Recenzie – In tara celor puri – Povestile unui oras legendar

0
185

În ţara celor puri este un roman înșelător. Kenize Mourad stăpânește arta strămoșilor turci și indieni de a înșira istorii captivante, jonglând iscusit cu așteptările celui însetat de povești din alte colţuri ale lumii.

Între ficţiune și reportaj

Scriitoarea te ademenește printr-o poveste de iubire imposibilă, într-un oraș exotic potrivit pentru filmele de epocă turnate în Orient. Povestea se întinde pe două continente și de-a lungul a două epoci. Şi tocmai din această pendulare între continente, epoci și culturi se hrănește acea calitate a romanului ce-i va convinge să-l citească până și pe cei ce nu ar vrea încă o poveste siropoasă, cu iz de melodramă. Romanul deviază povestea de dragoste în directia unui thriller cu accente geopolitice.

Fiecare capitol te va surprinde prin revelaţiile avute. Kenize Mourad știe cum să-ţi explice istoria actuală a Indiei și a Pakistanului, precum și intrigile politice internaţionale. Scriitoarea are talentul unui reporter abil, încât ajungi să afirmi că în sfârșit înţelegi cauzele multor conflicte și tulburări sociale produse de radicalizare.

Talentul povestitoarei cameleonice

Pentru cei mai mulţi cititori, Kenize Mourad este autoarea unor cărţi axate pe istoriile unor personaje din locuri exotice, din vremuri îndepărtate. Odată cu apariţia romanului În ţara celor puri, mulţi au descoperit-o și pe jurnalista Kenize Mourad. Aceasta a fost nelipsită din zonele fierbinţi ale Orientului, exact când se întorceau paginile istoriei recente.

Jurnalistă independentă, absolventă de sociologie și psihologie la Sorbona și urmașa unui sultan turc (pe linie maternă) și a unui rajah (pe linie paternă), Kenize Mourad este ea însăși un creuzet de influenţe profesionale și culturale. Influenţa orientală face din ea o excelentă povestitoare, atentă la detaliile de atmosferă. Studiile umaniste sunt reflectate de modul în care structurează și apoi îi prezintă publicului occidental informaţiile istorice și geopolitice la fel de încâlcite precum liniile șerpuitoare ce împodobesc un palat opulent lăsat moștenire de un împărat mogul sofisticat. Ipostaza de jurnalistă i-a ascuţit abilitatea de a pune sub lupă mica istorie fragmentată în comunităţile diferite ce alcătuiesc Pakistanul, astfel încât să-i ofere cititorului informaţii de calitate, demne de un reportaj extrem de bine documentat.

Descoperirea unui oraș înfloritor

Revelaţiile avute citind acest roman cuprind mai multe planuri. O parte le sunt rezervate celor pasionaţi de istorie și de artă. Vorbind prin cuvintele unui personaj masculin plin de secrete, Kenize Mourad va fi un ghid îndrăgostit de orașul Lahore.

Lahore a fost considerat cândva un Paris al Indiei. A fost revendicat de Pakistan, după desprinderea de India, la finalul anilor ’40, în aceeași perioada în care India se declară independentă de coroana britanică.

Timp de secole, mult râvnitul Lahore a fost un simbol al prosperităţii cosmopolite, al artelor, al pluralismului cultural și religios. Hindușii, musulmanii, creștinii și cei de religie iudaică trăiau în pace. Femeile educate își împărtășeau nestingherite ideile progresiste. Oamenii din religii diferite împărţeau aceeași masă în saloanele de ceai sau în cafenele boeme, unde se întâlneau minţi luminate, doldora de idei inovatoare.

Între gloria cu aer cosmopolit și decăderea cu iz de război civil

Lohore a fost unul dintre marile orașe istorice ale Indiei. Fondat de Imperiul Mogul (cu ai săi împăraţi ce au promovat la rândul lor pluralismul religios), orașul ajunsese renumit pentru grădinile înmiresmate și grandioase și pentru fastul ce domnea în palate. Acest paradis al păcii și al prosperităţii dublate de spiritul cosmopolit a devenit un infern odată cu divizarea Indiei. O parte din India a devenit actualul Pakistan, locuit proponderent de populaţia musulmană fugită din India.

Divizarea a dus la multe acte sângeroase, demne de un război civil având urmări cumplite, marcând generaţii. Una dintre aceste urmări a fost distrugerea, pentru o perioadă, a spriritului cosmopolit. Deodată, între musulmani și hinduși a fost infiltrată ura dublată de suspiciune și dorinţa de răzbunare. Hindușii au fost alungaţi din Lahore, iar musulmanii din India s-au simţit alungaţi. Ei au devenit refugiaţi, nevoiţi fiind să se mute pe teritoriile actualului Pakistan. Au trecut ani până când vechii locuitori hinduși alungaţi să poată reveni în Lahore, acolo unde regăseau prieteni vechi sau rude având altă religie.

Fantomele unei povești de iubire

Odată cu distrugerea vechiului Lahore au fost destrămate prietenii și iubiri. O astfel de iubire i-a avut ca protagoniști pe o adolescentă din elita musulmană cosmopolită a orașului și un tânăr diplomat francez, aflat la prima lui misiune. S-au întâlnit în timpul unei petreceri burgheze, apoi diplomatul a început să frecventeze intens familia din Lahore.

Tatăl fetei era impresionat de manierele și de erudiţia diplomatului. Pentru el, prezenţa diplomatului era o bună oportunitate de a stabili niște legături cu lumea occidentală. Își crescuse până și propria fiica în spirit occidental. Nu se aștepta însă ca diplomatul să devină mai mult decât un oaspete ales, un bun partener de discuţii elevate al fiicei respectabile care ţine la onoarea familiei. Nu își dorea un ginere de altă religie, așadar iubirea se consuma în secret. Divizarea Indiei a transformat frumosul Lahore într-un oraș al violenţei de nedescris. Spriritul elevat a fost alungat de barbarie. La fel a fost și familia fetei.

Un prezent ce vrea să vindece niște răni din trecut

Din trecutul poveștii de iubire pe fundal exotic revenim într-un prezent încă marcat de rănile deschise acum zeci de ani. Nepoata diplomatului francez – Anne- ajunge în orașul de suflet al acestuia, Lahore. Vrea să descopere ce s-a întâmplat cu fosta iubită a bunicului său. În paralel, Anne trebuie să livreze o serie de reportaje. Va scrie despre situaţia politică din Pakistan și despre oamenii vizionari, care apără drepturile omului. Însă pe șeful ei din Paris îl interesează senzaţionalul și impactul planetar. Vrea ca prin Anne publicaţia să prezinte în exclusivitate articole despre pericolul reprezentat de posibilitatea ca armele nucleare dezvoltate în Pakistan să ajungă pe mâna teroriștilor fanatici.

Lunile petrecute de Anne în Lahore se dovedesc a fi o serie de aventuri, pline de adrenalina alimentată de suspans. Pe măsură ce ea va străbate orașul în lung și-n lat, dar și ţara, pentru a face anchete jurnalistice riscante, tu ajungi să cunoști o lume prinsă între strălucirea gloriei de altădată și tulburările nemiloase din prezent.

Orașul cu multe straturi

Lahore este un oraș în care încap mai multe orașe. Cartierele sale ajung să reflecte mozaicul de culturi din Pakistan. Totodată, o traversare a orașului dezvăluie acea stratificare socială cu efecte zdrobitoare pentru cei fără privilegii.

Ajunsă în Lahore, Anne cunoaște un tânăr fascinant, misterios, având un aer de rebel preocupat de soarta celor săraci. Îl cheamă Karim și a fost educat în spririt occidental. Nu trăiește însă în bula securizantă a burgheziei ce imită viaţa din Vest. Karim este bine ancorat în problemele acute ale Pakistanului sărac, ameninţat de fanatici având concepţii arhaice.

Prin Karim, Anne va cunoaște o femeie specială, din vechiul Lahore. Este vorba despre bunica lui Karim, o emancipată din anii ’40. Ea îi arată lui Anne rafinamentul cartierelor locuite cândva de elita având idealuri nobile. În schimb, datorită lui Karim, Anne cunoaște un Lahore (și un Pakistan) al prezentului efervescent. Va fi impresionată de nonșalanţa progresistă a tinerilor din cafenele și totdată șocată de urmările crâncece ale polarizării economice. Polarizarea are niște rădăcini adânci. Descoperirea lor este legată atât de istorie, cât și de conflictele pentru supremaţie ale diferitelor populaţii ce alcătuiesc provinciile din Pakistan, mai ales cele de la graniţa cu Afganistanul.

Călătoria între paradisul orașului istoric și infernul fundamentaliștilor

Karim o va însoţi pe jurnalista Anne în peripeţiile de care are parte încercând să afle secretele politice, dar și dorind să ajute comunităţile vulnerabile prin reportajele ei. Karim îi va arăta cartierele istorice, unde palatele și grădinile par desprinse din basme. O va duce și în zonele unde sărăcia capătă proporţii infernale. Aici, machismul îmbină ispita radicalizării cu sclavia zilelor noastre.

Personaje (reale) curajoase

Datorită lui Anne și lui Karim vei admira curajul femeilor din Pakistan. În ciuda sărăciei din mediul rural, acestea încep să își ceară drepturile și să-și încurajeze fiicele să meargă la școală. În Lahore, Anne va descoperi femei cu mintea deschisă, care încearcă să le scoată din marasmul sărăciei și al lipsei de educaţie pe cele mai puţin norocoase.

Mergând în satele din Pakistan, unde încă domnește tradiţia tribal-feudală, ce amintește de Evul Mediu întunecat, Anne descoperă profesoare și activitiste înzestrate cu mult curaj și perseverenţă. Datorita lor, femeile analfabete află ca mai au și drepturi. Sfidând sau ignorând privirile intimidante ale bărbaţilor deveniţi stăpâni peste vieţile soţiilor și ale fiicelor, aceste femei asistă la piese de teatru cu mesaj educativ. La finalul reprezentaţiilor, ele prind curaj și povestesc despre abuzuri. Unele în soaptă, doar în prezenţa activistelor, altele în grupuri, alături de vecine și rude.

Jocul dublu al scriitoarei

Suspansul demn de un thriller începe să acapareze ritmul naraţiunii în momentul în care Anne este bănuită că face jocul dublu al spioanei. La rândul său, Karim are o identitate ascunsă. Asemenea personajelor sale principale, Kenize Mourad are mai multe ipostaze. Una de povestitoare a Orientului, alta de jurnalist uns cu multe alifiile și dependent de adrenalină, ce nu prea are timp de stat în mijlocul pernelor moi dintr-un palat mogul transformat în casă de oaspeţi străini, care visează la un Orient pictural, potrivit pentru butaforie.

Povestitoarea Kenize Mourad îţi oferă partea seducătoare a romanului, care echilibrează detaliile apăsătoare. Datorită ei, vei trece Lahore pe harta locurilor unde ai vrea să ajungi. Descrierea orașului vechi, a fortului construit de moguli, a centrului istoric plin de cartiere ale meșteșugarilor sau a cartierului adesea considerat un oraș interzis, unde erau școlite faimosele curtezane ale Indiei mogule, este îmbietoare. Nu doar privirea îţi este răsfăţată. Kenize Mourad- povestitoarea îţi aţâţă inteligent toate simţurile. Lahore, ca mai toate orașele din Orient, se vizitează cu toate simţurile, dar mai ales cu cel gustativ și olfactiv.

Lahore susură și clipocește în ritmul apelor ce întreţin viaţa din grădinile însetate ale vechilor palate. Miroase intens. Este generos cu aventurierii gurmanzi. Descrierea orașului stimulează în primul rând epiderma. Pielea simte cel mai bine ameţitoarele senzaţii provocate de contrastul dintre dogoritoarele ore ale amiezii și clipele de tihnă în grădinile înmiresmate, în așteptarea tăvilor de argint pline de licori din fructe, de ceaiuri, de amestecuri de mirodenii și dulciuri demne de un ospăţ imperial, ce anticipează un ritual de curtare al Annei, regizat de enigmaticul nonconformist Karim.

Capitolele devin reportaje necesare

Când nu vrea să te prindă în vraja unui vis oriental, Kenize Mourad te trezește așa cum o fac marii jurnaliști ce zguduie mentalităţi înţepenite în ignoranţă. Pentru mulţi, Pakistanul este un cuib al teroriștilor, o pepinieră de fundamentaliști. Însă Kenize Mourad îţi arată un Pakistan al oamenilor ce își riscă viaţa pentru a-și scoate semenii din zona de influenţă a teroriștilor.

Personajele secundare ale romanului ascund identităţi reale. Călătoria lui Anne prin marile orașe ale Pakistanului și prin satele de la graniţa afgană devine un pretext. Când Anne își face meseria de jurnalista, devine un alter ego al jurnalistei Kenize Mourad.

Mizand pe o cultură vastă și pe o documentare fertilă, Kenize Mourad își fragmentează romanul în reportaje și portrete de personalităţi istorice sau anomine, ce amintesc de articolele unei publicaţii specializate în jurnalism social, internaţional și în analize ce ţin de geopolitica. La un moment dat, ai impresia că fiecare capitol ia forma unui reportaj ce îmbină observaţiile sociale, cauzele istorice ale unei probleme și efectele politice.

Stilul este irezistibil pentru cei ce vor să fie informaţi

Kenize Mourad are empatia jurnalistului ce reușește să mobilizeze comunitatea internaţională ce sare în sprijinul celor din zonele unde sunt încălcate drepturile omului. Ştie să coreleze informaţiile din istorie și politică pentru a te face să înţelegi tulburările dintr-o anumită regiune și are flerul celui ce înţelege dedesubturile și mizele jocurilor politice alambicate.

În ţara celor puri va deveni un roman de referinţă pentru cei care, dincolo de savurarea unei povești intense, palpitante, vor să cunoasca o lume. Kenize Mourad te uimește cu fiecare informaţie despre Pakistanul neștiut. Este genul de scriitoare care te face să te declari mai puţin ignorant după ce termini cartea. Acest roman poate deveni și punctul de plecare al unei discuţii ample. De asemenea, te invită să cauţi și alte informaţii despre Orientul actual.

Poţi comanda volumul de pe Libris, Cărturești, Elefant.ro

Te invităm să citești și recenzia cărţii despre Imperiul Mogul, intitulată Putere și sânge. O aventură indiană

Putere si sange. O aventura indiana – Inteligentele femei ale Imperiului Mogul