Recenzie – Pastoralia – Un stil diferit

0
75

Citind Pastoralia vei înţelege de ce aștepţi următoarele cărţi ale lui George Saunders: deoarece știe să împingă realul spre bizar pentru a extrage sensurile nevăzute dintr-o istorie de viaţă simplă. În acest bizar s-au amestecat imprevizibil și echilibrat originalitatea, umorul satiric, elementele unei povești gotice, observaţia plină de revelaţii despre natura umană și acel ceva indefinibil, dar care atârnă greu în redarea straniului vecin cu halucinantul.

Cele șase povestiri din Pastoralia te fac să afirmi din prima că ţi-a picat în mână o carte pur și simplu altfel. Considerat unul dintre cei mai buni scriitori actuali, Saunders își dezvăluie talentul mai ales în prozele scurte. Cu fiecare pagină sporește plăcerea celor ce vor sa fie sursprinși. Vei fi impresionat atât prin stil, cât și prin evoluţia poveștii de viaţă expuse.

Povești vechi, spuse într-un alt mod

Poveștile de viaţă din Pastoralia nu sunt noi. Le reîntâlnești sub diverse forme în mai toate filmele ce descriu societatea nord-americană. Totuși, când le spune George Saunders, poveștile par nemaiauzite. Ai impresia că devin scenariile unui film acaparant, însă greu de povestit.

Dacă ai încerca să povestești ce se întâmplă în viaţa personajelor din Pastoralia, ai avea impresia că le-ai parazita prin clișee. Nu de alta, dar George Saunders tocmai asta caută: felii de viaţă predictibile, dar expuse încât să pară unice.

Ai mai citit despre oameni păcăliţi de un șarlatan deghizat într-un guru al mesajelor motivaţionale. Oamenii simpli ce speră să compenseze drama ratării prin iluzii au tot apărut în cărţile despre viaţa în America. Mai bine zis despre viaţa în America din afara visului american. Nici marginalii nu lipsesc din peisaj. Totuși, ei se întâlnesc într-un context ce te determină să afirmi că banalitatea ascunde cele mai palpitante detalii.

Cabinetul de curiozităţi

Are George Saunders un fel de a povesti despre dramele omului simplu încât anulează rutina. Găsește dinamismul chiar și acolo unde nu pare că se va întâmpla nimic nou. Nici nu trebuie să apeleze la detalii ciudate menite să forţeze realul, plauzibilul. Saunders este asemenea unui regizor ce filmează din anumite unghiuri o realitate plată. Folosește abil succesiunea unor scene, gânduri sau dialoguri pentru a te face să te simţi ca făcând parte dintr-o altă realitate.

Realitatea personajelor din Pastoralia transformă oamenii simpli, terni, în veritabile obiecte demne de un cabinet de curiozităţi. Modul deformat în care văd ceea ce pentru alţii pare ușor de obţinut sau normal face din aceste personaje piesele perfecte ale unui colecţionar ce ajunge să oscileze între ironie și compasiune.

Soluţii bizare

Există multă ironie în povestirile lui Saunders. Poate prea tăioasă pentru cei ce simt compasiune pentru fiinţa umană. Ai impresia că specialitatea autorului sunt tocmai acei oameni programaţi să viseze fără a fi înzestraţi și cu acele mari calităţi necesare atingerii visurilor. Dar nu-ţi imagina că sunt niste visuri excentrice. Personajele nu visează decât la firesc. Vor afecţiune, un loc decent unde să locuiască, apropierea umană, respect. Puţin cam nefirești pentru cititori par în schimb soluţiile găsite pentru a-și îndeplini visurile.

Aproape fiecare povestire te scufundă brusc în lumea intimă a personajelor. Începe de la imagini pe care le-ai tot văzut. Însă nu-ţi ia mult până să detectezi apropierea imprevizibilului. Iar imprevizibilul devine o breșă în luciditate. Această această breșă înseamnă fie o turnură halucinantă, ce te apropie de poveștile gotice ale Sudului, fie găsirea unor soluţii sau a unor interpretări aberante date de personaje unor probleme vechi.

Un nou scriitor preferat

Cei familiarizaţi cu modul în care scriitorii americani surprind societatea, mai ales pe cea a marginalilor, vor aprecia cel mai mult stilul lui Saunders. Pentru ei, Saunders este o voce proaspată. Reușește ca nimeni altul să descrie felii de viaţă predictibile printr-un stil ce pare ieșit din comun. De fapt, Saunders demonstrează marea capacitate a învinsului de a găsi explicaţii bizare sau de a recurge la acţiuni halucinante când nu poate ieși dintr-o lume sufocantă sau când societatea îi dă de înţeles că statutul său de om simplu nu poate fi schimbat.

Marea calitate a lui Saunders constă tocmai în această capacitate de a înţelege mecanismele psihologice ale unei umanităţi care ajunge să trăiască niște coșmaruri într-o lume despre care ni se tot spune că poate face posibil orice vis frumos, pentru oricine. Are spiritul pătrunzator al marilor autori de romane ample, de sute de pagini, însă nu-i lipsește nici arta de a condensa minimalist și uneori suprarealist, așa cum făcea Richard Brautigan.

Poţi comanda volumul de pe LibHumanitas, Libris, Cărturești, Elefant.ro

Te invităm să citești și articolul 15 cărţi de beletristică fascinante

15 carti de beletristica fascinante pe care sa nu le ratezi