Snowpiercer – De ce avem nevoie de pantofi

0
741

When the foot seeks the place of the head, the sacred line is crossed. Know your place. Keep your place. Be a shoe. Cuvinte pline de înțelepciune rostite de Mason (Tilda Swinton) în primele momente ale revoluției care cuprinde Expresul Zăpezii. Traducerea în română a lui Snowpiercer – debutul în limba engleză al regizorului Joon-ho Bong – are inocența lui The Polar Express, dar nu trebuie să ne lăsăm păcăliți. Snowpiercer prezintă în timp real moartea inocenței și, în ciuda lecturilor optimiste ale unor critici, sfârșitul umanității. 

Joon-ho Bong preia ideea trenului cu supraviețuitori călătorind în jurul unei planete înghețate pe când se încerca stoparea încălzirii globale (!) dintr-un roman grafic francez. Și într-adevăr trenul este singurul element preluat din Le Transperceneige: regizorul a eliminat amenințarea virusurilor, viteza în scădere a trenului și existența unui alt tren, înlocuind aceste elemente cu o locomotivă infailibilă, un tren care înconjoară Pământul în exact un an, un ceas imens. Rezultatul este un film cu o idee bine închegată, dar ușor diferită de cea pe care regizorul (depinzând de câtă încredere avem în declarațiile lui) a vrut să o transmită. Trenul se vrea o alegorie a capitalismului și, cum se întâmplă cu toate filmele post-apocaliptice (cam dese în ultimul timp: The Hunger Games, Divergent, The Giver…), proiectează problema în viitor. Parcă ți se spune: „Acum suntem bine, dar dacă nu avem grijă o să ajungem AȘA”. Numai că alegoria lui Joon-ho Bong nu este o alegorie: nu numai că rezolvarea este transparentă, dar capitalismul nu se descurcă bine în planul abstract. Acum câteva decenii ar fi fost, poate, controversată critica lui, dar în ultimul timp capitalismul este criticat la toate mesele – de ce să bați câmpii în jurul chestiunii (trenul – închisoare pe roți, vagoane care separă clasele sociale, conducătorul malefic, care este însă doar mecanicul unei mașinării mult mai întunecate, din simplul motiv că nu e umană) și să nu le spui lucrurilor pe nume?

Fiindcă acea proiecție în viitor de care vorbeam este doar o iluzie: lumea din Snowpiercer nu reprezintă viitorul, ci prezentul. Și în momentul în care îți dai seama de asta, perspectiva se modifică: nu mai înaintezi cu rebelii vagon după vagon, ci îi privești venind spre punctul în care te afli deja de atâta timp, locomotiva, pusă în funcțiune nu prin minuni ale științei, ci acționată manual de un copil – mereu altul – sacrificat din rândul locuitorilor ultimului vagon. Revoluția – deși capul ei, Curtis ( Chris EvansCaptain America, ce ironic!), nu este un revoluționar în adevăratul sens al cuvântului – este necesară, dorită de clasa conducătoare. Revoluția aduce echilibru, populația în exces scade pentru a se încadra în grafic, ultimul vagon a înțeles că rolul de pantof este cel care i se potrivește, iar primul vagon a înțeles ce existență minunată duce prin comparație cu mizeria care domnește în restul trenului.

De aceasta își dă seama și Curtis, însă cu un timp mai târziu ca noi. Când rămâne scârbit de faptul că batoanele de proteine pe care le mâncau cei din ultimul vagon erau făcute din gândaci, nu putem decât zâmbi în fața naivității lui (doar am văzut Fed Up). Când își sacrifică singurul prieten, Edgar (Jamie Bell, Nymphomaniac I și II), pentru a o prinde pe Mason, nu suntem surprinși; deși The Hunger Games, The Giver și restul pun nenorocirile pe seama violenței colective – războiul, este evident pentru mulți că problema este violența pe care fiecare om în parte este pregătit să o manifeste în raport cu o altă persoană, una singură.

Această întârziere în reacții a lui Curtis îl face să treacă cu vederea ceea ce pentru noi devine tot mai evident de-a lungul trenului. Dacă el crede că va prelua controlul asupra locomotivei și va schimba lumea  de sus în jos, noi ne dăm seama că lumea lui Curtis nu merită salvată. Unde el vede reformă, noi vedem distrugere. Și distrugere primim, iar în urma ei doar doi supraviețuitori față în față cu un urs polar. 

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here