Scurt/4: Istorii de inima neagra – Rasetele din spatele tragediei

0
802

Să aduci scurtmetrajele româneşti independente în marile cinematografe devine un act de curaj la noi. Spre încântarea cinefililor atraşi de marile festivaluri (şi) datorită secţiunii speciale dedicate filmelor scurte, echipele din spatele a patru scurtmetraje prezentate şi premiate la mari festivaluri europene – O Lume Nouă, Trece şi prin perete, Kowalski, Să mori de dragoste rănita – au venit cu ideea unui omnibus botezat Istorii de inima neagră, care va intra şi în marile reţele de cinematografe din România. Cele patru filme impresionează prin jocul unor actori talentaţi din lumea teatrului, dar şi prin turnura scenariului.

 

foto: aarc.ro

Un astfel de scurtmetraj bazat mai ales pe jocul actoricesc este O Lume Nouă. Regizat de Luiza Pârvu şi filmat în cea mai veche casă din New York (în Brooklyn), arată faţa mai puţin cunoscută a istoriei scrise de emigranţii români de la începutul secolului XX. Ana (Olimpia Melinte) trece de selecţia făcută pe insula vegheată de Statuia Libertăţii, devenită sfânta la care se rugau cei ce doreau o altă viaţă în Lumea Nouă, şi ajunge la casa lui Petru (Florin Penişoară), vărul soţului ei, un cizmar văzut cu ochi buni şi de un primar din Pennsylvania. Când Ana întreabă unde este soţul ei, răspunsul întârzie să apară, în timp ce primarul îi da de înţeles că îi trebuie un soţ pentru a rămâne, însărcinată fiind, în aceast nou tărâm al făgăduinţei. Refăcând atmosfera şi decorurile unui film de epocă, scurtmetrajul impresionează prin sensibilitate, interpretare şi cadrele-tablou, ce-ţi amintesc de picturile lui Whistler.

 

foto: revistatango.ro

Tot sensibilitatea stă la baza filmului Trece şi prin perete, regizat de Radu Jude şi inclus în secţiunea Quinzaine des realisateurs, la Cannes, în 2014, doar că este vorba despre sensibilitatea copilului speriat de bocetele de la priveghiul din apartamentul vecinilor şi de relatările presărate cu mult umor negru ale celor veniţi să joace table cu bunicul. Inspirându-se din povestirea În magazie, scrisă de Cehov, Radu Jude prezintă universul cinic al adulţilor şi absurdul unui ritual funerar luat în băşcălie printr-un amestec ciudat, devenit firesc, între spaima copilarească, dezolarea celor ce aleg să faca haz de necaz şi comicul replicilor colorate.

 

foto: aarc.ro

Moartea joacă un rol important şi în scurtmetrajul Kowalski, premiat la Festivalul de Film de la Zagreb. Regizorul Andrei Creţulescu i-a reunit într-un plan-secvenţă de 17 minute pe actorii: Andi Vasluianu, Şerban Pavlu şi Dorian Boguţă. Ce i-a ieşit? Un film ce te face să ţi-l imaginezi pe Tarantino acceptând să regizeze o piesă de teatru minimalistă, în care nişte gangsteri slavi şi albanezi îşi dau aere de găinari teribilişti cu replici exersate în faţa oglinzii, pentru a speria o picoliţă amabilă. Decorurile alese, interpretarea şi replicile arată ca nu ai nevoie decât de trei personaje şi de un dialog pentru a reda o lume sângeroasa, presărată neapărat cu puţin umor cinic.

 

foto: aarc.ro

Să mori de dragoste rănită?Cum, nu îţi aminteşti? Dacă titlul nu îţi spune mare lucru, ci doar te duce cu gândul la nişte romane de inimă albastră din ale secole, întreabă-ţi părinţii sau amicii având obiceiuri hipstereşti cu tentă retro şi îţi vor spune că a fost un hit al Angelei Similea. Cei doi îndrăgostiţi din filmul Iuliei Rugină, fragili şi cu feţe de copii cuminţi luaţi în râs de golanii clasei, ascultă acest cântec la nesfârşit, de fapt, până la un sfârşit ales de ei, dar nepus în practică din motive ce ţin de un hazard bizar. El vrea să îşi taie venele, gândindu-se la ea, dar este întrerupt de vecina ce pare un vampir venit de la un concert de hard rock, supărată că i-a distrus tavanul, nu din cauza râului de lacrimi vărsate pe discul cu piesa Angelei Similea, ci a deciziei neinspirate de a lăsa robinetul deschis. Ea, dornică să-şi rupă aripile zburând de la balcon, tot din dragoste rănită, este întreruptă de vecinul îmbrăcat în uniforma de poliţist, care îi cere un tirbuşon, spunându-i că în fiecare sâmbătă seara el vrea să încerce lucruri noi. Îl urmează spre ceea ce se anunţă a fi o petrecere a burlaciţelor, dacă ne luăm după costumaţia lui, dar ce găseşte, sâmbătă seara, în apartementul vecinului este…ceva diferit de ce v-aţi fi aşteptat.

În locul amorezilor fără speranţă, se va sinucide chiar diva din spatele cântecului preferat, nimeni alta decât Angela Similea. Colaborarea Angelei Similea cu Iulia Rugină dă un aer vintage comediei (da, rămâne o comedie până la urmă), salvând tonul parodic de la băşcălie. Să mori de dragoste rănită parodiază într-o notă dulce-nostalgică filmele româneşti cu îndrăgostiţi din anii ‘80, aşadar, dacă ţi-a plăcut seria Liceenii, ideea Iuliei Rugină ţi se va părea una amuzantă şi datorită amestecului dintre muzică, inocenţă, moarte şi personaje ciudate interpretate de actori expresivi, printre care Adina Şteţcu şi Paul Radu, ce au dus filmul către marele trofeu decernat celui mai bun scurtmetraj autohton la TIFF, ediţia 2014.

Galerie video