Recenzie – Ziua a saptea – Iubirea pentru oameni, in China actuala

0
162

Îţi trebuie multă pricepere pentru a-l face pe cititor să observe frumuseţea și delicataţea din apropierea umană într-o societate brutală. Să detecteze stranietatea ascunsă în coaja realismului dur și graţia în mijlocul unor evenimente care deformează. Yu Hua are această pricepere. O demonstrează din plin în Ziua a șaptea. Cu ajutorul ei și-a dezvoltat un stil acaparant, fiind capabil de a-l face să rezoneze și pe cititorul aflat departe de problemele Chinei actuale.

Personaje de care te vei atașa

Primele două romane traduse în limba română – În viaţă și Cronica unui negustor de sânge – i-au facut pe mulţi să aprecieze talentul sfredelitor al lui Yu Hua. Cartea Ziua a șaptea va face trecerea de la admiraţia susţinută de argumentele oferite de analiză la cea bazată mai ales pe atașamentul cititorului faţă de personaje.

Fără a folosi un sentimentalism care stoarce lacrimi, Yu Hua reușește ca nimeni altul să-ţi atingă toate corzile sensibile prin romanul Ziua a șaptea. Te vei scufunda în multiplele nuanţe ale le compasiunii, melancoliei și duioșiei citind acest roman despre niște personaje înzestrate cu marea capacitate de a iubi, chiar și atunci când marele destinatar al sentimentelor și-a extirpat de multă vreme partea afectivă responsabilă de umanizare.

Un stil acaparant

Ziua a șaptea ar fi putut deveni ca mai toate romanele cu mesaj satiric, necruţător de incomod și grotesc, la adresa autorităţilor chineze. Însă Yu Hua are stilul său aparte. Îi place să împingă satira și realismul spre absurd. Mai apelează la umorul negru și la acea melancolie diafană rămasă în urma unei povești de iubire neîmplinite. Ai putea susţine că s-au întâlnit inspirat și echilibrat elementele unei roman puternic și lucid precum un manifest împotriva abuzurilor cu farmecul poveștilor sentimentale despre marile iubiri eterne, cu accente mitice.

Rememorarea unei iubiri imposibile

Marea iubire descrisă în roman îl călăuzește pe Yang Fei (personajul central) în lumea bizară a morţilor ce nu-și gasesc alinarea. El are un job într-o corporaţie. Aici o întâlnește pe una dintre cele mai râvnite femei ale orașului. Ea lucrează la aceeași companie. Este irezistibilă, tenace, inteligentă, ambiţioasă. Pare genul de femeie despre care altele afirmă invidioase că știe ce vrea…așadar și o ţintă perfectă a bârfelor nemiloase. Aceste bârfe mai spun despre ea că s-ar lăsa curtată de băieţii de bani gata și de ștabi. Că ar fi devenit vedeta cinelor de afaceri, în timpul cărora își folosește farmecul asemenea unei chei prin care poate deschide multe uși.

Relaţia dintre personajul masculin central și această vedetă feminină din lumea afacerilor este una cât se poate de efemeră pentru ea. Când propriile interese o cer, ea îl părăsește pe Yang Fei pentru un antreprenor înstărit ce o poate ajuta să devină o femeie influentă.

Reîntâlnirea într-o altă lume

Ai spune că protagonistul și femeia considerată marea lui iubire ajung până la urmă să meargă pe drumuri diferite. Însă ei se întâlnesc într-un loc straniu, demn de intersecţia dintre halucinant, teatrul absurd și metaforă. Mai bine zis, ei se întâlnesc după moarte, într-o altă lume. Cum de au ajuns acolo? Ce eveniment le-a tăiat firul vieţii? Răspunsurile se află în amintirile personajului central. Aceste amintiri sunt derulate timp de șapte zile (cât îi ia sufletului să treacă graniţa dintre cele două lumi).

Protagonistul Yang Fei nu va avea parte de o trecere prea ușoară spre lumea de dincolo. Părăsit de soţie și nemaiavând părinţi, nu a mai rămas nimeni care să poarte doliu pentru el și nici cine să îndeplinească ritualul înmormântării. Nu are nici măcar un loc de veci, unde cei ce l-au iubit să se poate reculege. Va rătăci așadar pe pământ, mai bine zis prin marele oraș. Își va revizita astfel amintirile rămase în locurile unde a cunoscut (mult prea) scurtele bucurii ale vieţii.

Un altfel de road trip

Romanul Ziua a șaptea se transformă într-un road trip bizar, suprarealist, asemenea unui ritual de trecere. Este o călătorie fantomatic-absurdă, plină de simboluri. Personajul central va rătaci între graniţele orașului și ale locurilor ce au jucat un rol important în memoria lui. Așa cum se întâmplă în orice mare călătorie, și aici apar personaje stranii, întâlnite pe drum. Ele vin cu propriile povești de viaţă. Sunt genul de povești în care tragicul și comicul se vor suprapune răvășitor.

Devenit o prezenţă fantomatică menită să tot străbată orașul și graniţa dintre viaţa dezolantă și odihna veșnică, Yang Fei ajunge să ţi-o prezinte și pe marea lui iubire. Cum ajunge ea de la faimă la decădere, apoi în lumea celor morţi? Vei afla prin derularea unei povești de viaţă demne de un film. Genul de poveste despre care ţi se cam dă de înţeles că ar fi de fapt emblematică pentru China actuală.

Oamenii vulnerabili ai Chinei

Fostei soţii a lui Yang Fei i se alătură un alai de personaje ce își așteaptă să le vină rândul la îndeplinirea vechiului ritual de trecere spre odihna veșnică. Majoritatea nu mai au pe nimeni care să își amintească de ele. Fiecare are o poveste sfâșietoare, dar și un umor de care se agaţă chiar și în lumea de dincolo.

Prin aceste personaje, China își poate spune în sfârșit poveștile necenzurate. Şi tot prin ele își arată faţa umană, deoarece Yu Hua îţi dă de înţeles că doar după moarte viaţa își recapătă firescul, iar oamenii libertatea. Doar după moarte chinezul cinstit nu mai este hăituit de autorităţile corupte până-n măduva oaselor, nu mai este nevoit să se prostitueze moral pentru a supravieţui și poate spera în sfârșit la demnitate.

Salvatoarea iubire paternă

Printre amintirile derulate de Yang Fei după moarte vei întâlni unele dintre cele mai frumoase imagini legate de iubirea dintre tată și fiu. În urma unui accident, Yang Fei se rătăcește de mama lui. Aceasta îl pierde imediat după naștere. Va fi găsit de un angajat de la căile feroviare, care-l va adopta și îl va crește inundându-l cu afecţiune. Tatal adoptiv face multe sacrificii pentru a-i plati studiile. Datorită lui, Yang Fei va ajunge chiar și la Universitate.

Pasajele dedicate iubirii paterne luminează romanul. Sunt un fascicul de seninătate într-o lume sumbră, plina de lipsuri, nedreptate și inegalităţi de tot felul. Scenele în care apar tatăl și fiul ce își găsesc refugiul în propria lume afectivă îţi amintesc de scenele pline de sensibilitate ale unui film realizat de Vittorio De Sica.

Învinșii devin adevăraţii învingători

După cum a demonstrat și în celelalte două romane traduse în limba română – În viaţă și Cronica unui negustor de sânge – Yu Hua poate face artă cu tâlc din contradicţiile umane. Personajele sale își (re)descopera sensibilitatea exact când mediul în care trăiesc devine din ce în ce mai sufocant și mai corupt. Bunătatea firească supravieţuieste cu atât mai bine cu cât începe să fie hăituită de nefirescul dezumanizării. Şi mai presus de toate, omul învins devine adevăratul învingător.

Ai fi tentat să afirmi că Yu Hua scrie despre învinși, despre dezmoșteniţi, despre cei născuţi pentru a fi niște veșnice victime neputincioase ale unui regim, ale unui oraș în plină dezvoltare, ale unei societăţi darwiniste. Însă pe măsură ce te vei apropia de final îţi vei da seama că tocmai personajele vulnerabile sunt adevăraţii învingători. Dramele sfâșietoare le transformă în sfârșit în oameni liberi. Datorită acestor drame, ei pot scăpa din malaxorul unei societăţi nedrepte, care strivește.

Libertatea înseamnă solidaritate

Tragediile îi fac pe oamenii din romanele lui Yu Hua să observe sensuri. Ei sunt singurii care pot găsi un sens uman, salvator, acolo unde alţii devin captivii unui absurd cumplit. Iar pentru Yu Hua, libertatea într-o lume dezumaniza(n)tă nu se poate obţine decât prin deslușirea unui sens. Este unul strâns legat de redescoperirea solidarităţii de care se apropie doar așa-zișii învinși vulnerabili.

Poţi comanda romanul de pe LibHumanitas, Libris, Cărturești, Elefant.ro

15 carti de beletristica fascinante pe care sa nu le ratezi