Recenzie – Aroma timpului – Din dragoste pentru Coco Chanel

0
324

Un parfumier șarmant pleacă din Barcelona pentru a-și descoperi vocaţia în Parisul lui Coco Chanel. Îl cheamă Pablo și va primi tot ce are interbelicul mai bun de oferit. Pablo trece și prin raiul parfumierilor, celebrul Grasse, unde lasă în urmă o primă iubire, devenită imposibilă. Talentul îi este răsplătit regește, dându-i-se posibilitatea de a crea niște capodopere olfactive, precum și propria casă de parfumuri. Evenimentele politice îl determină să revină în Barcelona pentru a încheia niște vechi socoteli cu sine și pentru a o lua de la capăt. Povestea senzuală, cu note palpitante, ale acestui parfumier catalan adoptat de Parisul anilor nebuni este spusă în romanul Aroma timpului.

Aroma timpului este un roman ce a încântat-o și pe Care Santos, o altă catalană devenită o seducătoare în lumea celor atrași de romane pline de povești de viaţă intense. Așadar, o vei citi pe Nuria Pradas cu poftă dacă îţi place stilul unor povestitoare cum este și Care Santos.

O lecţie de istorie a parfumurilor

După cum ai ghicit și din titlu, Aroma timpului este un roman pentru cei pasionaţi de istoria parfumului. Nu sunt puţine detaliile istorice dedicate unor parfumuri emblematice. De asemenea, vei găsi la finalul cărţii o secţiune despre marile parfumuri, în care vei găsi informaţii privind creatorii lor și ingredientele ce le alcătuiesc. Nuria Pradas nu ezită să dedice numeroase pasaje unor detalii privind compoziţia unui parfum și muncii laborioase a unui parfumier.

Paginile romanului îţi stimulează intens memoria olfactivă. Sunt atâtea arome evocate, încât ai impresia că ajungi să citești într-o parfumerie sau într-un laborator unde ia nastere un parfum unic, revoluţionar, precum faimosul Chanel N° 5.

Naraţiunea este precum structura unui parfum

Pasiunea pentru universul parfumierilor este reflectată nu doar în poveștile intersectate în roman. Acest roman pare să împrumute structura unui parfum. Îţi dai seama de asta ascultându-l pe maestrul lui Pablo. Maestrul din Grasse i-a răsfaţat și pe aristocraţii ruși înainte de venirea bolșevicilor. El îi explică lui Pablo că parfumul are mai multe straturi. Mai întâi sunt notele de vârf, care se simt primele. Urmează inima parfumului, alcătuita din notele de mijloc. Ultimele sunt notele de bază, cu a lor profunzime care își pune amprenta asupra memoriei olfactive.

Şi romanul are niște note de vârf, de mijloc și de bază. Primele note simţite de cititor degajă prospeţimea unei iubiri inocente. Miroase a pere și a câmpuri de lavandă. Este iubirea dintre adolescentul Pablo și Claudine. Această iubire amintește de farmecul unor filme vechi.

Coco Chanel și ale sale sfaturi preţioase

Pablo o întâlneste pe Claudine în Grasse. Aici, Pablo ajunge să fie crescut de mătușa lui, după ce rămâne orfan. Claudine face parte din familia ce deţine farbrica de parfumuri din regiune. La această fabrică lucrează și unchiul lui Pablo. Diferenţa de statut social duce la prima dezamăgire din viaţa lui Pablo. Încercând să revină pe linia de plutire, el se va refugia în muncă.

Fiind recomandat de cel mai important artizan olfactiv din Grasse, Pablo ajunge să lucreze pentru o mare casă de parfumuri din Paris. Înainte de a pleca la Paris, adolescentul Pablo dă lovitura. Participă alături de primul său maestru din Grasse la crearea emblematicului Chanel N° 5. Ajunge astfel să discute cu deja faimoasa Coco Chanel despre tânăra de care se îndrăgostise. Coco Chanel îi va da nu doar cele mai bune sfaturi despre supravieţuirea după o mare iubire pierdută. Zeiţa emancipatelor îi va oferi și un manuscris preţios. Manuscrisul ce datează din perioada Renașterii este folosit inteligent de Pablo. Cu ajutorul lui va crea prima lui capodoperă olfactivă.

Parfumul unei vieţi copleșitoare

Dacă notele de vârf amintesc suav de prima iubire înfiripată în pitorescul Grasse, cu ale sale câmpuri de lavandă și flori ce miros puternic, notele de mijloc îmbină parfumuri ce reflectă emoţii contradictorii. Viaţa lui Pablo va fi marcată de glorie și de pierderi, de căutări, de euforia pasiunii și de îmbătarea cu notele uitării.

În timp ce povestește viaţa lui Pablo, Nuria Pradas te introduce în atmosfera Parisului interbelic. Multe dintre paginile romanului Aroma timpului seamănă cu o fascinantă lecţie de istorie. Pentru mulţi va fi o adevărată desfătare descrierea parfumului ce i-a sporit faima lui Coco Chanel. Nuria Pradas a știut să descopere legătura între noul tip de parfum și noile aspiraţii estetice ale avangardei interbelice. Inovaţia din imaginarul lui Chanel se dezvoltă în paralel cu schimbările din artă.

Crearea lui Chanel N° 5 este comparată inspirat cu trecerea de la arta figurativă la cea abstractă. Pasionaţii de pictură ar asemăna un parfum Chanel cu vraja stranie a unei femei pictate de Tamara de Lempicka, răsărită printre diafanele tinere din tablourile lui Botticelli.

Suspansul, noul ingredient

După notele de vârf ce amintesc de începutul unei iubiri cu iz de romantism adolescentin din alte vremuri și după notele de mijloc, potrivite pentru a descrie maturizarea lui Pablo, cu vârjetul de emoţii si evenimente dramatice aduse, notele de bază devin palpitante. Aceste ultime note ies la suprafaţă când Pablo se reîntoarce la Barcelona. Aici va lucra la un nou parfum, după ce ocuparea Parisului de către naziști l-a alungat din ţara unde a cunoscut gloria (dar și multe dezamăgiri). Ajuns la Barcelona, Pablo va renaște, dar nu înainte de a cunoaște dedesubturile tenebroase ale înaltei societăţi.

Elita afaceriștilor din Barcelona prosperase după ce intrase într-o cârdășie ticăloasă cu adepţii lui Franco. Afaceristul pentru care Pablo va crea un nou parfum deţine o firmă de cosmetice, dar și niște secrete întunecate. Revenirea lui Pablo în Barcelona va devia romanul spre un thriller alert. Notele romantice sunt înlocuite de cele asociate unui film noir, cu gangsteri și femei senzuale. Una reprezintă viitorul lui Pablo, alta vine din trecutul.

Arome imprevizibile

Aroma timpului este un roman precum notele unui parfum cameleonic. Exact când aveai impresia că vezi un film romantic semănând cu melodramele clasice, Nuria Pradas virează imprevizibil în directia unui roman alert, având o intrigă poliţistă. Imprevizibilul se îmbină cu trepidaţiile unui conflict între prezent și trecut. Acest conflict este iscat de o nouă apariţie feminină în viaţa lui Pablo.

Deși pare un roman dedicat Parisului interbelic, pe măsura ce te vei apropia de final vei descoperi o reverenţă făcută Barcelonei. Pablo trebuie să se reinventeze ca parfumier în Barcelona. Povestea lui și compoziţia noului parfum trebuie să redea spiritul unui oraș aflat între mari traume și renașteri, între eleganţă și teroare, între freamătul exuberant al libertăţii artistice și fantomele rămase în urma unor drame (individuale și colective) sfâșietoare.

Poţi comanda volumul de pe LibHumanitas

Te invităm să citești și articolul 13 romane despre iubiri pătimașe

13 romane despre iubiri patimase

 

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here