Recenzie – Pasari in gura – Farmecul povestilor ciudate

0
132

Păsări în gură este o colecţie de optsprezece povestiri așa cum doar o autoare sud-americană ar fi putut oferi. Sunt pline de originalitate, stranii, halucinante, impregnate de realism magic sau de un suprarealism cu note alegoric-absdurde.

Pe Samanta Schweblin cititorii din România au cunoscut-o datorită romanului bizar și greu de caracterizat, intitulat Vis febril (recenzie). Vine din Argentina, o ţară ce a dat literaturii mulţi autori în ale căror povestiri sau romane descoperi o fascinantă și frapantă apropiere între fantasticul având accente coșmărești și realitate.

Povestiri precum un vis ciudat

Niște coșmaruri par și majoritatea prozelor din Păsări în gură. Dar nu este vorba despre coșmărescul șocant, ce te pune pe fugă. Seamănă mai degrabă cu acea relatare a unui vis bizar. Te atrage datorită unor elemente pe care nu le-ai vedea alăturate în viaţa reală, dar care ajung să formeze o lume în sine odată îmbinate ca-ntr-un tablou suprarealist.

Intrarea în lumea ciudată a personajelor este abruptă. Stranietatea ajunge să te înșface încă de la prima pagină. Ţi se dezvăluie în imagini sumbre ori absurde, care îţi dau fiori. Unele sunt pline de suspans, altele de umor negru cu mesaj satiric.

Curiozitatea stârnită de stranietate

Prima pagină a fiecărei povestiri îţi dă iluzia că te-ai trezit buimac într-o lume diferită. Este o lume unde, până să deschizi tu ochii pentru a te dezmetici, au avut deja loc niște evenimente greu de povestit. Ţie nu-ţi mai rămâne decât să asiști la întâmplările produse de efectele lor.

Plăcerea lecturii este amplificată de schimbarea bruscă a direcţiei. Vei privi curios ori stupefiat cum se trece brusc de la niște imagini recognoscibile, familiare, la unele în care tocmai elementele banale devin breșa prin care se va scurge bizarul. Deși pare spontană, această stranie trecere este foarte bine calculată, amintindu-le multora de stilul altui argentinian faimos – Julio Cortazar.

Bizarul devine plauzibil

O crimă pasională. Decizia unui băiat de bani gata de a deveni un simplu vânzător de jucării, o invitaţie la bere într-un bar sau la o cină. Repetitiva încercare de a prinde un tren. Călătoria de nuntă în Sicilia. Efortul unor copii dornici de a săpa un puţ sunt punctul de plecare a unor întâmplări greu de crezut. Iată câteva subiecte ce deviază de la realitatea imediată.

Subiectele prozelor iau forma unor evenimente greu de crezut atunci când sunt povestite. De fapt, mai toate povestirile scrise de Samanta Schweblin conţin o mare doză de neverosimil. Dar acest neverosimul devine imediat plauzibil după ce parcurgi primele două-trei povestiri, astfel încât să-ţi găsești niște minine repere în universul creat de ea.

Varietatea povestirilor

Cele optsprezece proze atrag prin varitatea lor. Această varietate este data de abordarea mai multor genuri și influenţe ce au în comun fidelitatea în relașie cu straniul. Unele povestiri seamănă cu genul de filme ieșite din imaginaţia lui David Lynch sau cu niște thrillere psihologice deviate în directia unui horror criptic, suprarealist. Altele îţi dau impresia că s-au întâlnit satira cu tentă suprarealistă a lui Bunuel și parodia ce atacă visceral impostura cu pretenţii de artă contemporană. Nu lipesesc nici reverenţele în faţa lui Kafka sau a geniilor din teatrul absurd.

Dozarea inteligentă a straniului

Samanta Schweblin are abilitatea de a doza bizarul în funcţie de gusturile și toleranţa cititorului. Spre deosebire de romanul Vis febril, criticat de cei ce nu prea au răbdare în faţa enigmelor fără indicii și rezolvări, volumul Păsări în gură nu se reduce la imaginile bizare total inaccesibile, rămase în altă lume.

Mesajele ascunse în imaginile suprarealiste

În aceste povestiri, sensurile se întrevăd mult mai bine și permit interpretări. Puntea de trecere de la real la ireal nu este dinamitată complet. În prozele din Păsări în gură, trecerea se face gradat. De cele mai multe ori, bizarul este menţinut în lumea recognoscibilă. Dar nu și-o însușește ostentativ, ci doar îi oferă mai multă adrenalină ori tensiune.

Cei ce au respins Vis febril din cauza unei stranietăţi ce nu permite extragerea unui mesaj cu sens vor aprecia Păsări în gură. Prozele permit acea plăcere asociată recompensei legate de posibilitatea de a depista alegorii cu tâlc referitoare la problemele omului actual chiar și în acele povestiri suspendate într-un timp vag sau în atemporalitate. Poţi comanda volumul de pe LibrisCărturești, Elefant.ro

15 carti de beletristica recente pe care sa nu le ratezi