Recenzie – Evvie Drake o ia de la capat – Simpatic si optimist

0
155

Fără a fi siropos, romanul (cu tentă romantică) Evvie Drake o ia de la capăt, devenit bestseller New York Times, reia tandru și reconfortant subiectul (re)îndrăgostirii după finalul unei relaţii toxice, urmate de o criză personală care, de obicei, destabilizează. Este genul de roman savurat cu plăcerea oferită de filmele de weekend sau recomandate pentru zilele ploioase de toamnă, când ai chef să te refugiezi în pături moi, alături de o ceașcă de ceai sau de ciocolată aromată.

În centrul romanului se află Evvie Drake. Până de curând, Evvie era soţia unui bărbat la care visează toate femeile din comunităţile mici. Acesta era considerat bărbatul ideal. Venea dintr-o familie privilegiată. Avea un statut demn de respect (era medic). Ştia să-și folosească sarmul pentru a-i seduce pe cei din jur și era atent cu pacienţii săi, care-l divinizau.

Drama neștiută a soţiei cu viaţă perfectă

Evvie era fiica unui simplu pescar de homari din Maine, o zonă pitorească de la graniţa canadiană a Statelor Unite. Ea ar fi trebuit să se simtă binecuvântată de soartă. Fiul devenit medic al unei familii importante din regiune a luat-o de soţie, oferindu-i și privilegiul unui trai în cea mai frumoasă casă din oraș. Însă Evvie Drake și-a dat repede seama că bărbatul ideal îi putea vrăji cu șarmul său doar pe cei ce nu avuseseră ocazia de a-i deveni partener de cuplu pe termen lung.

Chiar în ziua în care își luase inima-n dinţi și-și făcuse bagajele, pentru a fi cât mai departe atunci când soţul ei va afla despre decizia ei de a-l părăsi, Evvie primește un telefon. Astfel află despre moartea soţului ei, survenită în urma unui accident. Comunitatea este în doliu. Toţi îl plâng celui mai iubit medic. Lui Evvie nu-i rămâne decât să joace rolul soţiei îndurerate.

În ochii vecinilor, Evvie Drake l-a pierdut pe bărbatul vieţii ei. Așadar, ea ascunde adevărul despre căsnicia (im)perfectă chiar și în faţa celor mai importante două persoane din viaţa ei – tatăl său și Andy, prietenul ce-i ţine loc de frate (deși gura lumii răspandise zvonul legat de o relaţia amoroasă clandestină între Evvie și Andy).

Adevărul neștiut despre Evvie Drake

Nici măcar în prezenţa persoanelor dragi nu avusese Evvie curajul să-și recunoască nefericirea. Comportamentul soţului ei, considerat bărbatul perfect, devenise toxic. El nu folosise violenţa fizică, dar agresivitatea pasivă înflorise în anii căsniciei. O desconsiderase în prezenţa celorlalţi și îi minimalizase importanţa în relaţia lor. Evvie Drake nu mai era o persoană autonomă, cu personalitate proprie, ci un accesoriu tern.

Evvie și cu sotul ei se cunoșteau de aproape douăzeci de ani, de când Evvie era elevă de liceu. Legătura îndelungată cu șarmantul narcisist îi erodase încrederea în sine. Asemenea multor femei intrate în relaţii cu astfel de bărbaţi consideraţi (doar de ceilalţi) perfecţi, Evvie își perfecţionase arta de a se minţi pe sine.

Străinul care știe să asculte

Valul minciunilor pe care ea însăși l-a tras peste ochi, pentru a continua relaţia cu fostul soţ, va fi dat jos. Pe neașteptate și în faţa unui străin. Evvie începe să i se confeseze unui bărbat abia cunoscut. Relatările ei despre căsnicia toxică sunt eliberator de sincere.

Cine este acest străin apărut brusc în viaţa lui Evvie? Îl cheamă Dave și este unul dintre cei mai populari jucători de baseball ai momentului. Ce-i drept, popularitatea îi fusese alimentată, în ultimul an, de o serie de eșecuri. Din cauza unei probleme, făcea doar greșeli demne de un amator. Meciurile echipei sale deveniseră o serie de gafe din cauza lui, iar presa era necruţătoare. Idolul fanilor din lumea baseball-ului ajunsese, peste noapte, un ratat.

Povara succesului pierdut

Pentru a scăpa de atenţia deloc măgulitoare a presei și a fanilor dezamăgiţi, starul Dave se mută în orășelul de unde majoritatea celor de vârsta lui sunt plecaţi de multă vreme pentru a cuceri  metropolele tuturor posibilităţilor. În acest orășel înconjurat de peisaje idilice, dar considerat plictisitor, locuiește cel mai bun prieten al lui Dave.

Chiriașul perfect la momentul potrivit

Cel mai bun prieten al lui Dave este chiar Andy, devenit și cel mai bun prieten al lui Evvie. Datorită lui Andy, starul baseball-ului, Dave, ajunge să fie chiriașul lui Evvie. Casa lui Andy era neîncăpătoare, acesta crescându-și singur cele două fiice, după un divorţ complicat.

Având o casă devenită mult prea mare după moartea soţului ei, Evvie îl primește pe Dave cu entuziasm. Doar că la început este vorba despre entuziasmul celei debusolate, care avea nevoie de bani după moartea soţului ce asigura prosperitatea căminului. Nu că Evvie ar fi fost vreo întreţinută. Avea multe proiecte în derulare. Acestea implicau scrisul și colaborările cu specialiști din mai multe domenii, pe care îi ajuta să-și termine cărţile. Doar că moartea partenerului o lăsase cu multe facturi legate de întreţinerea unei case mult prea mare pentru nevoile sale.

Dialogurile securizante, preludiul celor încercaţi de viaţă

La început prieteni, Evvie și Dave ajung confidenţi. Dave știe să asculte fără să judece. La rândul ei, Evvie știe cum să-și transforme durerea în replici pline de umor. De asemenea, devine o prezenţă securizantă pentru sportivul intrat în zodia eșecului.

Relaţia dintre Evvie și Dave evoluează natural. Ambele personaje au expresivitatea și naturaleţea luminoasă pe care te aștepţi să le găsești la protagoniștii unui astfel de roman. Vei aprecia modul în care autoarea Linda Holmes redă apropierea dintre cei doi. Nu vei găsi reacţii pasionale impetuoase, ori detalii ce par trase de păr.

Evvie și Dave sunt genul de personaje a căror atracţie te ia prin surprindere datorită unor dialoguri lămuritoare. Atracţia dintre ei are la bază nevoia de a recupera o intimitate afectivă care să le vindece durerea provocată de sentimentul eșecului. Dave cunoaște brusc eșecul sportivului adulat. Evvie cunoaște eșecul femeii care s-a minţit de sine, prelungind o relaţie toxică. În spatele așa-zisului eșec stau întâmplări din copilărie, mai ales în cazul lui Evvie.

Un love story mai realist

Detaliile din biografia personajelor sunt cele care întreţin atât interesul unui personaj faţă de celălalt, dar și pe al cititorului. Datorită acestor detalii, echilibrat prezentate de Linda Holmes, îţi dai seama că ai de-a face mai degrabă cu acel gen de love story care încurajează cititorul nu doar să viseze la o relaţie salvatoare, ci să își pună întrebări legate de propriile drame și pierderi. În cazul lui Evvie și al lui Dave, relaţia salvatoare nu poate începe decât după curajul de a-și explora propriile temeri și vulnerabilităţi până atunci negate.

Evvie Drake o ia de la capăt este varianta suportabilă, considerată safe pentru cititorul sensibil, a romanelor ce tratează de obicei teme grele precum: violenţa psihologică din cuplu, urmările abandonului matern, stima de sine scăzută alături de un partener toxic, doliul, depresia și însingurarea sportivului părăsit de glorie. Situaţiile apăsătoare se transformă într-o succesiune de scene pline de căldură, solidaritate și empatie. Nu lipsesc nici replicile simpatice schimbate între protagoniști. Replicile inspirate (și amuzante) ale lui Evvie și Dean înlocuiesc ridicolul declaraţiilor (pe un ton afectat) din romanele siropoase.

Atmosfera unei zone pitorești, al treilea personaj central

Linda Holmes a scris un roman pe care-l vei citi pe nerăsuflate, dar în care povestea dătătoare de speranţă curge într-un ritm apreciat și de cititorul răbdător, ce adoră plimbările pe malul unei ape, benefice pentru limpezirea gândurilor. La menţinerea acestui ritm narativ echilibrat contribuie și detaliile care te introduc în atmosfera orășelului din statul Maine, un orășel unde nu se întamplă nimic spectaculos, devenit locul perfect pentru cei ce fug de atenţia exacerbată a celor din jur, venită odată cu succesul.

Poţi comanda romanul de pe site-urile Libris, Cărturești, Elefant.ro

Te invităm să citești și articolul 13 romane despre iubiri pătimașe