Recenzie – Copilul de nisip – O poveste (reala) uluitoare

0
277

Copilul de nisip este un roman care te va face să te simţi binecuvântat de soartă dacă ai primit marele dar al dependenţei de povești. În timp ce-i dă frâu liber personajului său povestitor pentru a te uimi, Tahar Ben Jelloun te face să te simţi asemenea unui ascultător privilegiat. Atâta vreme cât ai curajul de a rămâne în faţa celui ce povestește o istorie de viaţă răvășitoare, pășești pe un tărâm al cunoașterii, lărgindu-ţi orizontul și eliberându-te de certitudinile rigide.

Secretul unei familii

Cei ce l-au descoperit pe marele povestitor al timpului nostru, Tahar Ben Jelloun, datorită romanului Căsătorie de plăcere nu regretă citind și Copilul de nisip. Vor avea parte de aceeași voluptate. Vor asculta fermecaţi și totodată stupefiaţi încă o poveste ce străpunge tabuuri. Povestea duce în inima unui Maroc suspendat între atemporalitatea legendei și realitatea istorică.

În Copilul de nisip vei cunoaște un povestitor abil. Se așează în faţa unei mulţimi avide și începe să deruleze întâmplările nemaiauzite din viaţa celei de-a opta fiice a unui tată care nu putea avea băieţi.

Tatăl, un important artizan marocan, se teme că, după moartea lui, soţia și fiicele vor fi abandonate în sărăcie de fraţii săi hrăpăreţi. Legea spune că femeile nu pot moșteni decât o foarte mică parte din avere. Așadar va recurge la o soluţie absurdă. O va declara pe cea de-a opta fiică băiat. Toate rudele vor ști că s-a născut de fapt un băiat. Îl va chema Ahmed. El va păstra și marele secret al familiei.

Privilegiile celui ce renunţă la identitate

Ahmed nu este crescut alături de surorile sale. Va fi înstrăinat și de mamă. Nu trebuie să preia nici un obicei feminin, nici un gest care să-i trădeze identitatea. Va fi educat în spiritul masculinităţii tradiţionale. Își va asuma trăsăturile virile și își va dezvolta viclenia în afaceri. Însuși tatăl se va simţi puţin intimidat de masculinitatea fiicei crescute asemenea unui bărbat.

După ce moare capul familiei, fiica numită Ahmed va intra în rolul bărbatului care domină. Femeile casei i se vor supune. Deși prin naștere este femeie, Ahmed nu empatizează cu mama ori cu surorile sale. Va prelua afacerea tatălui, dovedindu-se un priceput negociator.

Căsătoria devenită un paravan

Ahmed va dori să demonstreze că poate fi bărbat până la capăt, iar un barbat nu este considerat desăvârșit decât prin căsătorie. O va alege astfel pe fata unchiului devenit rivalul tatălui său.

Înainte de nuntă, Ahmed începe să corespondeze cu o persoană misterioasă. Persoana îi știe secretul și ar vrea să-i cunoască trupul. Această persoană va provoca niște descoperiri identitare. Îl va invita pe Ahmed să se redescopere și îl va proteja. Datorită scrisorilor, Ahmed va pleca într-o călătorie de redescoperire.

O scriitură de o mare frumuseţe

Atunci când intră în rolul povestitorului din spaţiul nord-african, Tahar Ben Jelloun duce această tradiţie a relatării în zona frumuseţii poetice. Stilul său abundă în lirism, așa cum abundă încăperile sau grădinile din Magreb de miresme intense. Scriitorul de origine marocană știe cum să picure copleșitor frazele, cum să înșiruie cuvintele, de parcă ar fi negustorul talentat ce își desfășoară generos comorile în faţa visătorului occidental.

Trucurile povestitorului ce aţâţă curiozitatea

Povestea lui Ahmed este spusă prin cuvintele unui povestitor enigmatic. Acesta ghicește curiozitatea audienţei în faţa unei neobișnuite istorii de viaţă. Odată dibuit interesul, va întreţine ca nimeni altul focul pasiunii pentru povești.

Povestitorul abil știe că fiinţele umane vor o istorie palpabilă, cu personaje vii, reale, dar care să deschidă și portile spre irealul cu sensuri metaforice, filosofice. Ascultând povestea lui Ahmed, cei strânși în jurul povestitorului vor avea impresia că devin asemenea iniţiaţilor ce intră într-un timp magic, trecând mai multe porţi. De fapt, multe dintre cele nouăsprezece capitole ale romanului Copilul de nisip poartă numele unor porţi asociate zilelor săptămânii musulmane.

Fiecare poartă străbătută imaginar de ascultători și de cititor va semăna cu pasajele de trecere spre o nouă etapă din evoluţia psihologică a lui Ahmed. Metamorfozele trupești și interioare ale fetei-băiat sunt consemnate într-un jurnal secret. Jurnalul ajunge până la urmă chiar în mâinile povestitorului.

Participarea ascultătorilor

După ce a folosit simbolurile, deciziile absurde ale unui tată disperat, apariţia unui personaj misterios care îi scrie lui Ahmed și deturnarea evenimentelor din realitate spre atemporal, povestitorul lui Tahar Ben Jelloun mai are un truc pentru a-și ispiti ascultătorii. El le cere să participe, să își spună părarea.

Vocile anumitor ascultători adunaţi în piaţa orașului marocan pun la îndoială veridicitatea poveștii (pe coperta romanului ni se spune că faptele au existat). Alţii nu vor ca povestitorul să mai fie întrerupt. La un moment dat, mai apare și un bărbat care pretinde că el ar fi proprietarul de drept al poveștii, în calitate de cumnat al lui Ahmed.

Ce se ascunde în spatele poveștii?

De fapt, în roman sunt două povești. Una este povestea despre fata obligată să preia identitatea unui bărbat. A doua vorbește despre menirea și destinul povestitorului însuși. Nu de puţine ori, bărbatul care spune povestea lui Ahmed, citind pasaje din jurnalul secret al acestuia, întrerupe firul narativ pentru a-și expune gândurile referitoare la propria condiţie și la propriile trăiri provocate de istoria de viaţă dramatică.

Povestitorul și-a prevenit ascultătorii. Vor fi șocati de caracterul personajului său. Ahmed va deveni un bărbat fără scrupule, care își va ţine ascunsă orice urmă de sensibilitate. Afectivitatea va fi descătușată abia în paginile din jurnal. Tot în jurnal va scrie și despre călătoria bizară prin care spera să își recapete feminitatea.

Această nevoie a povestitorului de a-și expune propriile gânduri amintește de relaţia unui scriitor cu personajul său. Uneori, povestitorul, asemenea scriitorului, se simte subjugat de personaj. Îi scapă de sub control, mai ales când acest personaj special dă semne că ar vrea să își exteriorizeze acele trăsături despre a căror existenţă nici nu bănuia creatorul său.

Poţi comanda romanul de pe Libris, Cărturești, Elefant.ro

Te invităm să citești și articolul 10 cărţi despre artiste interbelice fascinante