Recenzie – Lady L. – Ce femeie si ce poveste de viata!

0
147

Ce femeie și ce poveste de viaţă! Una plină de secrete, deghizări de curtezană rafinată, patimi devoratoare mocnind sub aparenţa decenţei aristocrate și răsturnări de situaţie demne de cea mai sofisticată farsă memorabilă. Sunt impresiile rămase în urma unuia dintre cele mai bune romane scrise de Romain Gary. Te vor face să-l recomanzi tuturor împătimiţilor de lectură. Lady L. este genul de roman care va intra în topul celor devorate cu poftă. Efectul pe care îl are asupra cititorilor și observaţiile despre natura umană vor ului fiecare generaţie.

O femeie de neuitat

Într-una dintre cele mai seducătoare cărţi ale sale, Romain Gary a descris una dintre cele mai interesante femei din literatură. Lady L. este un personaj feminin cameleonic, de o inteligenţă sclipitoare. Totodată, are o viziune de o luciditate cutremurătoare asupra epocii sale. Folosindu-se de aceste calităţi, va lua decizii radicale, dar eficiente. Aceste decizii o vor duce de la mizeria degradantă pe culmile înaltei societăţi. Va subjuga bărbaţi importanţi, de la ambasadori la nobilii familiei regale, influenţând astfel istoria.

Povestea ei de viaţă este demnă de o regină aventuroasă, abilă în ascunderea păcatelor, și de o curtezană ajunsă la apogeul sofisticării, ce îmbină arta seducţiei cu flerul vizionar în jocurile puterii. Ar putea fi considerată genul de femeie la care visează mulţi bărbaţi. Una care stârnește atât admiraţia, cât și invidia femeilor. Nu întâmplător a devenit și personajul unui film în care zeiţa Sophia Loren a interpretat-o.

Povestea unei vieţi pline de neprevăzut

Datorită acestui personaj feminin captivant, Lady L. este un roman plin de neprevăzut. Nu-i lipsesc nici preţioasele concluzii despre istoria ultimelor două secole. Totodată, romanul o profeţie despre greșelile repetate ale istoriei. Ritmul este intens, trepidant. Impresiile despre viciile umane sunt copleșitoare. Pot fi la fel de bine puse pe seama celui mai rafinat și plin de umor psihanalist, în care s-a deghizat Romain Gary când și-a privit în ochi semenii, ca nimeni altul.

Romanul Lady L. îţi propune o călătorie imprevizibilă din cartierele pariziene asociate păcatelor la elegantele conace britanice, unde bunul gust calculat este un laborios ceremonial de ţinere în frâu a pornirilor vulcanice. Dintr-o lume a păcatelor incandescente și a pornirilor vulcanice a venit și aristocrata Lady L. Ne este prezentată în ziua în care își sărbatorește cea de-a optzecea aniversare.

Jocul aparenţelor

Mult-admirata (până la veneraţie) Lady L. este înconjurată de copii și nepoţi de succes. Unii stăpânesc peste finanţele Angliei. Alii fac regulile în arena politicii sau ajung în vârful ierarhiei bisericești. Exact ca-n poveștile despre marile familii italiene renascentiste precum Medici, devenite influente datorită ramificaţiilor formate din alianţe și înrudiri bine calculate și greu de înlăturat.

Clipele în care Lady L. își întâmpină invitaţii de soi, veniţi să își arate respectul de parcă s-ar afla în faţa unui cap încoronat, oferă singurele pagini în care simţi liniștea calculată asociată rafinamentului britanic din înalta societate. În ciuda ţinutei de un bun gust desăvârșit, fără excese ori detalii opulente, ghicești imediat că Lady L. nu este nobila engleză clasică. În ea clocotește un sânge de pe alte meleaguri. Originile asociate sângelui clocotitor sunt evidente pentru cei ce au ochi să vadă și detaliile ornamentale ale palatului ei. În sobrietatea britanica, Lady L. își aruncă propria fantezie. Adoră picturile și decoraţiunile fanteziste. Ar fi vrut un palat italian sau francez, unde senzualitatea nu este disimulată sau camuflată în spatele unor gesturi și culori temperate.

Aniversarea secretelor

Înconjurată de tot ce are Anglia mai respectabil, Lady L. vrea să facă niște destăinuiri. Acestea sunt de-a dreptul scandaloase, însă delicioase pentru cititori. Destăinurile ei ar putea arunca în aer nu doar propria reputaţie. Ar putea-o distruge pe a întregii familii de aristocraţi din care face parte. Pentru a-și menaja familia obsedată de aparenţele onorabile, ce riscă să fie pulverizate într-o deflagraţie a rușinii ce ar afecta generaţii întregi de urmași cu pedigree, Lady L. se retrage în pavilionul din grădina preferată. Aici găsește urechile potrivite pentru o poveste de viaţă greu de crezut și de bănuit. Urechile îi aparţin unui ascultător devotat. El o adoră de peste patru decenii, în secret, așa cum se cuvine în lumea unei femei respectabile, de rang superior.

Admiratorul secret este un poet de curte. Unul plictisitor și demodat pentru gusturile noastre, conformist și plutind în acea mediocritate ce ar putea trece drept bun gust în mediul aristocraţiei care se teme de excese, chiar și de cele transformate în talent literar și genialitate de artiștii decandenţi. Odată ce protagonista începe să-și povestească viaţa, paginile romanului devin un șuvoi incendiar.

Femeia unei epoci

Romain Gary transformă Lady L. nu doar într-un roman despre metamorfozele feminităţii. Biografia lui Lady L. este de fapt povestea unei epoci pline de personaje deopotrivă fascinante și odioase pentru istorici. Să nu uitam că Lady L. și-a trait anii formării, ai tinereţii tumultuoase, în perioada ce avea să nască niște lideri și revoluţionari carismatici (deveniţi și impostori malefici).

Lady L. era femeia unei epoci adesea considerate una a marilor cutremure sociale și politice. O epocă nefastă pentru lumea nobililor ce se temeau de schimbări și a burghezilor ipocriţi. Fusese șlefuită de această perioadă extrem de fertilă pentru ideile anarhiștilor, ale contestatarilor deghizaţi în idealiști, ale impostorilor, ale interlopilor ajunși în marile sfere de influenţă și ale femeilor decăzute ce au știut să profite de agitaţia din jur pentru a a-și ascunde o biografie rușinoasă.

Lady L. ar fi putut scandaliza, provoca multă indignare și dezgust. Însă Romain Gary o plasează deasupra judecăţilor morale. Ea încetează să mai fie un simplu personaj care a renunţat la scrupule pentru a supravieţui. Lady L. devine un simbol al unei epoci. Feminitatea ei alunecoasă, de o versatilitate ieșită din comun, este oglinda schimbărilor. În caracterul ei se reflectă o lume. Acea lume în care nimic nu mai e ceea ce pare, ci doar posibilitatea unei noi deghizări.

Stilul irezistibil

Aventurile prin care trece Lady L. pentru a-și putea perfecţiona arta deghizării amintesc de stilul picant, sarcastic și exploziv de satiric al romanelor interize din secolul al XVIII-lea. Ai tinde să afirmi că Romain Gary face o reverenţă în faţa tuturor acelor scriitori din epoca lui Casanova, dornici de a scandaliza inteligent, cu tâlc, inventând niște personaje care nu se rușinau de nimic atunci când dădeau frâu liber pasiunilor și dorinţei de a parveni pentru a nu-și refuza niciun moft, indiferent de ce natura ar fi fost. Totodată, Romain Gary are priceperea unui autor de romane ce au stat la baza marilor filme noir sau ale artei fotografice promovate de cei din generaţia lui Brassai, datorită modului în care descrie obiceiurile din cartierele rău-famate, într-un stil în care viciul și degradarea se învecinează cu senzualitatea. Astfel, ai impresia că vezi alăturarea irezistibilă a unor stiluri venite din secole diferite.

Deși cuprinde povestea unui personaj bine definit, Lady L. are consistenţa unui roman mult mai dens. Un roman în care poate încăpea întreaga omenire. Cu viciile, idealurile transformate în autoamăgire sau în crime, deziluziile și vulnerabilităţile sale. Lady L. este mai mult decât un personaj. Este un călător pe scena lumii, care trece dintr-un timp în altul. Periplul său este unui năucitor, care nu pare să se mai sfârșească.

Feminitatea necesară

Când și-a imaginat-o pe Lady L., Romain Gary a vrut să faca din ea nu doar un simbol al feminităţii nesupuse. De fapt, să-și fi dorit să transforme însăși feminitatea într-un simbol. Lady L. întruchipează feminitatea pe care scriitorul o transformă în singura opoziţie veritabilă împotriva fanatismului aducător de moarte și ipocriziei din cercul aristocraţilor decrepiţi, ipocrizie ce anchiloza spiritul și tot ce avea lumea civilizată mai vizionar și mai curajos.

Într-o lume care se afla între criza vechilor valori și tentaţia măsurilor politice radicale, menite să asigure ascensiunea grupurilor extremiste, Lady L. devine oglinda incomodă. Existenţa ei aventuroasă denunţă atât ipocrizia lumii respectabile, a nobilimii, cât și radicalizarea idealiștilor care devin ucigași pentru a salva omenirea de la inechitate și robie.

Privirea sarcastică

Secretele mai puţin onorabile ale protagonistei sunt privirea sarcastică a lui Romain Gary asupra umanităţii, așa cum au cunoscut-o cei ce s-au văzut prinși sub istoria acaparată de promisiunile idealiștilor deveniţi călăi. Îndrăgostită de un astfel de idealist, dar intrată pe ușa din faţă în familia unui aristocrat englez, Lady L. exprimă drama celui aflat între doua forme extreme de a exista în vecinatatea nefericirii. Ea își căutase propria salvare într-o Europă civilizată de la începutul secolului XX, unde capcanele pentru cei fără privilegii erau imense, iar preţul plătit de cei din clasele ferite de lipsuri era mediocritatea considerată inofensiva odată poleită cu fastul și eleganţa mostenite din generaţie în generaţie.

Poţi comanda romanul de pe LibHumanitas

Femeile anului, in 8 filme de neuitat