Recenzie – Zmeie de hartie – O mare iubire din Franta idilica

0
311

Zmeie de hârtie, ce poate fi considerat un testament al lui Romain Gary, te seduce de la prima până la ultima pagină. Te răvășeste cum o poate face doar un film cu parfum de epocă, plin de imagini idilice în care se refugiază și freamătă ispite precoce, tânjiri idealiste, aventuri și iubiri pătimașe, ce durează cât o viaţă întreagă.

Un captivant film în proză

Romain Gary ar fi putut deveni la fel de bine și un regizor. Unul adulat pe cât a fost de iubit în ipostaza de scriitor. Paginile din Zmeie de hârtie au vivacitatea unor scene demne de un film apreciat datorită calităţilor vizuale. Acţiunea se petrece într-un sat pitoresc din Normandia). Evenimentele se derulează în ritmul accelerat al iubirilor pătimașe ameninţate de război. Personajele au farmecul și expresivitatea pe care le mai găsești doar în peliculele considerate azi clasice, dar care își păstrează frumuseţea intactă.

Te vei bucura de fiecare pagină din Zmeie de hârtie dacă îţi plac poveștile despre marile iubiri marcate de niște decizii grele sau filmele depre adolescenţii care se maturizează lăsându-se mai întâi devoraţi de pasiunea pentru o femeie spectaculoasă, inaccesibilă, cu destin copleșitor. Un astfel de adolescent era și Ludo.

O iubire care schimbă sensul unei existenţe

Rămas orfan, Ludo a fost crescut de unchiul său devenit cel mai mare creator de zmeie din Franţa. Asemenea multor tineri serioși din acea Franţă profundă, care nu alegeau calea Parisului în perioada interbelică, Ludo ar fi fost destinat unei meserii de funcţionar în locul de baștină. Această meserie ce i-ar fi asigurat o situaţie financiară mulţumitoare, dublată de buna reputaţie, la mare preţ în liniștitul sat din Normandia. Însă visurile i se schimbă după ce-o-ntâlnește pe Lila, fiica unei familii de nobili polonezi.

Personajul feminin greu de uitat

Lila este precoce, modernă, îndrăzneaţă, emancipată. Mizează totodată pe acel tip de senzualitate demnă de aristocrata dezinvoltă, seducătoare. Inspiră curajul erotic irezistibil, dar și fragilitatea ce dezarmează ţinta cuceririi sale.

Lila este un personaj feminin plin de contradicţii și mai ales de mister. Trăiește între două epocii. Are calităţile tinerei emancipate, aflate cu mult înaintea generaţiei ei. În același timp, își păstrează farmecul desuet al unei nobile ancorate într-un glorios trecut eșuat peste un prezent al barbarilor.

Mai bine zis, Lila degajă nonșalanţa irezistibilă a nobilei ce trăiește clipa și care asistă precum un personaj cehovian la prăbușirea unei lumi. Dar fără a se lăsa copleșită de evenimente și fără a-și pierde acea degajare irezistibilă asociată de obicei nobililor.

Parfumul unei iubiri din altă epocă

Deși a fost scris în anii ‘80, Zmeie de hartie are parfumul secolelor trecute. Timpul încă vrea să fie răbdător cu personajele. Acestea încă se mai adâncesc în voluptatea unei trândăvii estivale și în amorul discuţiilor spiritual, purtate în mijlocul unui peisaj francez idilic. În mijlocul evenimentelor trepidante, se mai strecoară oaze de lentoare și de refugiu contemplativ.

Dacă nu ar fi trăit în anii celui de-al Doilea Război Mondial, personajele ar fi dus o viaţă scursă în lentoarea zilelor de vară, din care doar zvâcnirile senzuale le-ar mai fi trezit. De fapt, până când marea istorie să-i trezească din langoare, Lila și Ludo trăiau o poveste de iubire desprinsă parcă din romanele secolului al XIX-lea.

Scenele vieţii fără griji și tachinările erotice alternau cu dialogurile consistente despre lume și viaţă. Aceste scene amintesc de atmosfera verii pe moșiile unor nobili ruși din cărţile marilor clasici ruși. La început, singura ameninţare era impulsivitatea stârnita de gelozie. Ludo nu era singurul îndrăgostit de Lila. Ea mai avea un pretendent, ce nu părea să-i fie chiar indiferent. Era vorba despre un tânăr venit tot din lumea nobililor. Acesta avea să devină o persoana importantă în armata nazistă.

Iubirea în Franţa invadată

Zilele de vară, cu a lor trândăvie dublată de primele incursiuni erotice devin amintirea unui paradis pierdut și a unei inocenţe alungate. Viaţa familiei nobiliare din care provine Lila este distrusă de invadarea Poloniei. Ludo se înrolează în Rezistenţă. Nu renunţă la obsesia de a o căuta pe Lila, despre care se spunea că ar murit împreună cu familia ei după ce zona din Polonia unde își avea palatul fusese bombardată.

Ludo ajunge un combatant apreciat în Rezistenţă, avand un rol vital în evenimentele ce au permis debarcarea în Normandia. În schimb, iubita lui este nevoită să facă multe compromisuri după ce familia ei este ruinată de patima unui tată dependent de jocurile de noroc. Războiul nu înseamnă doar teamă, ci mai ales umilinţă pentru familia ei de aristocraţi. Ştiind că părinţii ei nu ar fi supravieţuit fără iluzia unei vieţi decente, ea devine amanta unor bărbaţi influenţi. Printre ei se află chiar și câţiva din armata nazistă, care i-a invadat ţara natală, Polonia.

Ritmul palpitant

Odată cu începutul războiului, romanul devine alert, precum un film cu suspans, întâlniri clandestine și peripeţii încărcate de pericole. Paginile dedicate supravieţuirii personajelor în timpul războiului sunt și o declaraţie de dragoste pentru Franţa. (Re)descoperi acea Franţă pe care o adora atât de mult și mama lui Romain Gary.

Farmecul personajelor secundare

Asemenea oricărui roman având calităţi apropiate de cele ale unui film bun, Zmeie de hârtie este plin de scene memorabile. La reușita acestor scene contribuie și personajele secundare bine alese, expresiv conturate.

Personajele secundare sunt fermecătoare, unele excentrice, altele adorabile datorită curajului extrem. Condimentează textul și contribuie la echilibrul dintre umor și dramă, dintre apăsare și nonșalanţa ca formă de rezistenţă a francezului ce iubește viaţa. Sunt bine plasate în context, iar istoria lor trece dincolo de invididual, căpătând forţa asociată simbolurilor estetice ale Frantei.

Din dragoste pentru cultura franceză

Unchiul protagonistului și matroana de bordel deghizată într-o aristocrată filonazistă pentru a spiona în favoarea celor din Rezistenţă, dar mai ales proprietarul unui restaurant de lux devin simboluri ce împletesc umorul, parodia, caricatura și duioșia. Mai bine zis, aceste personaje secundare sunt mai degrabă vocile Franţei. O Franţă care, pentru scriitorul Romain Gary, devenise ultimul bastion împotriva barbariei naziste.

Vei rămâne cu amintirea despre o Franţă generoasă, care te molipsește cu pofta ei de viaţă, ironia pișicheră, voluptatea clipei în idilicele peisaje și apetitul pentru deliciile simţurilor. Datorită acestei declaraţii de dragoste pentru Franţa, Zmeie de hârtie rămâne o lectură încântătoare, chiar și în paginile dramatice despre Ocupaţie.

Poţi cumpăra acest roman de pe Libris, Cărturești sau Elefant.ro

Palaria Presedintelui – Franta la care visam