Cum a fost la Bookfest 2012

0
611

Daca in alti ani standurile cu carti iti luau ochii, in 2012 Bookfest mi s-a parut cu adevarat prafuit din mai multe puncte de vedere, ceea ce traduce cat de bine le merg vanzarile si cat de roz vad viitorul editurile din Romania.  Dar cititorii au ramas la fel de avizi de Bookfest, prin asociere, si de carti si lectura. N-a fost doar un singur cumparator pe care l-am vazut cautand infrigurat prin carti, cam cum ii vezi in mall-uri la reduceri pe amatorii de shopping

Reducerile, argumentul cel mai important pentru multi dintre cei care merg la Bookfest, au diferit foarte mult de la o editura la alta. Humanitas a aratat cea mai mica disponibilitate, cu mai putin de 10% discount pe volum. RAO, in schimb, a practicat reduceri destul de frumoase, minim 15% , dar reducerea putea ajunge la 35% la peste cinci carti cumparate. Editurile mai mici aveau reduceri chiar si mai mari.

Omor era bineinteles la editura Adevarul, unde lumea statea intr-o intimitate suparatoare ca sa isi caute numarul dorit (in mod original si neflatant pentru carti, acestea erau numerotate, iar vanzatorii voiau sa stie numarul cartii, nu numele ei). Aici am trait si un moment hilar, cand o doamna aproape a facut o criza de nervi pentru ca eu gasisem o carte si ea nu. Daca esti curios ce titlu a starnit asemenea pasiune, era vorba de Gargantua si Pantagruel

Miezul mesajului transmis subliminal sau mai direct de Bookfest este unul negativ: apar din ce in ce mai putine titluri noi interesante. Incep sa cred ca e suficient sa mergi la Bookfest o data la doi ani. Din modul cum editurile isi prezentau cartile este clara scaderea numarului de aparitii, dublata de scaderea calitatii titlurilor tiparite. La RAO de exemplu, am asistat an de an cum literatura mare (gen Kafka, Thomas Mann) este din ce in ce mai marginalizata. Ca in acest an sa am o strangere de inima pentru ca nu reuseam sa gasesc coltul de literatura "universala". Pentru o secunda am crezut ca RAO nu mai publica decat enciclopedii colorate pentru copii.

Referitor la organizare, nu pot spune c-am dus dorul standurilor epatante din alti ani, dar creativitatea in organizare a lipsit cu desavarsire. Aceleasi lumini pe care le stim de la editiile mai vechi, care incalzeau atmosfera si o faceau irespirabila (unde mai pui ca ii incalzeau direct pe cititorii care voiau sa studieze rafturile si cartile expuse), acelasi miros de mancare de la cantina Romexpo chiar langa standul rafinatei Humanitas, probabil cea mai cu pretentii editura romaneasca. 

Lipsa de "feeling" si de viziune a editurilor romanesti puse fata in fata cu consumatorul de carte a devenit mai clara ca lumina zilei (sic!) cand am pasit in pavilionul tarii invitate, Franta. Aveai impresia ca esti intr-o alta lume, ca suntem Alice ce-a pasit in taramul fermecat.

Cartile, amestecate cu DVD-uri si fotografii de arta, in sfarsit erau prezentate decent, aerisit, atragator. Simplu, fara lumini exagerate de sala de operatii, fara brizbrizuri inutile. Locul avea o atmosfera speciala si te invita indirect sa petreci toata ziua acolo. In plus, aveai masute si un colt de unde puteai sa iti cumperi produse de patiserie frantuzeasca (fara miros de pilaf ca in pavilionul editurilor romanesti).

Nu poti sa nu iei o asemenea prezenta elocventa tocmai prin discretie si simplitate drept exemplu. Sper sa fi prins din zbor mesajul organizatorului francez si editurile noastre. Dar nu cred ca in 2013 Bookfest va fi mai vesel.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here