Recenzie – Imperiul fara de sfarsit – Un roman istoric precum un thriller, varianta coreeana

0
246

Imperiul fără de sfârșit este o irezistibilă întâlnire dintre un thriller psihologic plin de enigme și un roman istoric plasat în decorul elaborat al unei curţi regale coreene. Romanul lui Yi In-hwa promite, așadar, o lectură trepidantă, care să te apropie de o cultură îndepărtată. Vei citi despre o lume pe cât de fascinantă, pe atât de greu de înţeles de străinii dornici să o descifreze.

Misterul din jurul unei crime

Ritmul trepidant este dat de anchetarea unei crime. Victima: un important cărturar al Bibliotecii Regale. Anchetatorul: custodele Bibliotecii Regale, nimeni altul decât protagonistul romanului. Ambii au două lucruri în comun: sunt fiii unor concubine, prin urmare au un statut aparte în ochii celorlalţi, și ambii au făcut tot ce le-a stat în putinţă pentru a evita compromisul moral.

Mobilul crimei este învăluit în mister. Un indiciu ar fi. Este vorba despre un manuscris dispărut, analizat de victimă chiar în noaptea crimei. De acest manuscris este legat un eveniment ce a marcat existenţa suveranului și istoria regatului Joseon.

Intrigile de la Palat

Ca-n orice thriller detectivist care se respectă, apar multe obstacole și piste înșelătoare. Însă amânarea elucidării misterului privind crima este binevenită, deoarece îţi dă șansa de a călători mai mult timp în regatul ce se afla cândva în locul actualei capitale Seul.

Obstacolele din calea adevărului sunt menţinute de întregul aparat birocratic de la curtea regelui coreean. În regatul Joseon există patru mari facţiuni implicate în lupta pentru putere. Fiecare slujbaș regal încearcă să apare interesele facţiunii din care face parte.

Personajul central mai are de apărat și propria viaţă. De când soţia lui a descoperit Creștinismul, el nu mai este văzut cu ochi buni. În regatul coreean, această religie era clandestină, iar adepţii erau prigoniţi. Pentru a rămâne la Curte, în slujba regelui, protagonistul decide să-și alunge soţia. O va revedea însă cu prilejul anchetei.

Scene vii

Încă de la primele pagini ai impresia că mai degrabă vezi evenimentele, în loc să citești despre ele. Romanul lmperiul fără de sfârșit are efervescenţă și fluiditate cinematografice. Nu întâmplător a fost ecranizat de Park Jong-won în 1995. Deși actiunea se petrece într-o zi și o noapte, ai impresia că toată acea aglomerare de întâmplări, indicii, răsturnări de situaţie, intrigi, ritualuri, decoruri și ceremonialuri birocratice fragmentează povestea. Astfel, timpul se dilată, între istoria organizată în date și acea dimensiune mult mai vastă, atemporală.

Răsfăţul oferit amatorilor de seriale coreene

Capitolele romanului par episoadele unor seriale de epocă devenite virale. Asemenea episoadelor inteligent structurate, capitolele se termină exact când te apropiai de cea mai interesanta scenă, astfel încât să ai impresia că nerăbdarea transformă așteptarea urmatorului episod într-un sevraj.

Trebuie precizat că scriitorul Yi In-hwa este și un scenarist prolific. Acesta știe cum să te cucerească. Te farmecă mai întâi prin descrierile picturale ale construcţiilor și interioarelor din Coreea secolului al XIX-lea. Apoi începe să-ţi capteze interesul înteţind ritmul naraţiunii.

Ai de-a face nu doar cu acea intrigă detectivistă având un substrat mai profund, care te invită să privești de fapt în abisul psihicului uman. Anchetarea morţii unui cărturar de încredere al regelui și găsirea unui manuscris devin doar un pretext. Sunt de fapt acel fir vizibil ce ajută la orientarea într-o lume precum un labirint.

Jocul indiciilor înșelătoare

În această lume ameţitoare, certitudinile sunt firave. Adevărurile se ascund în spatele discreţiei totale, sub pretextul conservării unor cutume de la Curte. La rândul lor, indiciile devin estompate precum vălătucii de ceaţă dintr-o pictură chineză. Exact ca-ntr-un peisaj dintr-o pictură din China veche (ţara care a influenţat regatele coreene), și în acest roman există câteva linii ferme precum cele trasate de tuș, restul detaliilor fiind absorbite de un fundal vag, de nori sau orizonturi ce par să înghită siluetele umane, reprezentate micșorat.

La fel de micșorate par și vieţile personajelor. De la suveran până la măruntul slujbaș de rang inferior, toţi se supun unor legi și cutume rigide, impuse cu mult înainte de nașterea lor. Evenimentele dau în clocot, apoi iau calea suspansului, atunci când niște personaje vor să rescrie ceea ce nimeni nu ar fi îndrăznit până la ele. Aceste personaje vor să rastoarne un adevăr despre care ele cred că ar fi de fapt o falsificare a unui eveniment istoric menit să distrugă reputaţia unui rege în ochii urmașilor.

Călătoria într-o lume (uneori) greu de înţeles

Imperiul fără de sfârșit este genul de roman care te aruncă direct într-o lume diferită. Autorul Yi In-hwa te face să te simţi precum un călător marcat de șocul cultural. Occidentalul liber din tine se împacă extrem de greu cu angrenajul birocratic rigid (și nelipsit de cruzime) din vechiul regat Joseon. Însă tocmai această construcţie alambicată de cutume, reguli, superstiţii, ierarhii și straturi ale puterii oferă complexitate anchetei, inclusiv lecturii.

Fanii scriitorilor ce jonglează dezinhibat, rafinat și erudit cu graniţele dintre genuri vor fi încântaţi. Ancheta amintește de lumea lui Umberto Eco, de poveștile cu protagoniști cărturari din literatura tradiţională chineză și de romanele ce folosesc decăderea unui regat pentru a camufla un mesaj alegoric universal.

Pofta de noi lecturi

Prin romanul său, Yi In-hwa îţi stârnește curiozitatea faţă de cultura coreeană. După lectură, vei rămâne cu marele apetit ce te va trimite spre alte și alte cărţi. Vei dori să afli mai multe despre influenţa lui Confucius asupra intelectualilor din Coreea, influenţă mijlocită de China. Te vor interesa poveștile misionarilor occidentali ajunși în Coreea pentru a o creștina, dar care ajung să fie ei înșiși vrăjiţi de cultura ei străveche, înlocuind convertirea cu dialogul. Indiferent de cheia aleasă pentru lectură, vei rămane cu mesajul ce încurajează acest dialog între culturi, civilizaţii, mentalităţi.

Poţi comanda romanul de pe LibHumanitas, Libris, Cărturești, Elefant.ro

Favorita – China unei concubine legendare