Trei femei – Starneste curiozitatea asociata unui serial despre emanciparea sexuala

0
126

Devorezi Trei femei cu apetitul adictiv trezit de obicei de un nou serial marca Netflix sau HBO, despre care se vorbește cu patimă, admiraţie, indignare, curiozitate sau (o mai mare sau mai mică) stupefacţie.

După o investigaţie ce a durat opt ani, jurnalista Lisa Taddeo a scris această carte așa cum scrie un scenarist niște episoade irezistibile dintr-un serial despre sexualitatea feminină: curajos, empatic, frust, convingător și fără tabuuri. Şi-a calibrat stilul precum un regizor capabil de a stârni acel vârtej de emoţii în spectatorul fidelizat. Pentru a obţine angajamentul afectiv al cititorului, Lisa Taddeo alege trei tipologii feminine ce nasc fie nevoia de identificare cu ele, fie respingerea, complicitatea sau atașamentul unui cititor solidar. Aceste trei femei provin din medii sociale și generaţii diferite. Au totuși în comun lupta inegală cu obtuzitatea semenilor atunci când vine vorba despre libertatea sexuală sau dorinţa feminină.

Lina, Sloane și Maggie sunt niște femei pe care orice om echilibrat și cu experienţă de viaţă le-ar aprecia sau, dacă nu, le-ar considera măcar normale/inofensive. Au aceleași probleme pe care le întâmpină orice adolescent, soţie neglijată ce vrea să se simtă dezirabilă sau o femeie independentă ce dorește să se bucure de propriul corp. Însă toate trei au avut ghinionul de a se naște în orașe mici sau în medii burgheze unde mentalitatea conservatoare le consideră niște deviante pe femeile ce au fantezii picante și își doresc pasiune, pe lângă devotamentul unui soţ cu poziţie social de invidiat și un job stabil.

Lina se mulează pe tipologia casnicei nefericite, dar care până la urmă iese dintr-o căsnicie sufocantă, în care nevoile ei sexuale nevinovate sunt considerate inutile atâta vreme cât există un confort material și o stabilitate data de un act. Lina își va redescoperi sexualitatea după ce va reînnoda legătura fierbinte cu marea iubire din liceu, pe care a pierdut-o după ce drogul violului a transformat-o din victimă în adolescenta considerată de toţi o depravată.

Nici Maggie nu scapă de etichetările colective. După ce își dă în judecată profesorul preferat, atrage blamul întregii comunităţi. Profesorul admirat de majoritatea elevilor a profitat de încrederea ei în perioada în care Maggie era debusolată și implicit vulnerabilă. I-a exploatat precum un psihopat nevoia de a se simţi apreciată și protejată, pentru a o seduce. Totuși, Maggie nu este crezută de cei din jur. Considerat profesorul anului și având o căsnicie perfectă în ochii celor din jur, acesta nu putea fi ispitit de o adolescentă. Maggie întruchipa în ochii majorităţii pericolul ce se năpustește precum un animal de pradă asupra tihnei în care plutește idilic orice familie respectabilă. A i se face dreptate lui Maggie însemna o ameninţare la adresa comunităţii și a valorilor devenite iluzia siguranţei ce valida scenariul de viaţă al celor ce visau la familia perfectă.

Mai norocoasă decât Lina și Maggie pare să fie Sloane. Provine din upper class-ul asociat privilegiilor de nezdruncinat. Își poate permite orice fantezie deoarece apartenenţa ei la înalta societate o ţine departe de mocirla în care sunt adesea târâte femeile care își permit să își dezvăluie problemele, ieșind astfel din tiparele conformismului. Sloane are la rândul ei un secret considerat murdar. Acceptă fanteziile soţului ei fidel. Acesta se excită când știe că ea are aventuri cu alţi bărbaţi. Deși viaţa ei sexuală ar conduce-o direct în zona femeilor marginalizate, care acceptă sexul în trei, Sloane are cea mai sigură viaţă dintre cele trei femei.

Spre deosebire de Maggie și Lina, Sloane și-a îndeplinit visul – acela de a deșine un restaurant de lux. Este independentă financiar și nu a fost obligată să-și petreacă viaţa într-o comunitate având o mentalitate provincial-retrogradă. Are un partener ce îi susţine planurile și care îi alungă teama în faţa imaginii din oglinda ce îi spune că se îndreptă spre vârsta la care femeile ce și-au construit viaţa pe talentul de a se face dorite încep să nu se mai simtă dezirabile precum cele abia ieșite din adolescenţă.

Gândurile, atitudinile, fanteziile și dorinţa de libertate a celor trei femei trecute prin crize existenţiale îi va face pe mulţi cititori să exprime opinii contradictorii despre ele. Sunt pagini care îi vor face să le dea dreptate, altele să le spună cuvinte apăsătoare, care să fie precum un duș rece menit să le trezească la realitate, pentru a le determina să ia decizia pe care altcineva o consideră potrivită.

Evenimentele din trecutul celor trei femei sunt dense precum niște scene intense, care te ţin cu sufletul la gură. Autoarea alege să le prezinte în momente decisive ale vieţii lor, când acumularea unor tensiuni le face să își dezvăluie tot ce au mai dezordonat și totodată mai bun în ele. Multe cititoare se vor simţi securizate de modul în care Lisa Taddeo alege să expună vulnerabilităţile și resursele fiecăreia.

Cele trei femei sunt prinse într-un roller coaster al emoţiilor ce le poartă de la abis la extaz, de la tristeţea feroce la euforia dorinţei ce devine sinonimul emancipării, al trezirii dintr-o amorţire afectivă. Succesiunea evenimentelor amplifică satisfăcător ritmul lecturii, încât vei lăuda stilul autoarei, care alege să prezinte alternativ situaţiile din viaţa celor trei femei. Cartea este divizată în capitole bine dozate, care poartă chiar numele celor trei femei, amintindu-ţi astfel de un serial în care fiecare episod este așteptat cu sufletul la gură, după ce anteriorul a incitat la discuţii îndrăzneţe cu prietenii sau partenerul de viaţă.

Alegând abil succesiunea detaliilor, Lisa Taddeo pare să exploreze mărturisirile intime ale acestor femei pentru a da glas tuturor femeilor din comunităţile americane retrograde, izolate în propria închistare ce duce la irosire și ratare. Probabil că vieţile acestor femei ar fi fost total diferite dacă s-ar fi născut într-o ţară europeană, unde scriitorii precum Catherine Millet și oamenii vorbesc provocator și degajat despre triunghiuri amoroase, escapade ori dreptul femeii de a fi ceea ce vrea să fie.

Probabil că mulţi cititori europeni vor încerca să înţeleagă de ce Trei femei este considerată o carte fierbinte, care a provocat un seism în mentalitatea colectivă din Statele Unite. Pentru cititorul european (mai ales pentru cel din Vest), fanteziile și aventurile celor trei femei nu mai sunt deloc spectaculoase, controversate, șocante. Mai bine zis, șocante sunt atitudinile celor din jur faţă de nevoia lor de a se bucura de propria sexualitate, de a se lăsa în voia dorinţei și a fanteziilor, de a se elibera din relaţii sau căsnicii plictisitoare, în care partenerii lor le împiedică să experimenteze plăcerea. Așadar, nu este de mirare că mulţi vor compara această carte de non-ficţiune cu multe romane actuale în care este demitizată societatea americană chiar de cei ce au trăit în interiorul ei. Trei femei denunţă ipocrizia, puritanismul de faţadă și meschinăria comunităţilor din așa-zisa America profundă, moralistă și moralizatoare.

Vei descoperi o sincronizare inteligentă între poveștile individuale ce au ca punct comun feminitatea și emanciparea sexuală și observaţiile necruţătoare asupra societăţii americane. Dramele celor trei femei prezintă un tablou pesimist al unei Americii subjugate de mentalităţi învechite, amintind mai ales de cele din satele mioritice în care femeia este blamată când are curajul de a denunţa o nedreptate sau un abuz de putere. Prin cazul adolescentei Maggie – sedusă, apoi abandonată de profesorul idealizat – Lisa Taddeo demonstrează că sistemul de valori ce stabilește cine este victima și cine este abuzatorul este unul revoltator de inegal. Femeile având trăsături fizice și de personalitate ce nu se încadrează în standarde nu vor fi niciodată credibile atunci când raportează un abuz, așa cum au demonstrat-o și reacţiile polarizate stârnite de curajoasele dezvăluiri din campania #meetoo.

Datorită modului în care îmbină poveștile individuale cu observaţiile referitoare la societate, Lisa Taddeo reușește să atragă mai multe categorii de cititori. Vor citi paginile din Trei femei și citorii dornici de a înţelege mai multe despre sexualitatea feminină, și vânătorii de picanterii, dar și femeile ce se simţeau vinovate, acum susţinute de acest demers al Lisei Taddeo de a le face dreptate celor blamate. Nu sunt uitaţi nici acei cititori sceptici în faţa unui bestseller american, gata să afirme că anumite pagini plasează cartea în facila categorie a lecturilor softporn. Pentru aceștia din urmă, Lisa Taddeo a pregătit niște pagini care intrigă. Este vorba despre paginile cu amintiri despre mama ei, ce a trăit în Italia postbelică – aflată între mentalitatea machistă și revoluţia sexuală. Mărturisirile despre mama ei te fac să-ţi imaginezi un cocktail între scrierile unui psihanalist și romanele Elenei Ferrante (cele din afara Tetralogiei napolitane). Volumul poate fi comandat și de pe Libris sau Cărturești

Citește și Femeile anului în 8 filme de neuitat

Femeile anului, in 8 filme de neuitat

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here