
Cum să-ţi furi singur căciula în stil american, fără să te ştie nimeni? Trebuie să-ţi faci planuri din copilărie, începând să distrugi vitrinele prăvăliilor din cartier pentru a prospera micul business cu sticlă al tatălui tău.
Când mai creşti, preiei afacerea bătrânului şi apoi te dai drept proprietar de galerie prin lumea parveniţilor inculţi pentru a le vinde picturi falsificate. Secretul este să rămâi un peşte mic în acvariul şarlatanilor, să nu bată la ochi. Greu de respectat această regulă când apare în viaţa ta o femeie răvăşitoare, fostă stripteuză, ce poate schimba rolurile sociale aşa cum schimbă ţinutele provocatoare între două numere la bară. Din fiinţa pierdută, devine o jurnalistă la Cosmopolitan, apoi o lady aristocrată din Londra, credibilă atunci când susţine că poate ajunge la marii bancheri de la care poate obţine împrumuturi pentru milionarii de carton. Dacă vrei să-ţi meargă bine alături de această cucerire, trebuie mai întâi să-i faci rost de o garderobă pe măsura, formată din hainele uitate de bogătaşii aiuriţi la curăţătoria din cartierul imigranţilor. Şi ascensiunea este asigurată, până într-acolo încât eşti nevoit să faci rost de un şeic pentru a se întâlni cu politicienii băgaţi în mafia cazinourilor.
American Hustlete derutează. La început ai putea fi enervat de clişeele vintage forţate, ce imită stilul anilor ’70 (de la ţinute, la gesturi şi atitudini de gangsteri de mâna a doua), dar regizorul David O. Russell (Silver Lining Playbook) să facă un slalom printre toate acestea, până îi reuşeşte o comedie inteligentă sau, de ce nu, o parodie la adresa reţetelor clasice ale unei astfel de comedii în stil hollywoodian. Povestea se bazează pe rezultatele operaţiunii ABSCAM, întreprinsă de FBI pentru a demasca nişte afaceri dubioase ajunse la nivel înalt. Adaptarea cinematografică a faimosului caz a impresionat juriul de la Globurile de Aur, care a adăugat palmaresului filmului două premii pentru interpretare, adjudecate de actriţele Amy Adams şi Jennifer Lawrence.
Filmul spune povestea unui cuplu de şarlatani versaţi, care pretind că pot obţine împrumuturi pentru a le salva pielea disperaţilor fără prea multă credibilitate în faţa unor bancheri. Irving Rosenfeld (Christian Bale) se foloseşte de talentul actoricesc al amantei sale pe nume Sydney (Amy Adams) pentru a le promite celor ajunşi în faţa lui nişte sume de bani obţinute prin relaţiile inexistente ale iubitei sale falite. Ghinionul escrocilor este ambiţia ce-i trimite în raza de acţiune a lui Richie DiMaso (Bradley Cooper), un agent FBI ce-şi doreşte momentul său de glorie în ziare.
Richie îi ameninţă cu puşcăria dacă nu-l ajută să prindă câţiva politicieni cu mâţa-n sacul de bani. Acum îşi face apariţia şi primarul Carmine Polito (Jeremy Renner), demagogul cu suflet mare, venit din lumea săracă a imigranţilor, ce vrea să încalce legea pentru a le oferi locuri de muncă tuturor oamenilor dornici să experimenteze visul american. Dar să prinzi nişte politicieni luând mită nu-i treabă uşoară, mai ales când îi promiţi unui primar că-i faci rost de împrumutul acordat de un şeic inexistent. Planul nu se poate încheia dacă n-ai parte şi de ameninţările unui găinar fără scrupule ce se dă Al Capone, interpretat de Robert de Niro.
Regizorul David O. Russell alege o secvenţă din istoria unei Americi situate la confluenţa dintre perioada hippie şi kitsch-glam-ul disco pentru a caricaturiza toate acele tipologii umane devenite o emblemă a stilului de viaţă strident, cu parveniţi ridicoli şi excese bazate pe câştiguri şubrede. Fiecare devine propriul său escroc în American Hustle, minţindu-se că poate fi, în sfârşit, ceea ce şi-a dorit de mic. Iluziile nu-i ocolesc nici pe angajaţii-model aflaţi în slujba cetăţeanului, dornici să joace roluri nepotrivite. Agentul FBI visează la peştele cel mare al corupţilor, dar ajunge să fie sedus de amanta şarlatanului pe care-l urmăreşte, în timp ce mama lui îl ţine sub papuc, iar primarul trăieşte fantezia populistă a conducătorului sacrificat pentru binele alegătorilor. Filmul devine un puzzle ţipător, precum societatea în acea perioadă, bine redată prin succesiunea unor scene în care omul FBI-ului dansează pe ritmurile Donnei Summer alături de Sydney, în timp ce Irving, escrocul escrocilor, se îmbată alături de primarul nostalgic, pregătit să ţină discursuri lacrimogene în faţa unei matroane.
Luat ca un tot unitar, American Hustle poate fi plictisitor, dar îl salvează câteva scene memorabile.