Recenzie – Simetria dorintelor – Prietenia, cea mai frumoasa relatie

0
347

Poate rezista o prietenie după ce este dată în vileag o relaţie ascunsă ce pare o trădare? Unde se termină toleranţa și unde începe frustrarea ce arde mocnit? Cât de mult se poate schimba un prieten peste noapte? Este prietenia masculină mai solidă, mai ales într-un stat ameninţat de pericole externe, precum Israelul? Sunt întrebările pe care ţi le vei pune citind Simetria dorinţelor, unul dintre cele mai apreciate romane din ultimii ani ce are ca subiect prietenia de lungă durată.

Probabil ai auzit vorbindu-se cu entuziasm despre Eshkol Nevo datorită altui roman tradus în limba română – Trei etaje. Prin Simetria dorinţelor și-a consolidat statutul de autor priceput în a surprinde empatic și nuanţat relaţiile interumane.

Patru prieteni de nedespărţit

În centrul romanului Simetria dorinţelor se află patru bărbaţi diferiţi, dar puternic legaţi de o relaţie de prietenie pentru care mulţi i-ar invidia. Este o relaţie de prietenie ce pare a fi indestructibilă, veșnică, securizantă. O plasă de salvare ori de câte ori viaţa lovește nemilos.

Ai fi tentat să afirmi că s-au reincarnat muschetarii lui Dumas în Tel Avivul vremurilor noastre. Doar că-n locul peripeţiilor vitejești apar evenimentele dureroase precum pierderile, rivalitatea, dezamăgirile. Asemenea personajelor lui Dumas, cei patru prieteni stabiliţi în Tel Aviv îţi reîntăresc încrederea în cuvintele Toţi pentru unul îi unul pentru toţi!. Își unesc forţele chiar și după dezvăluirea unor fapte greu de iertat. Sunt mereu acolo pentru a se sprijini unul pe celălalt, semn al unei loialităţi din alte vremuri.

O idee care schimbă traiectoria personală

Cei patru prieteni sunt uniţi și de fotbal. Pasiunea pentru fotbal asociată universului masculin devine începutul unui pariu, poate cel mai dificil și riscant: pariul cu sine. Unul dintre ei vine cu ideea ce declanșează șuvoiul evenimentelor. El propune ca fiecare să-și scrie dorinţele în timpul finalei campionatului Mondial din 1998. Dorinţele sunt secrete. Urmează a fi cunoscute abia peste patru ani, tot în timpul finalei.

Timp de patru ani, fiecare își va vedea propriile dorinţe reinterpretate caustic de realitate. Oricât de mult s-ar ambiţiona fiecare să-și îndeplinească dorinţa până la expirarea termenului, realitatea are propriile planuri, de necontrolat. În paralel cu evenimentele ce îi apropie sau îi îndepărtează de realizarea dorinţei, vieţile personale sunt invadate de situaţii dramatice, de provocări. Pentru a te face să înţelegi aceste situaţii, autorul Eshkol Nevo introduce flashbackuri. Aceste flashbackuri devin o captivantă și tandră analiză a fiecărui personaj.

Imprevizibil și antrenant precum un serial cu scenariu bine construit

Imprevizibilul este punctul forte al romanului. Vei fi surprins de la o pagină la alta. Fiecare capitol te va face să citești romanul într-un ritm alert.

Simetria dorinţelor seamănă cu genul acela de serial bazat pe un scenariu ademenitor. Scenariul include și personaje bine interpretate. Fiecare pagină este precum un episod pe care îl aștepţi cu sufletul la gură. Singura certitudine este aceea care îţi confirmă faptul că scenariul îţi va arunca în aer toate previziunile.

Universul afectiv masculin

Eshkol Nevo a reușit să contureze niște personaje masculine la care multe femei ar visa. Nu neapărat datorită unor calităţi irezistibile precum simţul umorului, creativitatea, virilitatea, curajul sau carisma. Cititoarele vor fi atrase de modul în care bărbaţii din roman ajung să-și dezvăluie, măcar în discuţia cu sine, vulnerabilităţile, temerile, greșelile. Dau dovadă, mai ales în mijlocul evenimentelor năucitoare care îi asaltează, de o francheţe pe cât de dureroasă, pe atât de tandră.

Simetria dorinţelor este și o incursiune sinceră în universul afectiv masculin. Vei descoperi niște personaje care încep să-și conștientizeze fricile, apoi să exprime cu sinceritatea marile schimbări emoţionale provocate de întâlnirea unei persoane care să-i ajute să se apropie de maturizare. Cei patru prieteni din roman exprimă ceea ce mulţi bărbaţi sunt obligaţi (prin educaţie sau presiunea social) să ascundă sau măcar să amâne când sunt nevoiţi să poarte un dialog lămuritor în primul rând cu ei înșiși.

Călătoria în orașele Israelului

Simetria dorinţelor poate fi considerat un portret franc al unui Israel în schimbare. Cei patru prieteni oscilează între Haifa și Tel Aviv. De fapt, ei vin din Haifa. Au ales Tel Avivul pentru a deveni independenţi. Tel Avivul era promisiunea unei vieţi pline de posibilităţi. Când l-au ales, nu își puteau imagina viaţa în afara unui oraș în care să locuiască toţi patru.

Imaginea orașelor de suflet – Haifa și Tel Aviv – reflectă o ţară efervescentă. Vei asista la scene poetice, la adevărate declaraţii de iubire pentru orașele israeliene care mai păstrează oaze de verdeaţă și mici străzi ce invită la plimbări nostagice sau romantice. Nu lipsesc nici reproșurile aduse afacerilor imobiliare, ce schimbă rapid și brutal faţa Tel Avivului.

Eshkol Nevo este apreciat și datorită stilului prin care descrie experienţe universale, ancorându-și personajele și în problemele specifice ţării în care trăiesc sau culturii ce le-a influenţat opiniile despre lume și viaţă. Legătura dintre cei patru prieteni și oras este una de iubire și ură. De fapt, este relaţia pe care o au foarte mulţi tineri. Ei exprimă ceea ce simt locuitorii din orașele devenite atracţii turistice sau ţinte ale dezvoltatorilor imobiliari.

Povestea celor patru prieteni va deveni o invitaţie care te va convinge să vizitezi Haifa și Tel Aviv, plecând pe urmele personajelor de care te-ai atașat. Eshkol Nevo face astfel parte din categoria scriitorilor ale căror personaje sunt atât de expresive, încât ai impresia că devin prietenii tăi mutaţi în altă ţară.

Legătura afectivă pe care o ai cu aceste patru personaje este una puternică deoarece îţi pune întrebări despre propriile relaţii de prietenie. Unele vor duce la răspunsuri dureroase, altele vor deveni revizitări nostalgice ale trecutului sau încercări de lămurire a ceea ce ai amânat la un moment dat.

Dacă ţi-a plăcut recenzia, poţi comanda romanul de pe Libris, Cărturești sau Elefant.ro

Jumatate de viata – Capcanele prieteniei din adolescenta