Recenzie – Autobiografia – Lisabona marilor scriitori

0
86

Un roman într-un alt roman. O poveste care se deschide spre alte povești. O iubire ce te poartă din Lisabona până-n insulele Capului Verde și căutarea unui tată a cărui prezenţă leagă Portugalia de Viena și Goa. Toate acestea se întretaie în Autobiografia, un roman care se joacă fermecător și derutant cu limitele dintre ficţiune și autodezvăluire.

Când zăresc Autobiografia printre rafturile unei librării, cei îndrăgostiţi de Lisabona marilor scriitori jubilează de încântare. Pe copertă văd numele lui Jose Luis Peixoto – unul dintre cei mai importanţi autori portughezi contemporani – și privirea cu mimica pătrunzătoare a lui Jose Saramago. De fapt, Autobiografia este un omagiu adus de Peixoto lui Saramago, precum și unei Lisabone devenite un mozaic.

O propunere de nerefuzat

Primele pagini anunţă povestea unui scriitor aflat în pană de inspiraţie după apariţia primei opere. Incapabil să termine cel de-al doilea roman și împotmolit în datoriile acumulate la jocurile de noroc organizate ilegal în cartierul având străzi cu nume de foste colonii portugheze, tânărul scriitor acceptă să fie autorul unei biografii. Este vorba despre biografia marelui Jose Saramago.

Urmează întâlnirile cu Saramago, însă biografia nu va fi una scrisă într-un stil convenţional. Este mai degrabă o călătorie plină de rute paralele, de drumuri bifurcate, de răscruci. Protagonistul pe care-l cheamă tot Jose (prenumele lui Saramago și Peixoto) are de gând să înceapă un joc demn de literatura postmodernă. Ştie sigur că din mainile sale nu va iesi o biografie previzibilă. Preferă mai degrabă jocul ușor confuz, dar seducător, cu limitele dintre ficţiune și mărturisire.

Două personaje, două călătorii

În jocul literar al personajului central mai sunt implicate două personaje învăluite în mister. Ambele sunt fascinate de opera lui Saramago. Este vorba despre Lidia, o tânără venită din Capul Verde și eșuată la periferia Lisabonei, și despre Fritz, un librar vienez având un tată în Goa. Pentru Lidia, cărţile scrise de Saramago au fost un refugiu. Librarul Fritz și-ar fi dorit ca Saramago să cuprindă povestea familiei sale într-un roman.

Celor două personaje li se mai alătură bărbatul care i-a închiriat protagonistului un apartament. Acest personaj reprezintă ambiţiile coloniale din vechea Portugalie și obsesia burgheziei pentru ordinea impusă pe vremuri de Salazar și a lui dictatură militară. Totuși, nostalgia lui după vremurile regretabile nu-l transformă într-un monstru. Acesta este mai degrabă un personaj inofensiv, care devine o sursă a comicului.

La început, personajele secundare pot fi considerate doar niște apariţii care să dea culoare textului. Sunt asemenea unor mirodenii ce însufleţesc un parfum tern. Modul în care Peixoto le dezvăluie trecutul îi dau textului acel farmec nostalgic, asociat literaturii și cinematografiei portugheze. Fiecare personaj secundar devine o fereastră. Creeaza iluzii senzoriale. Datorită lui ai impresia că dincolo de acoperișurile unei Lisabone picturale se zăresc străzi forfotitoare din Africa sau India portugheză.

O plimbare printr-o babilonie tandră

Regăsești în cartea lui Peixoto acel ritm poetic, răbdător, specific unei plimbări pe străzile din Lisabona. Visătorii adoră acest ritm. Cei mai puţin răbdători vor fi și ei răsplătiţi. Ceea ce începe lent și aparent monoton continuă imprevizibil. Deodată, romanul virează spre labirinturi personale întortocheate, unde Lisabona se varsă în marile ce duc spere Africa sau India. Ai impresia că te plimbi printr-o Lisabonă ce ascunde străzi pitorești mărginite de ziduri ce respiră miresme din ţări îndepărtate.

Fără a folosi acel stil zguduitor prin care un alt scriitor portughez evocă trecutul colonial dătător de traume, Peixoto amintește de fantomele trecutului și de scheletele din dulapul unei ţări asociate mai degarabă cu delicateţea acelui saudade. Doar că transformă denunţul anticolonisalist într-o căutare avidă a celuilalt, într-o împăcare nesperată, încurajată de nevoia de alinare. Portughezul Jose este salvat de la autodistrugere de apariţia tinerei din Capul Verde. Fără să vrea, proprietarul de clădiri, fugit din Angola eliberată, abandonându-și pământurile intinse, devine protectorul imigranţilor pe care-i învinovăţește de răzvrătirea împotriva ordinii firești impuse de colonizatori.

Saramago, un salvator al scriitorului aspirant

Unde este Saramago în tot ghemul acesta de povești? Este întrebarea pusă de mulţi cititori. Ei s-ar fi așteptat să descopere niște detalii inedite despre scriitorul portughez atât de iubit. Îl vor zări și pe Saramago, dar printre rânduri. Vor trebui să își asume rolul unui aventurier numerit pe un teritoriu necunoscut, plin de semne. Dacă vor citi atent poveștile personajelor, cei familiarizaţi cu opera lui Saramago vor descoperi multe referinţe pitite în spatele unor detalii evazive.

Un mare scriitor se vede în miloane de oglinzi. Fiecare cititor devine oglinda lui. Pentru tânarul scriitor Jose (din roman), Saramago este iertător precum un tată. Îl scoate din bucluc de multe ori. Ajuns în cea mai liniștită perioadă a unei vieţi deloc ușoare, Saramago este implicat în cele mai palpitante pasaje din Autobiografie.

Stilul de o stranie frumuseţe

Naraţiunea scursă răbdător precum o amiază de vară iberică din Autobiografie se încheagă din întâlniri la voia hazardului. Este precum o hartă umană a Lisabonei mozaicate. Personajele ce vin din lumi diferite se intersectează fie comic-duios, fie tenebros.

Lăsându-și personajele suspendate între Lisabona și fostele colonii, Jose Luis Peixoto îţi amintește de jocul iluziilor. Mimând epuizarea celui debusolat, ascunde vitalitatea unui povestitor uns cu toate alifiile. Peixoto este un magician alunecos. Îţi oferă totul, apoi îţi arată că te-ai înfruptat din iluziile unei realităţi inventate. L-ai crezut și i-ai urmat personajele, dar el poate schimba oricând harta orașului (și reperele naraţiunii), încât să o facă de nerecunoscut.

Poţi comanda volumul de pe Libris, LibHumanitas, Cărturești, Elefant.ro

TOP cele mai bune 10 carti din 2020