Recenzie – Monsieur Karenin – Povestea Rusiei continua in inima Londrei

0
291

Ce s-a ales de fiul Annei Karenina? A călătorit peste veacuri pentru a se transforma într-unul dintre cele mai încântătoare personaje. Monsieur Karenin este un exerciţiu de imaginatie transformat într-o poveste credibilă, tandră și nostalgică despre efectul vindecător al prieteniei.

În romanul scris de Vesna Goldsworthy, fiul Annei Karenina răspândește o candoare și o compasiune pentru umanitatea unui deceniu al derivei, cum rar mai întâlnești. El fugit din Rusia bolșevică, apoi s-a refugiat în Londra cosmopolită. Aici a devenit cel mai bun prieten al unei femei la rândul său nevoite să-și lase în urmă orașul natal. Este vorba despre Albertine, care părăsește brusc Parisul ocupat de naziști. Domnul Karenin și Albertine se intersectează în Londra anului 1947.

După ce în Marele Gorsky a rescris povestea lui Gatsby, plasând-o în Londra actuală, în Monsieur Karenin Vesna Goldsworthy îi aduce un tribut cuceritor vechii Rusii. Este Rusia aristocraţiei în declin, refugiată în Vest. Din tristeţea aceastei artistocraţii, Monsieur Karenin ţese o poveste dedicată celor îndrăgostiţi de acel tărâm al marilor clasici.

Din dragoste pentru o Rusie apusă

Domnul Karenin este un simbol al vechii Rusii exilate. El a fost nevoit să se adapteze la viaţa din Londra, alături de soţia și de fiul său. Însă Rusia îl bântuie cu poveștile ei în care parfumul nostalgiei și oroarea împrăștiată de bolșevici se împletesc dureros. Lui nu i-a fost ușor până a găsit un refugiu confortabil în Londra exilului.

Drama din familia lui Monsieur Karenin se transformă în subiectul unui film cu Vivien Leigh. Povestea lui de viaţă stârnește și curiozitatea lui Albertine. Asemenea lui Monsieur Karenin, Albertine a fost mai întâi refugiată, apoi o nouă locuitoare a Londrei. Ajunge să cunoască Londra dupa ce devine soţia unui militar britanic. După 1945, soţul lui Albertine este implicat în misiuni secrete din Berlinul postbelic.

O întâlnire necesară

La rândul ei, Albertine se simte străină în Londra victorioasă, dar care se refăcea lent după traumele provocate de Al Doilea Război Mondial. Căutându-și un loc de muncă, pariziana Albertine ajunge confidenta lui Monsieur Karenin.

Monsier Karenin era povestitorul ideal pentru oricine dorea să afle detalii despre o Rusie care nu mai exista. Așadar, Albertine era vrăjită de cuvintele acestuia. Coversaţiile dintre ei degajau o duioșie și o melancolie precum o reverie sentimentală, asociate de obicei scenelor învăluite în parfumul ceaiului din samovar. Vizitele în casa lui Karenin aminteau de ritualurile eleganţei aristocrate și de visătorii stimulaţi de aromele ce vin din lumile îndepărtate, de la graniţele orientale ale Rusiei.

De lumi îndepărtate fusese atras cândva și Monsieur Karenin. Prima oară devenise un refugiat în propria familie. Se adăpostise în bibliotecă. Aici se putea scufunda în studiul limbilor din trecut pentru a se îndepărta de un prezent dominat de tată rigid. El făcuse tot ce putuse pentru a șterge amintirile ce-i lega familia de Anna Karenina. Nu contau sentimentele fiului său pentru aceasta, dorul ce avea să-i marcheze existenţa.

Povestitorul însingurat și ascultătoarea potrivită

Monsieur Karenin i se confesează lui Albertine, alinându-i acesteia singurătatea. Amintirile dureroase încep să fie înlocuite de bucuria târzie de a descoperi un ascultător de încredere. Albertine devine ascultătoarea perfectă pentru un rus care și-a pierdut mama, apoi lumea.

La rândul său, Monsieur Karenin are candoarea învăluitoare a celui răbdător. Intuiește durerea lui Albertine care și-a pierdut familia odată fugită din Franţa. Dar nu îi pune întrebări intruzive. De fapt, amintirile celor doi se împletesc natural, se oglindesc într-o nevoie de vindecare, fără prea multe întrebări lămuritoare.

După-amiezile întâlnirilor au farmecul unei prietenii ce unește două suflete rătăcite în dezrădăcinare. Atât Monsieur Karenin, cât și Albertine încearcă să umple goluri, să repare niște biografii fărâmiţate de război. Datorită lui Monsieur Karenin, Albertine va cunoaște un bărbat ce o va face să își reanalizeze legătura cu soţul ei. Devine mai curajoasă, mai preocupată de propria vindecare și autonomie în efervescenta Londră.

Casa din alt secol

Plăcerea lecturii este amplificată și de modul în care Vesna Goldsworthy reușește să te scoată din prezentul tău pentru a te face să aluneci molcom în timpul celor două personaje. Vei descoperi un timp volatil, care pendulează între o Londră hotărâtă să își reia prezentul și o Rusie căruia îi este dor de trecut.

Când intră în casa londoneză a lui Monsieur Karenin, Albertine te ia cu ea într-un alt secol. Oricât de apăsătoare i-a fost existenţa marcată de exil, povestitorul Karenin învăluie amintirile în delicateţea unor sunete ușoare de pian. Salonul din locuinţa londoneză, din care nu lipsesc samovarul și prăjiturile nobililor, devine asemenea unei capsule unde s-a păstrat intactă o Rusie pe care o regăsești azi doar în filmele de epocă ale marilor cineaști.

Monsieur Karenin are fluiditatea graţioasă, dramatismul și căldura unul film în care un personaj din prezent începe o călătorie spre sine pe măsură ce asistă flasbackurile celuilalt, venit din alt secol. Deși Karenin și Albertine s-au întâlnit în Londra aceluiași prezent, ei trăiesc în timpuri diferite. Vei fi absorbit duios în timpul fiecăruia, dar mai ales în cel locuit de Karenin datorită modului în care autoarea descrie lumea lui.

Atmosfera care stârnește foamea de povești

Londra ceţoasă, umedă, neprimitoare (din cauza lipsurilor) în iernile anilor ’40 și ’50, devine un spaţiu de tranzitie spre o lume nebănuită, spre o reverie slavă. Iarna îmbie la căutarea unui spaţiu care să domolească niște dureri provocate de amintirile răscolite. Acest spaţiu este casa din exil a lui Monsieur Karenin.

Atmosfera unei Londre încremenite iarna în cenușiu și austeritate o împinge pe Albertine spre un refugiu. În acest refugiu o așteaptă amintirile unui Karenin rătăcitor. Pentru a-i salva memoria și odată cu ea o Rusie prigonită, Albertine ia o decizie care îi va da curajul de a salva si propria lume zguduită de război.

Monsieur Karenin poate fi considerat și unul dintre cele mai frumoase romane dedicate prieteniei dintre un bărbat și o femeie. Alături de Albertine, vei descoperi importanţa unei prietenii care poate repara vieţi frânte de teamă, în special de teama de a lua viaţa de la capăt într-un oraș necunoscut, și prin desprinderea de trauma provocată de pierderile ce nu i-au ocolit pe cei doi protagonisti.

Dacă ţi-a plăcut recenzia, poţi comanda romanul de pe Cărturești

Citeste și recenzia cărţii La marginea apei