Pasi simpli ca sa fii fericit in fiecare zi

0
614
fericirea

Cu totii vrem sa fim fericiti. Dar de multe ori sacrificam fericirea pe “altarul” stresului zilnic. De cele mai multe ori e vorba de stresul de la munca. Am fost invatati si formati sa credem ca fericirea vine dupa succes. Mai intai trebuie sa ne sacrificam pentru a deveni “oameni de succes”. De fapt ordinea e inversa, mai intai suntem fericiti si apoi urmeaza succesul. Pentru ca fericirea si optimismul ne ajută să avem succes.

Psihologia si neurostiinta au ajuns la concluzii care sustin ceea ce am simtit fiecare dintre noi. Si nu o singura data. Anume ca atunci cand te simti bine si nu te stresezi reusesti mai usor. Fie ca e vorba sa iei un examen, sa obtii o promovare sau prietenia cuiva. Pur si simplu acel lucru pare sa se realizeze de la sine cand suntem relaxati. Fara un consum excesiv de resurse si nervi. Si cu cat ne chinuim si strofocam mai mult, cu atat nu ne iese ce ne-am propus. Dar cu cat suntem mai relaxati, cu atat avem mai mult succes. Starea de fericire ne creste pur si simplu potentialul si ne imbunatateste rezultatele.

Care este legatura dintre fericire si succesul nostru personal?

Nu trebuie sa ne sacrificam starea de bine si fericirea pentru succes. Asa cum multi dintre noi am fost invatati. Ci chiar invers. Cu cat suntem mai fericiti si pozitivi cu atat vom avea mai mult succes. Ca dovada, autorul Shawn Achor povesteste in cartea Avantajul fericirii rezultatele unor experimente psihologice. Astfel, medicii bine dispusi au pus diagnosticul corect cu 19% mai repede decat medicii intr-o stare psihologica neutra. De asemenea, agentii de vanzari optimisti vand mai mult cu 56% fata de cei pesimisti. Studentii care s-au gandit la cea mai frumoasa zi din viata lor au avut rezultate mai bune la examene.

Ce se intampla de fapt? Se pare ca atunci cand suntem bine dispusi suntem pur si simplu mai inteligenti si creativi. Tine de biologia noastra dezvoltata in milioane de ani. Stim deja ca emotiile negative ne limiteaza gandurile si actiunile, ca parte a adaptarii noastre la mediul inconjurator. In timpuri preistorice, atunci cand eram atacati de animale salbatice, corpul nostru reactiona la stres si frica. Organismul elibera diversi compusi chimici (precum adrenalina). Si astfel eram mai pregatiti sa reactionam in fata pericolului. Eram mai abili in confruntare sau mai rapizi in fuga din calea pericolului. Nimic altceva nu mai conta.

Pe de alta parte, ce rol evolutiv puteau sa aiba gandurile si starile pozitive? Conform cercetărilor din ultimii 20 de ani, emotiile pozitive ne fac sa fim mai deschisi la idei noi. Efectul consta in cresterea creativitatii si a puterii cognitive. Dopamina si serotonina eliberate in creier ne fac sa ne simtim mai bine. Dar ne activeaza si centrii nervosi ai invatarii. Ne ajuta sa organizam informatia noua, sa o retinem mai mult timp si sa o accesam mai rapid. Cream mai multe conexiuni neuronale care ne fac mai rapizi in gandire si mai creativi. Rezolvam mai eficient problemele. Practic, devenim mai inteligenti atunci cand ne simtim bine. Astfel, oamenii, atunci când nu se simteau in pericol, puteau să gaseasca solutii potrivite pentru o viata mai buna. Si astfel specia noastra a supravietuit si a crescut ca numar.

Pentru ca gandurile pozitive au un efect atat de bun, Shawn Achor ne recomanda in Avantajul fericirii sa fim realisti. Dar sa cultivam o atitudine pozitiva fata de lume. Cum? Prin comportamente simple si de bun simt, dar de care uitam de multe ori, desi si-au dovedit eficacitatea in cresterea starii de bine si a fericirii generale.

Cum sa fii fericit zi de zi, cu 6 obiceiuri simple

  1. Fericirea si activitatea preferata – Planifica-ti ceva care te face sa te simti bine

De exemplu, programeaza o iesire la film. Studiile au aratat ca doar gandul ca urmeaza sa vezi un film preferat iti creste nivelul endorfinelor cu 27%. Planifica-ti vacanta din timp. Anticiparea vacantei te va face mai fericit. Doar gandul la vacanta si centrii nervosi ai placerii se activeaza similar cu trairea experientei respective.

  1. Fericirea prin fapte bune – Fa 5 fapte bune in fiecare zi

Nu e nevoie de mari gesturi, dar trebuie sa decizi sa le faci. Nu sa le declari ulterior ca fiind fapte bune. Un studiu realizat 2000 de oameni a constatat ca altruismul scade stresul si imbunatateste starea de bine. Nu conteaza daca sunt fapte bune fata de cunoscuti sau straini. Conform cercetatorilor, cei care aleg sa faca 5 fapte bune intr-o zi sunt mai fericiti. Care e mica ta fapta buna? Ajuti doamnele sa care bagajele? Dai de mancare pisicii de la bloc? Iti oferi timpul ca voluntar?

  1. Fericirea prin mici schimbari ale locului in care-ti petreci timpul

Cu siguranta nu putem schimba prea multe la birou. Dar putem de exemplu sa ne aducem la serviciu o fotografie cu familia sau o fotografie din vacanta preferata. Fii creativ si gandeste-te ce te-ar face fericit schimband ceva la birou. Sau, si mai simplu, fa-ti un obicei din a te plimba 30 minute in pauza de pranz. Sau la finalul programului. S-a dovedit ca o plimbare de 20 minute imbunateste starea mentala. De asemenea, intareste puterea de concentrare si imbunatateste memoria.

Iar daca vorbim despre ce putem schimba acasa: stinge televizorul si ia o pauza de la Facebook. Aceasta pauza de la actualitate iti va imbunatati starea si te va face mai fericit.

  1. Fericirea prin miscare – Fa sport

Daca mai era nevoie de un argument sa faci sport, iată unul: sportul ne ajuta să ne reglăm starea interioara. Conform unui studiu, sportul e la fel de eficient ca tratamentul cu anti-depresive.

  1. Fericirea prin excelenta – Nu lasa sa treaca nicio zi fara sa faci ceva la care te pricepi

Cu totii avem lucruri la care ne pricepem mai bine decat prietenii sau cunoscutii nostri. Poate faci un tiramisu fabulos, ai un talent recunoscut la povestit sau faci fotografii foarte bune. Nu lasa sa treaca timpul fara sa exersezi aceste talente. O sa te faca fericit.

Mai mult, cu totii avem trasaturi de care trebuie sa tinem cont daca vrem sa fim fericiti. Intra pe viacharacter.org si afla care sunt ele, daca nu le stii deja. Fie ca e vorba despre curaj, modestie, recunostinta, umor sau bunatate. Fie că e dorinta de a cunoaste sau onestitate, vei fi mai fericit daca o practici in fiecare zi. Nu trebuie sa salvezi omenirea sau sa faci gesturi grandioase, doar sa folosesti aceasta trasatura intr-un context oricat de mic. De exemplu, daca iti place sa inveti lucruri noi si trebuie sa calatoresti mult cu job-ul… Propune-ti sa inveti ceva nou despre fiecare oras in care ajungi.

  1. Fericirea prin recunoștință – Gandeste-te la 3 lucruri bune care ti s-au intamplat astazi

Am vazut cu totii exercitiul ăsta in filmele americane. Inainte de a lua masa, cei prezenti menționează cateva din lucrurile pentru care sunt recunoscatori. Se pare ca genul acesta de exercitiu te ajută sa te concentrezi mai mult pe lucrurile pozitive. Si astfel sa observi mai multe oportunitati in jurul tau.

Pare prea simplu ca sa fie adevarat. Dar, conform mai multor studii, atunci cand ne gandim la 3 lucruri bune, creierul nostru este fortat sa scaneze ultimele ore traite. Astfel, identifica ce ne-a facut sa radem, sa ne simtim bine, sa ne simtim multumiti. In felul acesta, in timp, creierul nostru va recunoaste mai usor oportunitati personale si profesionale care ne apar in cale. Mai mult, un grup de participanti intr-un experiment si-au notat 3 lucruri bune in fiecare zi timp de o saptamana. Acest mic gest i-a ajutat sa-si pastreze nivelul de fericire nu o zi sau o saptamana, ci timp de 6 luni!

Aceste trei “lucruri” nu trebuie sa fie complicate, pot fi de exemplu zambetul copilului tau inainte de culcare. Sau “multumesc”-ul primit in tramvai de la doamna recunoscatoare ca i-ai oferit locul tau pe scaun. Sau cat de placuta a fost ultima iesire cu prietenii etc.

Fericirea nu e de neatins

Dacă vei transforma cele șase propuneri de mai sus în obiceiuri, iti vei imbunatati starea de spirit pe termen lung. Vei fi mai fericit și mai de succes. Dacă le vei face doar cand si cand, te vor ajuta sa-ti imbunatatesti starea de spirit pe moment. Poate parea o reteta artificiala. Daca vei sta insa de vorba cu oamenii fericiti, vei constata ca practica obiceiurile de mai sus. Sau ca nu sunt fericiti… Cei fericiti aleg sa aiba aceste obiceiuri sau pur si simplu le practic din intuitie.

Singura diferenta e ca acum aceste “trucuri” incep sa fie din ce in ce mai cunoscute. Pentru ca din ce in ce mai multi dintre noi vrem sa fim fericiti. Astazi fericirea este urmarita in unele tari ca obiectiv national. Tarile nordice au politici publice de crestere a starii de fericire (“happiness engineering”). Subiectul e luat in serios inclusiv de Universitatea Harvard. Cel mai popular curs Harvard este despre fericire…

Citeste si articolul despre cum sa tii mai bine sub control starile de stres.

Citeste si Citate despre fericire si citate celebre despre fericire si succes.

Stres și o viata fericita – 10 soluții simple ca să ții stresul sub control

Citate celebre despre viata, fericire, succes și lucrurile care contează cu adevărat

Citate despre fericire care te binedispun instant

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here