Recenzie – Confesiunea – Secretul, cel mai important personaj

0
52

Prin romanul Confesiunea, Jessie Burton și-a consolidat statutul de maestră a poveștilor în care secretele devin un ingredient indispensabil. Așa cum a demonstrat și în romanul Muza, știe să jongleze derutant cu așteptările tale. Face din tine un detectiv. Te ajută să pui cap la cap detaliile și indiciile, apoi îţi dărâmă toate certitudinile cu privire la personaje. Sporește plăcerea lecturii amplificând misterul din jurul secretelor și amânând imprevizibil răspunsurile.

Din Londra până în California starurilor de cinema

Acţiunea romanului te poartă în Hollywoodul anilor ’80, cu decadenţa, glamul, viciile și starurile sale care oscilează între exuberanţă și epuizare psihică. În această lume nimerește Constance. Ea este o scriitoare celebră din Londra, al cărui roman urmează a fi ecranizat. Alături de Constance este o tânără pe nume Elise, aflată la început de drum. Elise a devenit iubita lui Constance. Ea visează la strălucitoarea viaţă fără griji din cartierele starurilor de cinema ajunse în California.

La un moment dat, aspiranta Elise dispare, iar Constance renunţă brusc la scris. Dispare și din viaţa publică. Ar fi ajuns o mare scriitoare, dar s-a oprit după ce a publicat al doilea roman. Peste mai bine de treizeci de ani, cele două romane scrise de Constance ajung în mâinile unei tinere pe nume Rose.

Adevărul ascuns în ficţiune

Rose primește de la tatăl ei romanele scrise de Constance. Acesta îi spune fiicei sale că autoarea a cunoscut-o mama pe mama ei, dispăruta fără urmă. După cum ai intuit deja, mama lui Rose este nimeni alta decât Elise, fosta iubită a scriitoarei Constance.

Rose nu a crescut alături de mama ei. Elise a dispărut când Rose era foarte mică. Tatăl lui Rose și-a asumat responsabilitatea creșterii acesteia. Pentru a umple golul lăsat de mama ei, Rose inventa multe povești spectaculoase. Ea le spunea în special colegilor de la școală. Însă adevărul este departe de a fi cel imaginat. După ce își dă seama că nici măcar după ce devine adultă nu poate afla adevărul de la tatăl ei, Rose începe propria investigaţie.

Decizia protagonistei de a-și găsi mama te face să anticipezi un roman palpitant precum un crime thriller plasat în lumea plină de intrigi a vedetelor. Imprevizibilul începe să se amplifice din momentul în care protagonista Rose ajunge în anturajul scriitoarei Constance. Tentativa ei de a o găsi pe scriitoarea care fugise de faimă va coincide cu anunţul prin care aceasta caută o tânără care sa lucreze pentru ea. Rose va afla despre acest anunţ, devenind astfel asistenta lui Constance.

Citești două romane

Odată cu transformarea lui Rose în asistenta perfectă a scriitoarei misterioase, romanul devine palpitant. De fapt, vei avea un roman în alt roman, deoarece sunt descrise încercările lui Constance de a scrie o ultimă carte având acţiunea pe la 1600. Acest nou roman scris seamănă cu filmele de epocă despre femeile care își iau viaţa în propriile mâini. Dar în spatele personajelor de acum câteva sute de ani se pot ascunde femeile din trecutul lui Constance. Astfel, Rose bănuiește că personajele romanului ascund răspunsurile legate de ceea ce s-a întâmplat cu mama ei.

Jessie Burton știe cum să-și răsfeţe cititorul dependent de povești cu personaje imprevizibile pline de mister. Pentru a spori plăcerea lecturii, prezintă acaparant noul roman scris de Constance, la fel de palpitant. Așadar, vei citi despre două finaluri greu de anticipat. Unul este al romanului Confesiunea, iar celălalt este al romanului scris de personajul Constance.

Reinventarea propriei povești

Confesiunea este și un roman în care subiectul principal se tot ramifică. De fapt, îţi vei da seama că dorinţa de a căuta o mamă dispărută ascunde nevoia protagonistei de a dispărea ea însăși din viaţa neîmplinită pe care o are. Își irosește potenţialul și rămâne ancorată în genul de relaţie de cuplu de lungă durată ajunsă într-un punct mort.

Odată intrată în casa autoarei Constance, ascunsă într-un cartier luxos din Londra, debusolata Rose începe să se reinventeze. Se transformă în personajul unei povești falsificate chiar de ea. De fapt, povestea este noua ei identitate. Rose își ia numele de Laura Brown. Spre deosebire de ea, Laura este aventuroasă, curajoasă, gată să-și asume riscuri. Este mult mai inventivă și mai spontană. Şi tot spre deosebire de Rose, Laura a călătorit prin toată lumea.

O prietenie neașteptată

Lui Rose îi este frică să-i spună lui Constance adevărul despre identitatea ei. Se teme că nu va primi răspunsul așteptat dacă se va descoperi că ea este fiica dispărutei Elise. Faţă de Constance, Rose are sentimente neclare. I se pare o persoană rece, arogantă, distantă. În ciuda acestei impresii, ajunge până la urmă să se apropie de ea.

Constance se va atașa de Rose, pe care o va considra inteligentă și devotată. Va simţi nevoie să o ia sub aripa ei protectoare, așa cum făcuse la un moment dat cu Elise. Cititorii ar spune că se repetă povestea femeii sigure pe sine, care ademenește o tânără debusolată. Oare va cădea Rose în aceeași capcapă? Va fi ea deconspirată? Raspunsurile vor fi amânate, deoarece lui Jessie Burton îi cam place să se joace acaparant cu toate certitudinile tale.

Între pericol și complicitatea femeilor vulnerabile

Jessie Burton oscilează între a seta un ritm febril, trepidant, și unul introspectiv. Personajele sale feminine ajunse în cetatea filmului adopta aerul melancolic al starurilor deziluzionate, care au impresia că asistă la finalul unei ere, pe fundalul strălucitoarei decandenţe hollywoodiene. Oscilaţia dintre entuziasmul hedonist și tristeţe îţi aduce aminte de atmosfera din povestirile lui Fitzgerald, scrise în anii în care lucrase în culisele platourilor de filmare de la Hollywood.

Între personajele feminine ale romanului există minciuni distructive, neîncredere și rivalităţi, dar și o complicitate. Își ascund secretele, părând la rândul lor niște personaje de film. Când interesul propriu le-o cere, devin solidare în păstrarea unui secret compromiţător.

În mintea unui artist

În romanele scrise de Jessie Burton, arta devine atât o cheie a secretelor șocante, cât și a vindecării unei răni mai vechi. Dincolo de povestea plină de suspans descoperi și mesaje despre lungile călătorii ale unui roman, de la imaginarul scriitorului la raftul din biblioteca unui cititor.