Recenzie – Inotand cu elefantul, in brate cu pisica – Niciodata jocul nu a fost mai sensibil si mai fascinant

0
54

Niciodată șahul nu a fost mai sensibil și mai fascinant! Asta îţi vine să spui imediat ce descoperi marea pasiune a băieţelului poreclit Micul Alehin după numele unui celebru șahist cu destin controversat. Înotând cu elefantul, în braţe cu pisica este un roman așa cum doar o autoare japoneză putea scrie.

Fie că știi să joci sah sau ești la începutul iniţierii în această lume, romanul te va surprinde și te va fermeca prin acele calităţi atribuite unei povești din Japonia: delicateţea, sensibilitatea personajelor enigmatice, stranietatea în care acestea se vor scufunda lent, oscilaţia inspirată între dezvăluirea secretelor și tăcerile ce au rostul lor în amplificarea unui mister devenit un ingredient indispensabil dintr-un roman japonez reușit și nu în ultimul rând situarea evenimentelor la graniţa dintre o realitate cotidiană recognoscibilă (indiferent de cultură) și acea lume a fanteziei precum un vis ce aruncă o vrajă nevăzută asupra unui cotidian absorbit încet, încet de stranietate.

Înotând cu elefantul, în braţe cu pisica este al patrulea roman prin care autoarea niponă Yoko Ogawa își cucerește fanii din România. Aceasta a devenit cunoscută datorită romanelor Hotel Iris și Profesorul și menajera.

Şahul, un drum spre noi prieteni

Noul roman tradus ţi se va lipi de suflet încă de la primele pagini, mai ales datorită personajului central. Poreclit Micul Alehin, acesta este îndrăgostit de șah. De fapt, șahul va avea multiple semnificaţii în viaţa lui. Îi va fi refugiu și îi va arăta că există o lume precum un mare ocean fascinant dincolo de existenţa plină de lipsurile ce devin suportabile doar datorită afecţiunii oferite de bunicii lui (băieţelul este orfan). Şahul îl va face să descopere un prieten excentric. Acesta îl va învăţa nu doar tainele jocului și ale minţii. Îl va face să simtă și bucuria unui atașament care poate compensa lipsa prezenţei paterne. Tot șahul îl va aduce alături de o tânără la fel de stranie precum el, de care se va simţi din ce în ce mai legat emoţional.

O poveste la graniţa suprarealismului

Deși începe cu povestea multor copii orfani crescuţi de niște bunici plini de afecţiune, îţi dai repede seama că te afli în faţa unei povești ce deviază evenimentele spre o zonă asociată unui suprarealism camuflat în banal. Datorită imaginaţiei și modului în care băieţelul pasionat de șah interpretează evenimentele dramatice din viaţa lui și a celorlalţi, ai impresia că de fapt citești încântat un basm adaptat la așteptările adulţilor.

Întâlnirile dintre personaje, legăturile umane și mutările de pe tabla de șah nu sunt ceea ce par a fi. La început se derulează în planul real. Apoi se prelungesc într-o lume subiectivă precum un ocean de stranietate. Nu este doar marele ocean al șahului, cu ale sale posibilităţi infinite de a face mutări și de a ieși din capcanele adversarului. Este vorba despre marele ocean al iubirii pentru aproape, sub toate formele ei, de la cea paternă și fraternă la cea asociată prieteniei și celei capabile de a îndulci o mare singurătate.

Povestea unui băieţel special

Farmecul nelumesc atribuit romanului Înotând cu elefantul, în braţe cu pisica este puternic legat de modul în care personajul central își reprezintă lumea. Pasionat de șah, acesta va fi purtat într-o altă lume. Aici apar niște personaje secundare demne de scenele unui film de o frumuseţe aparte. Parcă vezi un film în care bucuria adusă de lucruri (aparent) mărunte se învecinează sfâșietor (dar subtil) cu marile tristeţi.

Băieţelul pasionat de șah are parte de o viaţă în care abandonul și pierderile apar mult prea devreme. Viaţa îi va fi alinată de apariţia unui bărbat excentric și tandru precum un tată ideal. Acest bărbat este dependent de șah. Locuiește într-un autobuz abandonat, pe care îl transformă într-un loc primitor. Este un loc plin de obiecte preţioase. Ai spune că ai nimerit în salonul unui colecţionar din lumea aristocraţilor. Această casă primitoare improvizată de bărbat într-un loc unde s-ar ascunde mai degrabă un homeless devine oaza de liniștie în care băieţelul descoperă secretele șahului practicat de un maestru.

Legendara invenţie

Liniștea securizantă ce îi permite băieţelului să înoate fără teamă în marele ocean al șahului va fi spulberată printr-o dramă. Maestrul va dispărea brusc, lăsând în urmă teama băiatului de a crește. Semnificaţiile acordate acestei pierderi îl vor determina să se ascundă într-un mecanism fantezist. Aceste mecanism ingenios însufleţește o păpușă care poate juca șah precum un om.

Mecanismul fantezist imită o invenţie din secolul al XVIII-lea. Invenţia fusese prezentată la curţile unor suverani excentrici. A pătruns rapid în imaginaţia multor pasionaţi de șah. Este vorba despre o păpușă capabilă de a juca șah. Jucăria devine un partener de joc amabil sau un adversar de temut. A fos creată pe măsura unor jucători experimentaţi. Invenţia este readusă în prezent. Se pot bucura de ea doar cei ce au acces într-o zonă secretă a unui club exclusivist.

Şahul dintr-o lume secretă

Băieţelul aflase de la primul său maestru despre clubul de șah exclusivist. Aici, fiecare membru trecea printr-o selecţie exigentă. Puștiului i se propune să însufleţească mecanismul fantezist inventat cu sute de ani în urmă. Partidele de șah jucate de el se vor organiza într-un loc secret. Nu toţi cei ce frecventează clubul de lux au acces aici.

Apariţia tinerei misterioase

Încăperile unde este organizat un club de șah secret încep să devină un decor avangardist demn de niște de scene fantastice. Scenele sunt derulate în mintea puștiului ce renunţă la tot ce are pentru a-și duce viaţa în acest loc secret. Doar aici își poate urma nestingherit pasiunea. Devenit adolescent, el o va întâlni pe o tânără cu trecut misterios. Ea îi va deveni asistentă, permiţându-i astfel să-i dea viaţă mecanismului ce poate înlocui un jucător de șah.

Odată cu apariţia tinerei, cititorul va bănui că urmeaza o tandră poveste de dragoste, care să aline două singuratăţi. Însă nu va fi vorba despre o poveste obișnuită. Ea pare să se înfiripe într-o lume a umbrelor. Este o lume situată mai mult în spaţiul oniric decât în cel real. Datorită acestei legături dintre băieţelul devenit adolescent și tânăra misterioasă, ai impresia că marele ocean al șahului devine, în anumite scene, un acvariu. În el plutesc și umbrele unor personaje tenebroase. Ele ameninţă tot ce poate fi mai delicat și luminos în lumea protagonistului.

Plăcerea de a descoperi semnificaţii nebănuite

Asemenea multor autori japonezi, Yoko Ogawa scufundă în metafore semnificaţiile din spatele acţiunilor demne de un excelent roman psihologic. De fapt, însuși titlul Înotând cu elefantul, în braţe cu pisica demn de un tablou suprarealist anunţă o abundenţă de metafore.

Romanul Înotând cu elefantul, în braţe cu pisica are toate ingredientele unei povești clasice despre maturizare și ale unui roman psihologic despre metamorfozele sufletești ale unui personaj înzestrat cu acea sensibilitate ce pare nelumească. Totuși, Yoko Ogawa le este fidelă scriitorilor japonezi care preferă să ofere lecţia despre frumuseţea misterului păstrat până la capăt. Deși multe dintre scene îi invită pe cei pasionaţi de psihologie să observe anumite probleme, urmând să propună soluţii pentru a-l scoate pe băieţel din singurătate, cititorii vor accepta să fie purtaţi într-o lume cu alte reguli. Este o lume în care doar metaforele au voie să îndrume.

Un film de artă în proză, scufundat în stranietate

Te vei bucura de romanul lui Yoko Ogawa așa cum un cinefil se bucură de un film de artă. Poate fi un film în care toate reperele sunt modificate până ajung să fie de nerecunoscut, pentru a te invita să te scufunzi în stranietate, nicidecum s-o tulburi cu luminile stridente ale unor explicaţii simpliste.

Unele dintre cele mai frumoase pagini ale romanului sunt cele în care personajul face niște asocieri captivante. Asocierile îi leagă lumea subiectivă de evenimentele ciudate sau dramatice din jur. Datorită acestor asocieri (pline de o insolită profunzime) se vor declara uimiţi cei ce se gândeau la ce-a fost în mintea lui Yoko Ogawa când a inventat acest titlu ciudat, însă extrem de ispititor pentru cei pasionaţi de literatura japoneză.

Poţi comanda romanul de pe LibHumanitas

Cărţi de citit în 2021 – Cele mai așteptate cărţi ale noului an

Cărți de citit în 2021 – Cele mai asteptate carti ale noului an