Recenzie – Povestea unei familii perfecte – Un film italian in proza

0
215

Nu poţi scrie o recenzie despre cartea Povestea unei familii perfecte fără să începi prin a le-o recomanda cinefililor pasionaţi de neorealism. Aceștia vor găsi în romanul scris de Rosa Ventrella toată forfota cartierelor din Italia meridională. Romanul este precum un film în care pulsează deopotrivă bucuria de a trăi și dramele apăsătoare, pasiunea și cruzimea. Nu lipsesc nici personajele temperamentale, sentimentale, expresive, pline de contraste.

Povestea unei familii perfecte este genul de roman pe care îl vei citi pe nerăsuflate dacă te atașezi de personajele principale. Acestea sunt Maria, poreclita Soirău, și Michele. Maria este fiica unui pescar din partea veche a orașului Bari. Trăiește într-un cartier pitoresc de pe malul mării, devenit o mahala rău famată. Michele este fiul cuminte al unei familii temute, având o reputaţie proastă. Ai lui își câștigă traiul din afaceri necurate.

În anii copilăriei, relaţia dintre Maria și Michele devine o prietenie securizantă. Însă, în anii adolescenţei, cei doi descoperă atracţia ce ajunge să acapareze relaţia de prietenie. Legătura lor este interzisă de tatăl Mariei, poreclit în cartier Tony Curtis (datorită asemănării). El este impulsiv și incapabil să-și înfraneze mania. Tatăl protagonistei urăște familia lui Michele. Unul dintre motive este legat de afacerile necurate derulate de capul acestei familii, dar și de fratele mai mare al lui Michele.

Relatia dintre Maria și Michele se va înfiripa clandestin. Va fi marcată de confuzie, apropieri și îndepărtări, de temeri și de emoţii dezlănţuite. Schimbările aduse de atracţia erotică sunt explorate din perspectiva Mariei. Ea devine și naratorul acestui roman.

Vei aprecia modul în care personajul feminin își analizeaza stările. Evoluţia sentimentelor ei se va suprapune peste maturizarea emoţională. Maturizarea va duce la descoperirea, apoi la asumarea feminităţii. Totodată, o va face să conștientizeze segregarea marcată de graniţele orașului. Această segregare socială perpetuează dureros niște prejudecăţi moștenite de la generaţie la alta. Maria își da seama că nu poate depăși graniţele inegalităţii fără a profita de oportunităţile care pot apărea odată cu educaţia.

Imaginea plină de culoare a orașului Bari

Asemenea multor autori italieni, Rosa Ventrella te invită să descoperi spiritul unui oraș, frenezia lui. Există un fir invizibil, dar extrem de viguros, ce leagă universul afectiv al personajelor de freamătul orașului. Schimbările din viaţa Mariei o vor purta din vechiul Bari, al cartierelor sărace, până pe străzile elegante, moderne.

Povestea unei familii perfecte vorbește despre niște personaje ale căror ipostaze sunt influenţate de chipurile orașului în care trăiesc. Existenţele și dramele oglindesc exuberanţa și transformările sociale din sudul Italiei. De fapt, romanul este și un portret sincer și empatic al celui de-al treilea personaj central: orașul Bari.

Povestea de iubire va reflecta ritmul vieţii din mahalaua în care trăiesc Maria și Michele. Este intensă, tumultuoasă, dar și candidă. Ameninţată de brutalitatea mediului, relaţia are la bază o mare nevoie de afecţiune, de evadare din mediul sufocant.

Ai putea afirma că Rosa Ventrella este pentru Bari ceea ce este Elena Ferrante pentru cititorii fascinaţi de acel Napoli frust, necosmetizat și mai ales neîmblânzit. Asemenea romanelor din Tetralogia Napolitană, Povestea unei familii perfecte are un ritm fluid, antrenant și bransat la furnicarul unui cartier meridional. Paginile precum scenele unui film abundă vibrant de personaje secundare energice și guralive. Prin autenticitate, ele reflectă atmosfera devenită amprenta lăsată de loc asupra celor două personaje centrale.

Descrierea orașului, zarva, trecerea de la străzile elegante la cele în care sunt înghesuite casele vechi, derăpănate, dar cu farmec aparte, și furnicarul mahalalei devin fundalul perfect pentru stările personajelor. Aceste descrieri ale personajelor și ale cartierelor îi oferă poveștii consistenţă și mai ales acea forţă de a pătrunde în conștiinţa unui cititor dornic de a explora un oraș dezvăluit în toate ipostazele sale.

Orașul și formarea identităţii

Personajele încep să-și exploreze sentimentele pe măsură ce își analizează legătura afectivă cu propriul oraș. Relaţia lor se dezvoltă în paralel cu legătura de iubire și ură pe care o au cu mediul din care provin.

Revelaţia propriilor sentimente este dublată de revelaţia despre amprenta pusă de cartier asupra dezvoltării lor. Pe măsură ce te vei apropia de paginile ce redau momentele decisive pentru evoluţia relatiei, vei analiza la rândul tău legătura ombilicală dintre partea veche a orașului Bari, și formarea identăţii acestora.

Maria știe că poate fi înghiţită de marasmul străzilor acaparate rapid de găștile delincvenţilor. La rândul său, Michele știe că la un moment dat va simţi presiunea complicităţii pasive la afacerile necurate derulate de familia lui. Conștientizarea sentimentelor va coincide așadar cu acrobaţia riscantă pe linia subţire dintre candoare și decădere, dintre salvare și coruperea sinonimă cu dezumanizarea.

Orașul, prin cartierele sale multistratificate, reflectă diferenţele sociale. Tot harta nevăzută a orașului, dar cunoscută de toata lumea, decide cât de grea va fi lupta pentru demnitate și libertate. Această luptă este mult mai dificilă pentru femeile din mahala.

Partea veche a orașului Bari nu cunoaște emanciparea. Îi condamnă pe bărbaţi la frustrăile provocate de eșuarea visurilor. Femeile sunt în schimb condamnate la ipostaza de victimă supusă. Protagonista va asista revoltată și neputincioasă la relaţia inegală dintre părinţii săi. Este genul de relaţie în care femeia este mereu temătoare, iar masculinitatea înseamnă dominare.

Pentru a se îndepărta de modelul oferit de mana ei și de capcanele unui mediu periculos, Maria va merge la una dintre cele mai bune școli din Bari. Devine o eleva apreciată. Însă laudele profesorilor sunt mereu însoţite de remarci pesimiste legate de cartierul din care aceasta provine.

Maria conștientizează rapid că locul nașterii poate predispune la ratarea moștenită din generaţie în generaţie. A te naște în partea săracă a unui oraș meridional, unde oamenii vorbesc (doar) în dialect, nestăpânind aproape deloc limba oficială, vorbită în partea civilizată a orașului, devine o grea condamnare, pronunţată cu mult înainte de momentul nașterii și al primelor decizii.

Ar fi greșit să te astepţi la un roman care să te copleșească prin dramele personajelor. În ciuda modului dezolant în care își descrie cartierul, Mari este capabilă să vadă și licărul de bunătate răspândit de vecinele solidare ori de rudele ei. Mahalaua nu înseamnă doar acea degradare morală inevitabilă. Nu toate persoanejele erau condamnate la brutalitate și afundare în mocirlă. Vei găsi printre ele și femei puternice, având o istorie de viaţă adusă la graniţa realismului magic. Acestea sunt cele capabile să aline, să amuze prin remarcile colorate, dar înţelepte.

Rosa Ventrella are talentul scriitorilor care, deși nu se sfiesc să îţi arate o lume pestriţă, de multe ori dură până la insuportabil, te fac să te atașezi de orașul despre care scriu. Mulţi vor dori să viziteze Bari mai ales după citirea acestui roman. Așa cum apare în Povestea unei familii perfecte, Bari este o lume ispititoare tocmai datorită imaginilor sincere, sub care pulsează multe istorii de viaţă precum un mozaic.

Dacă ţi-a plăcut recenzia despre Povestea unei familii perfecte, poţi comanda cartea de pe Libris, Cărturești sau Elefant.ro

6 filme actuale care te invita la o hoinareala prin oras