Recenzie – Cea care se intoarce – Descoperirea unei noi scriitoare italiene talentate

0
424

Italia a dat în ultimii ani unele dintre cele mai citite scriitoare din lume. Au cucerit prin modul în care au reușit să ne introducă în atmosfera unui oraș efervescent sau a unei regiuni pitorești. Ne-au impresionat și datorită personajelor ce au rămas cu noi după ce am terminat lectura.

Entuziasmul cititorului

Cea care se întoarce îţi provoacă o dublă încântare. Vei avea șansa de a descoperi o nouă scriitoare italiană al cărei stil provoacă depedenţă. De asemenea, îţi va oferi acea bucurie de a găsi un roman care să te ţină cu sufletul la gură datorită unui secret a cărui dezvăluire este amânată până în ultimele pagini.

Prin romanul Cea care se întoarce, multipremiata Donatella Di Pietrantonio li se alătură unor scriitoare precum Elena Ferrante, Rosa Ventrella sau Margaret Mazzantini. Asemenea lor, surprinde complexitatea unei Italii precum un mozaic de culturi și dialecte savuroase. Este o Italie mereu în schimbare și totodată puternic legată de tradiţiile ce însufleţesc expresiv prezentul.

O poveste aparte

Donatella Di Pietrantonio știe cum să-ţi spună o poveste aparte. De asemenea, știe cum să contureze un personaj feminin memorabil. Şi în acest roman vei descoperi un personaj feminin având o expresivitate și o poveste de viaţă demne de un film.

L’Arminuta este personajul central. Mai bine zis, L’Arminuta este porecla ce va înlocui numele protagonistei din roman. Ea trăieste într-un singur an cât ar fi trăit alţii în mai multe existenţe intense. Viaţa i se va schimba la vârsta de 13 ani. Aceasta este anunţată de părinţii ei că de fapt a fost adoptată, iar familia de origine o vrea înapoi.

Secretele familiei extinse

De ce a fost nevoită să întoarcă la familia biologică? Va fi ea nevoită să trăiască alături de niște străini ce par împotmoliţi în Evul Mediu? Cei consideraţi până atunci tatăl și mama ei nu luptă pentru a o păstra? Oare suferă mama ei adoptivă de o boală incurabilă ce o împiedică să o ţină lângă ea? Vei afla mult mai târziu, după ce vei parcurge romanul. De fapt, cu fiecare pagină ţi se va schimba perspectiva atât asupra personajelor, cât și asupra secretelor din familia extinsă.

O regiune precum un mozaic

Trimisă la noua familie (care este de fapt cea biologică), protagonista va fi o considerată o străină. Una venită dintr-un mediu plin de privilegii și de prosperitate. Numele ei nu va mai conta. Se va numi L’Arminuta, care în dialectul din regiunea Abruzzo înseamnă Care care se întoarce.

Mama ei adevărată este înrudită cu mama adoptivă. Este de fapt ruda cu viaţă grea, dintr-un mediu ce pare înapoiat. Trăiește într-o zonă rurală pitorească, dar afectată de sărăcie. Locuinţa ei nu se află pe malul mării, ci într-o zonă montană, cu viaţă și oameni aspri. De fapt, regiunea Abruzzo, unde se petrece acţiunea, este mărginită de litoralul invadat de turiști al Adriaticii, dar și de munţi.

Cronica unei maturizări feminine

Cea care se întoarce este un roman scris mai degrabă sub forma unei confesiuni. Scriitura la persoana I îl transformă în cronica unei maturizări feminine. Vei iubi personajul central și vei fi impresionat de forţa interioară degajată. Datorită acestei forţe de a se redescoperi și a de a înfrunta noua viaţă bulversantă vei fi luat prin surprindere în fiecare pagină.

Intensitatea unui film italian

Cei îndrăgostiţi de filmele italiene vor fi impresionaţi de imaginile vii descrise. Donatella Di Pietrantonio ar fi putut colabora la fel de bine cu marii cineaști neorealiști. Încă din primele pagini ai impresia că de fapt vezi un film neorealist.

Simţi forfota și tensiunile din familia italiană extinsă, plină de contradicţii, de inocenţă și de pasiuni clocotitoare. Personajele feminine iau viaţa în piept mult prea devreme. Ca-ntr-un veritabil film neorealist, personajele masculine sunt impulsive. Ele rămân captive între cutumele machiste secrurizante și un prezent în care nu se mai regăsesc.

Italia în plină transformare

Acţiunea se petrece în anii ’70, când Italia trecea prin mari schimbări. Nu sunt pomenite clar trepidaţiile acelor schimbări. Le simţi însă în comportamentul personajelor feminine. Vei descoperi niște personaje feminine care își iau inima-n dinţi pentru a înfrunta o lume dominată de machism când aleg Orașul, unde își pot continua studiile.

Personajul feminin central va supravieţui abandonului, fiind ajutată de noua ei profesoara din satul unde trăiește mama naturală. Această profesoară îi vede potenţialul. De aceea va dori să o ajute să revină în orașul de pe malul mării, unde a copilărit și unde se va putea înscrie la un liceu bun. De asemenea, protagonista își va ajuta sora din familia amărâtă să descopere o altă viaţă, să se desprindă până la urmă de lumea în care femeile erau condamnate din naștere la sărăcie, supunere și primitivism.

Evenimente greu de anticipat

Mulţi ar susţine că noul abandon a însemnat pentru L’Arminuta căderea în infern. Mutarea din orașul de pe malul mării, plin de posibilităţi, într-un sat uitat de lume ar fi însemnat mutilarea unei existenţe. Mai ales că noua familie pare una imposibil de suportat de către o preadolescentă educată într-un mediu civilizat. Însă vei fi surprins. Donatella Di Pietrantonio știe cum să-ţi dea așteptările peste cap.

În noua familie, considerată și cea biologică, protagonista nu descoperă doar sărăcia, ci mai ales urmările pe termen lung ale ei. Abandonul școlar, delicvenţa, brutalitatea, înapoierea și meschinariile sunt câteva dintre ele. Aceste urmări afectează generaţii întregi. Totuși, ele nu sunt descrise astfel încât să pară o condamnare. Donatella Di Pietrantonio strecoară momente pline de speranţă, în care permite salvarea personajelor, mai ales a celor feminine.

Sora protectoare

Ai crede, la început, că protagonista pierde totul. Însă ea este ajutată, de la distanţă, chiar de mama adoptivă. În noua familie, L’Arminuta va descoperi un aliat preţios: o soră care, deși mai mică decât ea, este plină de resurse afective. Această sora o va încuraja mereu. Tot ea o va apăra de răutatea fraţilor invidioși, dar și de frustrările mamei biologice. De asemenea, L’Arminuta își va descoperi sexualitatea, feminitatea, sub privirile altui adolescent. Nu va fi abandonată nici de cea mai bună prietenă, pe care o va revedea.

Călătoria în Abruzzo

Cea care se întoarce este un roman ce reflectă viaţa în regiunea Abruzzo. Asprimea vieţii este îmblânzită de luminoasele escapade pe malul mării. Una dintre cele mai frumoase scene ale romanului este legată de ziua în care L’Arminuta își duce sora și fratele mai mare în orașul unde a copilărit. Aici îi așteapta marea, pe care ei nu o văzuseră până atunci.

Capitolul dedicat acestei călătorii secrete pe malul mării este reprezentativ pentru evoluţia impredictibilă a personajului central, dar și a evenimentelor. Adesea, evenimentele încep ameninţător, apoi au un final salvator. Asemenea zilei în care se trece de la peisajul din satul plin de lipsuri la frumuseţea orizontului marin, ce prelungește orașul cu multe posibilităţi, viaţa personajului feminin central va trece brusc de la disperare la speranţă.

Noii aliaţi

Protagonista devine la început prizoniera abandonată într-o familie gata să-i taie ariprile. Viaţa ei părea să se fi irosit de timpuriu într-un loc unde oamenii au renunţat să mai spere că-și pot depăși condiţia. Totuși, noua ei viaţă nu se împotmolește. Găsește o neașteptată înţelegere din partea celei devenite noua sa mamă.

L’Arminuta nu va avea soarta adolescenţilor cărora mediul primitiv le taie aripile. Oricât de greu ar părea, noua ei viaţă devine o maturizare prin descoperiri neașteptate. Printre fraţii aparent primitivi, ea va găsi o sursă de nesperată afecţiune, învăluită la început în francheţea tăioasă.

Misterul din spatele abandonului

Donatella Di Pietrantonio mută greutatea de pe subiectul privind căutarea identităţii. Aproape toate acţiunile personajului central sunt influenţate mai degrabă de întrebarea obsesivă legată de cauzele abandonului. L’Arminuta își va imagina motivele, însă adevărul o va frapa. Acest adevăr este amânat inteligent. Așa cum unii spun că de fapt nu va conta destinaţia, ci mai degrabă ceea ce vezi pe drum, tot așa vor spune că sunt mult mai importante paginile despre încercările de a dezvălui un secret decât adevărul din spatele lui.

Încercând să înţeleagă motivele din spatele abandonului, L’Arminuta își va face noi prieteni. Va descoperi cât de variate sunt nuanţele atașamentului și ale iubirii, inclusiv ale celei materne, dar și ale neputintei, ale fricii de consecinţele sincerităţii abrupte.

La rândul tău, vei dori să afli cât mai repede secretele mamei adoptive, mai ales cele ce au influenţat decizia de a-și abandona fiica. Dar până la urmă te vei trezi spunând cât de mult te-au impresionat evenimentele și acele scene ce s-au petrecut între momentul abandonului și momentul regăsirii destinaţiei confundate de fapt cu marele moment al dezvăluirii secretelor ce învăluie abandonul matern.

Poţi comanda romanul de pe LibHumanitas, Cărturești, Elefant.ro