Recenzie – Bine ai venit in America! – Viata ardea in mine

0
128

Ştiam asta în sinea mea. Că viaţa ardea în mine. Sunt cuvintele personajului feminin central din romanul Bine ai venit în America! Acesta se află exact la vârsta la care viaţa interioară începe să palpite precum o magmă de visuri și dorinţe, nerăbdări și tresăriri impetuoase. Fiind vorba despre un personaj introvertit, această magmă de emoţii seamănă mai degrabă cu imaginea unei fiinţe captive într-un chihlimbar.

Exact când se pregăteau să izbucnească exuberant, emoţiile preadolescentei din roman s-au trezit captive într-o tăcere densă. O tăcere precum o magmă întărită, ce naște forme de relief greu de urnit și tot la fel de greu de explorat.

Un roman despre misterul tăcerii

Când spune viaţa ardea în mine, personajul feminin se referă la acea viaţă care arde așa cum doar în interiorul unui introvertit poate arde ceva. Discret (dar nicidecum tern, înnăbușit). Mocnit (dar abundent). La foc mic. Un foc alimentat și întreţinut însă de infinite nuanţe legate de motivele din spatele discreţiei, ale tăcerii.

Tocmai aceste nuanţe, mai mult sugerate decât numite clar și ferm, te fac să devorezi romanul. Este genul de roman care invită și la încetinirea lecturii. Ritmul lui poetic îţi permite să intri într-o lentoare introspectivă pe care o asociezi cu enigmaticele trăiri inspirate de un peisaj din ţinuturile scandinave, de unde vin și personajele scriitoarei Linda Bostrom Knausgard.

Entuziasmul celor pasionaţi de psihologie

Bine ai venit în America! poate fi considerat romanul ideal pentru un pasionat de psihologie. Sau, mai bine zis, de filmele psihologice în care flashback-urile fragmentate întreţin ambiguitatea enigmatică. Linda Bostrom Knausgard este asemenea unui regizor care te ademenește în lumea unui personaj enigmatic. Te momește inteligent prin promisiunea dezvăluirii unor secrete, însă amână cu tact răspunsurile finale.

Vei aprecia optearea inspirată pentru scriitura sub forma confesiunii. Scriitura la persoana I îi oferă acea autenticitate indispensabilă unui roman psihologic. Este autenticitatea capabilă de a-l face pe cititor să plonjeze abrupt în adâncurile personajului central.

Pledoaria pentru nuanţele misterului

Asemenea unui roman psihologic reușit, observaţiile invită mai degrabă la descoperirea nuanţelor decât la elucidarea cauzelor unei drame. În cazul personajului central din acest roman, drama este legată de refuzul de a mai vorbi. La doar 11 ani, vârsta ce poate face trecerea de la copilărie la pubertate, protagonista decide să-și transforme existenţa într-o mare tăcere. Se îndepărtează de prieteni. Taie orice legătura verbală cu lumea înconjurătoare.

Nici familia nu scapă de tăcerea protagonistei. Mama ei, o actriţă renumită, sociabilă, șarmantă, așadar înconjurată de admiratorii ce declanșează crizele de gelozie ale unui soţ labil, oscilează între a o determina pe fiica ei să renunţe la tăcere și a-i respecta decizia de a tăcea, sperând ca totul să revină până la urmă la normal, fara intervenţii intruzive. Fratele ei se retrage la rândul său pe o insulă personală. O insulă redusă la propria cameră. Nu alege tăcerea, ci muzica. El petrece zile întregi compunând melodii în camera lui.

Multiplele interpretări

În faţa primelor pagini ce anticipează o confesiune frapantă, cei pasionaţi de psihologie încep deja să-și imagineze posibilele evenimente ce au dus la decizia protagonistei de a tăia orice legătură cu lumea prin intermediul cuvintelor. Oare protagonista romanului a suferit un abuz, o traumă? A descoperit un secret ce ar putea răsturna ordinea din familie? Toate întrebările duc la răspunsuri și presupuneri plauzibile. Însă nu este un roman despre stabilirea unor cauze evidente, ci mai degrabă de adâncirea cititorului în mintea personajului.

Pe măsură ce te adâncești în lectură și implicit în abisul interior la personajului central, îţi dai seama că tăcerea poate căpăta multe sensuri. Fiecare sens este susţinut de câte un flashback.

Imaginile din memorie ce amintesc de zilele în care familia se reunea în casa de vacanţă dintr-un peisaj idilic duc spre asocierea dintre tăcere și vinovăţie. De ce apare vinovăţia? Deoarece fiica și-a dorit ca tatăl ei să moară. Este din ce în ce mai sigură că poate provoca sau amâna moartea cuiva atunci când vrea să-și exprime dorinţele prin cuvinte.

Frica de a crește (?)

Alte amintiri duc spre explicaţia legată la reîntoarcerea la o vârstă anterioară. Ar putea fi vârsta suprapusă peste o perioadă în care familia era unită, iar crizele tatălui ei nu făceau ravagii. Multe pasaje din roman te fac să crezi în dorinţa protaginistei de a-și opri propria maturizare. Ai spune că ar vrea să nu mai crească. De parcă odată cu oprirea creșterii ar opri și timpul ce aduce inevitabil schimbări. Îţi dă astfel de înţeles că pendulează între neîncrederea în familie și dorinţa de fuziune cu mama și fratele, într-un tablou care să rămână pentru totdeauna neschimbat.

Farmecul unui stil aparte

Bine ai venit în America! reușește, în doar 110 de pagini, să elibereze niște întrebări demne de un roman voluminos. Sunt genul de întrebări pe care un cititor fascinat de labirintul psihicului uman le va pune. Fiecare întrebare va duce la tentativa sofisticată de a găsi o interpretare pentru dorinţa personajului de a se scufunda în tăcerea definitivă. Anumiţi cititori vor căuta explicaţii demne de psihanaliză. Alţii vor prefera să păstreze enigma ce amintește de un film de artă cu tentă experimentală opcă. Nu puţini vor fi cei ce vor căuta indiciile unei traume îngropate, considerandu-se niște perseverenţi arheologi ai psihicului.

Linda Bostrom Knausgard, scriitoarea celor ce au răbdare

Pe măsură ce vor căuta să-și valideze interpretările, cititorii vor descoperi că Linda Bostrom Knausgard preferă adâncirea totală în mister. Îi vor aprecia scriitura mai degrabă cei răbdători. Pentru ei, tăcerea nu înseamnă încremenire sau adâncirea în izolare, ci o evadare din interior spre exterior a unor sensuri nebănuite date unor trăiri cameleonice.

Poţi comanda volumul de pe Libris, LibHumanitas, Cărturești, Elefant.ro

Te invităm să citești și articolul 15 cărţi de beletristică fascinante pe care să nu le ratezi

15 carti de beletristica fascinante pe care sa nu le ratezi