mai bună pentru familia sa. Miami este și un loc unde lupta împotriva lui Fidel Castro se intersectează cu afacerile ilegale. Afacerile dubioase vor fi desfășurate sub umbrela unor grupări ce luptă pentru eliberarea Cubei. Unele grupări ajung să se finanţeze prin traficul de droguri din ţările Americii Centrale. La un moment dat, și Rene descoperă că unul dintre avioanele pilotate de el este burdușit cu droguri.

Traficul de droguri nu este singura activitate ce va risipi multe dintre iluziile cubanezilor inocenţi ajunși în Miami. Unii dintre ei vor contribui la acţiunile de sabotare a turismului cubanez. Turismul este singurul sector ce mai ţine economia cubaneză pe linia de plutire, după izolarea cauzată de instaurarea dictaturii comuniste. Acţiunile de sabotare presupuneau aterizarea în staţiunile turistice ale unor cubanezi din Miami. În versiunea oferită de acest film, ei imitau practicile unor teroriști. Nu omorau turiștii, dar era sufiecient să tragă gloanţe de mitralieră în aer pentru a distruge liniștea.

Jocul dublu, imprevizibil

Când autorităţile de la Havana încep să bănuiască existenţa unor grupuri care vor să distrugă turismul naţional, vor trimite spioni în Statele Unite. Aceștia vor trebui să se dea drept luptători împotriva lui Castro. Odată infiltraţi în grupurile de rezistenţă din Miami, vor sabota brutal planurile de înlăturare a dictatorului. Acești spioni ai lui Castro își construiesc propria reţea de sabotaj, chiar în interiorul reţelelor anti-Castro.

Datorită apariţiei unor personaje fidele dictatorului, impresiile și așteptările îţi vor fi date peste cap. Vei descoperi că din reţeaua de spioni ai lui Fidel Castro fac parte și personaje ce păreau a fi împotriva acestuia. Astfel, regizorul Olivier Assayas începe un joc derutant. Evenimentele devin precum un puzzle în care piesele alcătuiesc o cu totul altă imagine de ansamblu.

Sentimentalismul înghiţit de cinism

Datorită legăturii dintre pilotul fugit din Cuba și partenera acestuia interpretată de Penelope Cruz, elementele demne de un thriller alert s-ar fi putut îmbina cu autenticitatea și tandreţea asociată legăturilor umane din America Latină. Însă elementele ce ar fi îndulcit ritmul thrillerului cu sentimentalismul nostalgic al cubanezilor nevoiţi să ia calea exilului nu sunt potenţate în acest film. Şi nici dedesubturile psihologice ale relaţiilor dintre personaje. Olivier Assayas nu le permite personajelor să își exprime nuanţele psihologice.

Filmul nu este o explorare adâncă a dilemelor, a sacrificiilor făcute de oamenii prinși între jocurile de putere ce pot strivi libertatea unei naţiuni. Personajele nu par să se frământe. Nu au dileme, ci mai degrabă certitudini, de aceea lumea lor interioară pare aplatizată. Spectatorii care și-ar fi dorit un joc actoricesc mai compatibil cu profunzimea psihologică vor fi ușor dezamăgiţi.

Marionete deposedate de profunzime

Ritmul alert al filmului, implicit al deciziilor luate de personaje, nu lasă loc unei laborioase analize psihologice. Nu ești încurajat să pătrunzi în lumea personajelor, să te pui în pielea lor. Totusi, nu pare o scăpare a lui Olivier Assayas, ci mai degrabă o asumare. Pentru Olivier Assayas nu este importantă lumea interioară a personajelor. Ar vrea să-ţi transmită astfel impresia că luptele politice întreţin regimuri toxice. Sub aceste regimuri, nu mai contează acele conștiinţe individuale pline de labirinturi emoţionale sofisticate și de reflecţii.

Profunzimea este înlocuită fie de rafalele unor acţiuni imprevizibile de supravieţurire cu orice preţ, fie de cinismul asumat în abordarea eliberării personale. Prinse la mijlocul încăierarii unor mari puteri, personajele reprezentând oamenii mărunţi par manevrate de un păpușar caustic. Acesta pare să-și urmeze propriile scopuri greu de anticipat. De fapt, întregul film, prin ritmul său alert, vrea să îţi dea impresia că în ţările aflate sub dictatură doar cei ce deţin puterea și inamicii lor, care le promit democraţia oamenilor simpli, își permit luxul de a privi în adâncime, însă doar pentru a-și impune ideile despre libertate, în timp ce idealiștii sau mărunţii spioni al răului nu sunt decât niște marionete păcălite.

Poţi vedea trailerul aici.

Te invităm să citești și articolele:

10 filme de la Cannes (2017) despre care vor povesti și generatiile viitoare

Traducătorii – Un thriller a la Agatha Christie pentru bookaholici

10 filme de la Cannes (2017) despre care vor povesti si generatiile viitoare

Traducatorii/Les Traducteurs – Un thriller a la Agatha Christie pentru bookaholici

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here