Recenzie – Iubirea in caz de urgenta – Personaje gata sa te asculte fara prejudecati

0
192

Scrisă de noua revelaţie a literaturii germane, Iubirea în caz de urgenţă este o carte demnă de a sta pe raftul dedicat romanelor de care nu te mai dezlipești până ce nu ajungi la ultimele pagini și care au ca subiect acele transformări palpitante din vieţile femeilor ieșite din tipare.

Personaje în care se regăsesc multe cititoare

Daniela Krien redă cu naturaleţe și multă expresivitate complicatele relaţii de prietenie dintre femei diferite sau legăturile de cuplu ajunse într-un impas. Marea calitate a scriitoarei este acel talent de a crea o lume securizantă pentru cititoare. Daniela Krien le dă impresia că pot găsi în personajele sale niște prezenţe gata să le asculte fără prejudecaţi ori să rostească în locul lor toate cuvintele de care ele se tem, chiar și în intimitatea propriilor monologuri.

Iubirea în caz de urgenţă nu este un roman doar despre legăturile de cuplu. De fapt, aceste legături sau mai bine zis eșecurile din interiorul lor sunt doar un punct de plecare. Scriitoarea dorește să analizeze mai degrabă alte legături: cele de prietenie, dintre mame și copiii lor și dintre numeroasele ipostaze ale aceleiași femei. Analiza psihologică este alertă, intensă, imprevizibilă. Reflectă metamorfozele unor personaje feminine prinse între entuziasmul unor noi începuturi, refugiul într-o iubire vindecătoare și fuga dintr-o legătura mult prea copleșitoare.

Personaje care nu lasă cititorii indiferenţi

Romanul te invită să întâlnești cinci tipologii de personaje feminine care nu își lasă cititorii indiferenţi. Fiecare poate stârni un carusel de emoţii și atitudini. Pe unele ajungi să le admiri, pe altele să le compătimești, să le critici aspru ori să îţi dorești să nu le întâlnească vreodată partenerul tău.

Paula, Judith, Malika, Brida și Jorinde sunt niște femei care își asumă ferm schimbările ce le dau viaţa peste cap. Pentru a face faţă unor abandonuri în relaţia de cuplu, ele recurg la tot felul de strategii și tertipuri. Se folosesc de seducţie, de adrenalina legăturilor clandestine, de sarcasm, de retragere în sine sau de reacţii înșelatoare, contradictorii.

Paula, fuga dintr-o legătură toxică

Paula ajunge dintr-o tânără plină de viaţă soţia cu aripi tăiate a unui bărbat care vrea din ce în ce mai mult ca totul să fie (doar) pe placul lui, invocând mereu binele familiei. Scapă din relaţie cu trauma unei pierderi. Ajunge apoi să se regăsească alături de un alt bărbat, ce a suferit la rândul său o pierdere.

Judith, amazoana seducătoare

Prietena cea mai bună a Paulei este doctoriţa perfecţionistă Judith. Judith este o amazoană a zilelor noastre, ce își găsește parteneri efemeri pe site-urile pentru dating. Așadar, pare cea mai ferită de crizele de cuplu.

Judith fuge de legăturile pe termen lung. Preferă bărbaţii ce și-au asumat deja angajamente afective durabile, în timp ce se văd cu ea pe ascuns. Totuși, incursiunea în trecutul ei mută blamul unor cititori asupra personajelor masculine. Irezistibila Judith nu face decât să oglindească fidel ipocrizia anumitor cupluri.

Brida și Malika, două rivale devastate

În cabinetul lui Judith ajung Brida, o tânără ce promite să devină o scriitoare de succes, și fosta ei rivală, Malika. Brida s-a îndrăgostit de iubitul Malikăi. În timp ce una dintre ele a rămas cu durerea abandonului, devenită o rană deschisă, cealaltă a cunoscut epuizarea afectivă.

Jorinde, sora celebră și admirată

La un moment dat, Malika își dă seama că și-ar dori un copil. Atunci, în viaţa ei reintră prima rivală avută vreodată. Este vorba despre sora devenită o actriţă de succes, pe nume Jorinde. Malika s-a simţit mereu eclipsată de Jorinde. Sora Malikăi devenise centrul atenţiei în familie.

Jorinde promitea încă de mică performanţe în lumea artei. Era mult mai dezinvoltă decât Malika și mult mai încrezătoare în posibilitatea ei de a-și alege drumul în viaţă. Jorinde și Malika reiau legătura când una dintre ele îi spune celeilalte despre sarcina apărută în urma unei legături extraconjugale.

Personajele masculine, expresia unor simptome afective

Fiecare personaj feminin vine la pachet cu un anumit gen de partener (sau mai mulţi). Cu una-două excepţii, aceștia devin din personaje niște simptome ale toxicităţii afective. Spre deosebire de personajele feminine, cele masculine sunt mai degrabă caricaturi. Multe cititoare vor bănui că Daniela Krien că a scris în numele tuturor femeilor care nu au avut curajul să-și demaște soţul manipulator, colegul de breaslă infidel, partenerul răzbunator sau neasumat.

Un roman precum un serial antrenant

Modul în care autoarea descrie legăturile de cuplu ale personajelor feminine și deciziile acestora transformă Iubirea în caz de urgenţă într-un roman antrenant precum un serial cu personaje bine conturate, interpretate de actori ce înţeleg toate nunaţele rolurilor oferite. Perspectiva asupra dinamicii de cuplu, asupra jocurilor de putere și cauzelor din spatele crizelor ţi se vor schimba de la o pagină la alta. Așadar, vei urmări cu sufletul la gură fiecare capitol.

Iubirea în caz de urgenţă nu este romanul ce are în centru, așa cum te-ai fi așteptat, legăturile de cuplu ale personajelor. Daniela Krien este interesată de modul în care experienţele amoroase, mai mult sau mai puţin închegate în relaţii de lungă durată, ajung să determine schimbări interioare ireversibile. Surprinde foarte realist și credibil dislocările afective ale personajelor feminine. Îţi transmite convingător cutremurele emoţionale, regretele și reacţiile (uneori) de o spontaneitate vulcanică.

Femeile timpului nostru

Femeile din roman sunt de fapt femeile timpului nostru. Își dau voie să jongleze cu propriile greșeli, să fie imperfecte. Uneori fug de consecinţe, minţindu-se, alteori înfruntă aceste consecinţe apelând la o dezinvoltură demnă de invidiat. Prin orice fac, ele ajung să contrazică majoritatea așa-ziselor sfaturi înţelepte oferite transgeneraţional femeilor. Divorţează, își păcălesc partenerii, după ce s-au simţit și ele trădate, oscilează între autoculpabilizare și anihilarea oricărei păreri de rău. Nu mai adoptă acea falsă temperare a generaţiilor anterioare, pentru a masca teama de schimbare.

Legătura dintre personaje și metamorfozele orașelor

Mulţi cititori o vor aprecia pe Daniela Krien datorită flerului pe care îl are in trasmiterea legăturii dintre viaţa interioară a personajelor și spaţiul urban în care aleg să trăiască. Aceste orașe văzute prin ochii lor invită la perpetuă goană în descoperirea locului stabil.

Se vorbește mult în acest roman despre schimbările vechilor cartiere, despre locuire și despre ecologie. Se mai vorbește si despre spaţiul care strânge cuplul într-o menghină sau care provoacă discordie. De asemenea, se face referire la nostalgia trecutului, dinaintea cădrea Zidului din Berlin. Totuși, aceste aspecte legate de urbanism nu sunt abordate la modul tezist. Scriitoarea germană știe cum să lege mult mai intim personajele feminine de oras. Cum să facă spaţiul urban să oglindească atât crizele, debusolările, cât și rezilienţa, solidaritatea și prietenia.

Tocmai prin trimiterile la arhitectura urbană vie, în continuă schimbare și retrasare a reperelor, asemenea personajelor, Iubirea în caz de urgenţă se racordează atât de ușor la ritmul timpurilor noastre. Poveștile din roman curg firesc. La fel și dramele. Nimic nu pare afectat. Romanul este asemenea unui film antrenant, Totuși, lasă detaliile interiorităţii să respire și în cadre mai lente, dar fără a exista și timpi morţi.

Celebrează realist femeia emancipată

Romanul celebrează realist femeia emancipată, invitând cititorul să îi vadă emanciparea ca pe o convieţuire necontondentă cu propriile slăbiciuni, greșeli, ezitări, neputinţe. Astfel, se poate spune că Daniela Krein practică un tip de scriitură feministă fără a da impresia că scrie revoltă cu litere de-o șchioapă, deși fiecare personaj feminin își poartă propria razvrătire.

Iubirea în caz de urgenţă este mai degrabă invitaţia de a vedea emanciparea și feminismul ca forme de acceptare a eșecului de a urma un model de perfecţiune morală sau maternă. Şi de aici și mesajul reconfortant, prezent mai ales în pasajele ce tulbură denunţând ritualurile pasiv-agresive sau ipocrizia cuplurilor din roman, ca manifestare a distanţei dintre aparenţe și autenticitate.

Te invităm să te inspiri și din articolul 101 cărţi de citit într-o viaţă.

101 cărți de citit într-o viață