Recenzie – M-am saturat de tine – Savuroasa ironie a femeii din Coreea de Sud

0
379

Coreea de Sud a început să fie cunoscută și datorită scriitoarelor subversive. Acestea îţi demonstrează că femeia orientală actuală nu mai încape în clișeele furnizate prin filmele de epocă. Una dintre aceste scriitoare este Bae Suah. Prin romanul M-am săturat de tine răstoarnă clișeu după clișeu, apelând la umorul de calitate folosit în explorarea unor probleme din lumea femeilor celibatare trecute de treizeci de ani.

În cartea lui Bae Suah nu mai întâlnești femeia coreeană având o atitudine rezervată, gata să-și ascundă opiniile tăioase. Şi nici femeia educată pentru a seduce. Protagonista cărţii lucrează în lumea corporaţiilor, iar în paralel își urmează studiile. Speră ca după absolvire să devină medic veterinar. Îi plac animalele sălbatice. De aceea ar dori să plece în Africa. Din când în când se mai întâlnește cu grupul de prietene (fiecare prietenă reprezentând câte o categorie socială din Coreea multistratificată) sau are câte o aventură trecătoare (relaţia de lungă durată i-ar putea consuma timpul acordat studiilor).

Dincolo de graniţele culturale

M-am săturat de tine este un roman pe care îl vei citi pe nerăsuflate, cu mare plăcere. Provoacă dorinţa de a-ţi analiza gândurile și emoţiile trezite de Yukyeong, personajul feminin principal. Plăcerea este oferită în primul rând de stilul ales de Bae Sueh.

Romanul sau este scris la persoana I și devine o revărsare de ironii savuroase. Yukyeong te bombardează folosind replici spontane și pline de miez. Ea vorbește fără pic de reţinere și fără pudoare despre statutul femeii coreene. Face niște observatii care pot stârni hohote de râs în aceeași măsură în care invită la reflecţii adânci despre feminitate, modernizare, emancipare versus tradiţionalism.

O altă calitate a romanului este legată de modul în care autoarea a știut să își apropie personajul principal de cititor. Şi-a înzestrat protagonista cu genul acela de autenticitate care îţi dă iluzia că stă chiar în faţa ta, că ţi se adresează direct și uneori vorbește în locul tău atunci când îţi este rușine să îţi recunoști anumite greșeli, temeri, revolte, frustrări. Datorită acestei autenticităţi bazate pe spontaneitatea personajului feminin, ai impresia că nu este vorba doar despre o femeie din Coreea de Sud. Yukyeong vorbește în numele a milioane de femei, din întreaga lume. Depășește astfel graniţele culturale, rămânând, în același timp, ancorată lucid în problemele ţării natale.

Un personaj feminin reprezentativ pentru o generaţie

Succesul romanului M-am săturat de tine este alimentat și de relaţia empatică dintre cititori și personajul central. Dacă esti o femeie care a depășit vârsta de 30 de ani și care este întrebată la fiecare sărbătoare în familie când are de gând să se mărite, vei avea impresia că despre tine este vorba în acest roman. Mai ales dacă vii dintr-un mediu tradiţionalist, în care orice rudă se simte îndraptăţită să îţi adreseze întrebări intruzive pentru a-ţi induce sentimentul inadecvării deoarece nu ești în rând cu lumea.

Personajul feminin central, Yukyeong, devine vocea femeilor care își doresc să trăiască propria viaţă. Nu se conformează unui model prestabilit, neschimbat de milenii. În acest personaj se regăsesc femeile moderne din ţări încă suspendate la graniţa dintre vechi și modern.

Yukyeong reprezintă generaţia femeilor din Orient care asistă la schimbări uluitoare în plan social. Deși participă intens și activ la aceste schimbări, ele încă mai trebuie să dea socoteală în faţa generaţiilor trecute. Bărbaţii le aceptă până la urmă accesul la profesii rezervate lor acum un secol. În schimb, familia extinsă le amintește de rolul tradiţional rezervat femeii.

Eliberarea de un vechi model

Yukyeong nu se lasă prinsă în capcana fricii de inadecvare, care le face pe multe femei să renunţe la emancipare. Își urmează propriul drum. Şi-a câștigat independenţa financiară. De asemenea, este la un pas de a-și îndeplini și visul de deveni medic veterinar în Africa. Jonglează cu toanele unui șef misogin și cu atracţia vinovată faţă de șarmantul vicepreședinte al companiei pentru care lucrează. El, la rândul său, este atras de ea.

Nonconformista Yukyeong are impresia că este o neînţeleasă. Această impresie se accentuează când ea iese în oras cu prietenele. Cele mai bune prietene ale lui Yukyeong sunt încă prinse între așteptările familiei tradiţionaliste și noile aspiraţii ale societăţii coreene occidentalizate.

Personajele feminine își doresc libertate și trăiesc modern. Totodată, caută un partener așa cum îl visau mai degrabă femeile din secolele trecute. Un bărbat care să le ofere siguranţă financiară și care să fie considerat puternic și atrăgător în ochii rudelor. De fapt, Yukyeong îţi dă de înţeles, dezamăgită, că tinerii din generaţia ei au reușit să unească modelul retrograd cu oportunismul, snobismul și parvenitismul noii clase de mijloc din Orient. Nereușind să adopte și apoi să își asume până la capăt stilul de viaţă modern, noua clasă de mijloc a deviat valorile trecutului în direcţia carierismului având ca miză nu autonomia financiară, ci nevoia de a acceptare, de validare în pătura de sus a societăţii.

Asumarea independenţei

Spre deosebire de prietenele și de rudele sale, Yukyeong nu vrea să demonstreze nimănui nimic. Însă libertatea personală nu îi este apreciată. Este privită mai degrabă cu scepticism de cei din jur. Dar nu se lasă intimidată. Dimpotrivă, continuă să fie ea însăși, directă, sinceră. Emite niște opinii comice și profunde la adresa noii generaţii de tineri cosmopoliţi. Îi consideră la fel de snobi și conformiști precum părinţii lor, care i-au învăţat să vâneze parteneri ideali(zaţi), întotdeauna din înalta societate.

Multe dintre scenele romanului par deja trăite de cititori. Îţi vor aminti de aspiraţiile multor tineri din România, atrași de mirajul prosperităţii. De iluziile, ambiţiile și vanităţile primelor generaţii care au mirosit aerul rarefiat al multinaţionalelor și care au cunoscut oportunităţi profesionale ce acţionau precum un magnet, îndepărtându-i de valorile demodate ale bunicilor și ale părinţilor.

Bărbatul interzis, care poate complica niște planuri de viaţă

Yukyeong își dă seama că, spre deosebire de femeile coreene gata să se conformeze unui model simplist al vieţii fericite, ea își poate permite luxul de a refuza să se mărite, ignorând insistenţele părinţilor. Nu își asumă doar libertatea de a refuza să se mărite până la 30 de ani. Își asumă și acea libertate de a se simţi împlinită în afara unei relaţii amoroase.

Protagonista simte că priorităţile universitatere sunt mai importante. Doar că apariţia unui bărbat șarmant și căsătorit o va pune în faţa unui risc. Este riscul de a renunţa la iluzia autonomiei emoţioale. Până să-l întâlnească, Yukyeong se simţea pusă la adăpost de orice tentativă de a forma un cuplu, de a se îndrăgosti. Şi pentru ca totul să fie din ce în ce mai complicat, mai apare în peisaj cel considerat prima ei iubire și vărul fustangiu, care vrea să-i cunoască prietenele, propunând ieșiri în oraș, în care grupul lui de prieteni va întâlni grupul de prietene al lui Yukyeong.

Farmecul personajului central

Prin cartea M-am săturat de tine, scriitoarea Bae Suah demonstrează că poţi scrie un roman atractiv mizând exclusiv pe gândurile și impresiile pline de umor satiric ale unui personaj expresiv. Yukyeong ar putea susţine un one-woman-show. Ea știe să îmbine spontaneitatea și nonsalanţa acidă ale unui stand-up comedy cu profunzimea unor observaţii cât de poate de grave. Sunt observaţii preţioase despre ţările în care tinerii au schimbat într-un singur deceniu ce n-au reușit strămoșii lor în câteva secole.

Asemenea tinerilor din generaţia ei, Yukyeong asistă la o superficială apropiere între clasele sociale. Această apropiere se dovedeste a fi artificială deoarece îi dă celui din pătura modestă iluzia că poate deveni burghez peste noapte, iar celui din clasele superioare tradiţionaliste că ar fi mai deschis la minte decât părinţii săi.

Poţi comanda romanul de pe LibHumanitas, Cărturești