Recenzie – Din ce este facut un mar? – Amos Oz face marturisiri

0
106

Din ce este făcut un măr? ar fi putut fi la fel de bine și un roman plin de revelaţii. Ar fi fost suficiente două personaje: un bărbat de o inteligenţă plină de șarm, care a văzut și trăit multe, fiind apoi capabil să poarte niște dialoguri năucitoare despre iubire, sexualitate, literatură, identitate, maturizare și libertate, și o femeie care să știe să-l asculte, apoi să pună întrebările potrivite încât să-l invite la nesperate mărturisiri. Sau ar fi putut fi o piesă de teatru în decorul minimalist alcătuit dintr-o canapea și masă pe care să stea două pahare de vin, atât cât să lase conversaţiile să-și urmeze cursul acaparant, care să te facă să uiţi de timpul tău pentru a intra în timpul persoajelor, mai ales al bărbatului povestitor.

O carte necesară

Citind răspunsurile oferite editoarei sale, Shira Hadad, îţi dai seama că amintirile și opiniile despre lume și viaţă ale lui Amos Oz au miez, idei profunde, autoironie și curg asemenea celor din romanele sale. Sunt atotcuprinzătoare precum o călătorie în jurul umanităţii. Devin securizante și liniștitoare precum niște vorbe înţelepte care nu exclud compasiunea, elogiul slăbiciunilor umane, posibilitatea ispășirii.

Pentru cititorii fideli ai lui Amos Oz, Din ce este făcut un măr? devine un volum preţios. Îl așteptau mai ales cei care îi simt absenţa mai mult ca niciodată în aceste vremuri stranii, în care debusolarea ameninţă iar luciditatea colectivă. Pentru cei care abia l-au descoperit pe Amos Oz, cartea este o invitaţie la o lectură compulsivă. Ei vor căuta nu numai cărţile lui Amos Oz, ci și pe cele scrise de alţi sciitori ce l-au inspirat sau l-au determinat să intre în dialoguri contradictorii inteligente.

Conversaţiile intense precum un roman

Exact ca-n marile sale romane și volume de povestiri, Amos Oz te face să experimentezi același registru vast de sentimente. Vei citi fascinat, uneori uimit, alteori puţin revoltat, mărturisirile lui Amos Oz. Acesta rememorează scene vii atunci când vorbește despre copilărie, adolescenţă, sexualitate, cuplu, feminitate și feminism, solidaritate, pacea în Orientul Mijlociu sau echitatea socială. Nu lipsesc nici amintirile despre debutul literar sau despre micile ritualuri ce însoţesc scrierea (și rescrierea) unei noi cărţi.

Partenerul de conversaţie Amos Oz știe cum să întreţină vie atenţia și mai ales luciditatea cititorului său. Convorbirile din volumul Din ce este făcut un măr? sunt cu atât mai ademenitoare cu cât îmbracă marile teme din proză într-o sinceritate dezarmantă. Amos Oz rămâne sincer chiar și atunci când își dezvăluie greșeli nebănuite (și greu de acceptat) de către admiratorii săi. De asemenea, știe cum să te facă să citești printre rânduri tocmai când pare să evite un răspuns ferm, ce forţează graniţele intimităţii.

Multiplele ipostaze ale lui Amos Oz

Cititorii vor descoperi încântaţi multiplele ipostaze ale lui Amos Oz, una mai captivantă decât cealaltă. Cei aflaţi într-un impas existenţial sau în faţa unor evenimete sociale sau politice tensionate, copleșitoare, vor descoperi un interlocutor care îi ghidează spre acea indispensabilă sinceritate în relaţia cu sine. Astfel, ei își vor explora și înţelege mai bine reacţiile.

Cei aflaţi în faţa primei iubiri sau ale primelor dezamăgiri vor găsi o voce plină de empatie. Cititoarele fascinate de abilitatea lui de a înţelege sufletul unei femei îl vor vedea în Amos Oz pe bărbatul ideal. Vor visa la bărbatul Amos Oz, capabil să asculte, să atragă prin umorul spiritual, fiind înzestrat cu nesecata curiozitate faţă de lumea feminităţii.

Seducţia

Nu întâmplător este pomenit bărbatul Amos Oz, înzestrat cu magnetism, capabil să-și seducă priceput cititoarele. Seducţia este foarte des pomenită în dialogurile din aceasta carte.

Seducţia depășește universul relaţiilor de cuplu. Amos Oz pomenește de seducţie și în contextul relaţiei dintre profesorul de literatură și elevii ce nu au descoperit încă marea voluptate a lecturii. Profesorul trebuie să farmece, să împartă generos din scânteia pasiunii lui pentru o anumită materie.

Ademenirea și literatura

În cartea lui Amos Oz vei descoperi unele dintre cele mai frumoase pagini despre cuplu și despre seducţie. Amos Oz leagă seducţia de generozitate și de puterea imaginaţiei. L-ai crede un mare descoperitor al relaţiei indestructibile dintre iubire, ademenirea erotică, generozitate și plăcerile oferite de literatură.

Scriitorul trebuie să înveţe cum să spună o poveste. Pentru a reuși, el trebuie să empatizeze cu oamenii care-l inspiră. Să înveţe să-i asculte, să intre în pielea lor, pentru a simţi mai bine lumea așa cum o văd ei. Totodată, un scriitor trebuie să-și menţină vie curiozitatea faţă de sexul opus. La fel și un amant sau partener de lungă durată. Atât în actul scrierii, cât și al seducţiei, empatia și imaginaţia joacă un rol fundamental.

Căutarea Celuilalt

Vei regăsi în cartea Din ce este făcut un măr? aceeași pledoarie pentru literatură. Literatura este, pentru Amos Oz, o mare poartă spre cunoașterea Celuilalt. Trăind într-o zonă a conflictelor bazate pe diferenţele culturale și religioase, Amos Oz a înţeles necesitatea vitală a literaturii în supravieţuire. Literatura l-a învăţat să accepte alte culturi. L-a ajutat să vadă nuanţele acolo unde alţii văd un veșnic dușman cotropitor. Mai presus de toate, l-a învăţat să-și reanalizeze permanent convingerile, valorile, așa cum un scriitor își reciteste manuscrisul după o lungă perioadă de transformări interioare.

Memoria, un alt roman

Cititorul va descoperi un Amos Oz dezarmant de sincer, mai ales în relaţia cu sine. Este un Amos Oz care își recitește filele propriei vieţi. Îţi și își mărturisește greșelile în relaţia cu familia sau cu atitudinile privind situaţia politică din Israel. Nu ezită să găsească niște pasaje din propria viaţă în care ar fi putut aborda alt stil, pe care le-ar fi putut scrie altfel.

Descoperi cu aceeași plăcere, în amintirile lui Amos Oz, împletirea marii istorii cu propria istorie, atât de pregnantă în conștiinţa evreilor. Însă, după cum afirma și Amos Oz, în această carte opiniile și ideile sunt exprimate în surdină. Amos Oz se vede pe sine mai iertător și mai tolerant. Către finalul cărţii vei citi unele dintre cele mai frumoase pagini despre viaţă și despre teama de moarte. Aceste pagini te liniștesc și totodată îţi oferă niște revelaţii transgeneraţionale  demne de finalul antologic al unui roman de referinţă.

Poţi comanda volumul de pe LibHumanitas, Libris, Cărturești, Elefant.ro

Recenzie – Simetria dorintelor – Prietenia, cea mai frumoasa relatie