Recenzie – Intuitionista – Primul succes al unui scriitor original

0
147

Intuiţionista este genul de roman cu mare priză la cititorii aflaţi în căutarea unui autor ingenios. Colson Whitehead este un astfel de autor, care mixeaza inteligent și cu miză alegorică fermă niște elemente aparţinând mai multor genuri.

Cunoscut de publicul român datorită romanului Ruta subterană, Colson Whitehead poate fi considerat un scriitor plin de creativitate. Aceasta creativitate este reflectată de data aceasta prin sursa inspiraţiei. Este o sursă aparent aridă, ce ar interesa mai mult un public de nișă, familiarizat cu elemente din istoria tehnologiei. Colson Whitehead s-a inspirat din istoria lifturilor. Apelând la niște informaţii exacte, autorul trece într-o altă realitate, una vizitată de halucinant.

Mesajul alegoric

Dacă azi par o banalitate, fiind prezente până și în cele mai sărace mahalale, în carte, lifturile apar ca formă supremă a evoluţiei tehnologice. Ele consolidează măreţia unei cladiri și a unui oraș. Totodată, lifturile îi permit fiinţei umane să viseze la apropierea de ţelul depășirii condiţiei. Inspectorii ce verificau starea acestor lifturi avea o mare importanţă în ierarhia unei metropole.

Liftul are, așadar, și o semnificaţie ce atinge nivelul unei metafore. Reprezintă ascensiunea socială, emanciparea. Despre emancipare este vorba și în istoria de viaţă a personajului central din Intuiţionista – Lila Mae Watson. De fapt, Lila Mae trece printr-o triplă emancipare: una individuală (reușește să-și termine studiile, devenind independentă), o emancipare cu tentă feministă (reușește să avanseze într-o societate a bărbaţilor) și una socială (este prima femeie afro-americană aleasă pentru a fi inspector specializat în lifturi).

Reputaţia de care se bucură Lila Mae este ameninţată de prăbușirea liftului dintr-o clădire importantă. Cladirea purta numele unei femei afro-americane devenite un simbol al luptei pentru libertate și demnitate.

Anchetă riscantă, mistere și mize politice

Liftul prăbusit abia fusese inspectat de Lila Mae, care nu depistase nereguli. Încercarea ei de a înţelege cauzele se împletesc rapid cu ambiţiile politice ale superiorilor săi. Ea făcea parte din grupul Intuiţioniștilor. Aceștia se luptau pentru putere cu Empiriștii. Deoarece prăbușirea ascensorului are loc în plină luptă politică, Lila Mae bănuiește că dreptatea nu este scopul anchetei oficiale.

Tentativa ei de scăpa de acuzaţii și de atitudinile ostile ale unor colegi rasiști o va aduce în preajma unor personaje excentrice sau tenebroase. Pentru a spori plăcerea lecturii, ancheta este dublată inspirat de plăcerea vânătorii de comori. Este comoara ce poate schimba ierarhii și raportul de forţe la nivel inalt.

Comoara este reprezentată de niște documente. În ele se afla planul construirii unui lift cum nu se mai văzuse până atunci. Liftul i-ar fi permis fiinţei umane o nebănuită evoluţie. Inventatorul acestui lift ascundea un secret legat de propria identitate.

O călătorie prin societatea americană

La fel ca-n Ruta subterană, autorul face trimteri la dramele populaţiei afro-americane. Şi tot ca-n romanul ce l-a consacrat (Ruta subterană), rasismul devine de fapt o călătorie halucinant- caleidoscopică prin societatea americană. De data aceasta, călătoria are ceva din fluiditatea graniţelor spaţiale și temporale asociate unei distopii urbane.

Vei fi impresionat și de modul în care autorul proiectează multistratificarea socială asupra imaginii reprezentând structura sau funcţionarea unor lifturi. Informaţiile tehnice sunt deturnate în direcţia conturării unui tablou cu tentă futuristă. Pasajele despre lifturi nu sunt deloc aride. Au forţa asociată unui unui roman orwellian și degajă stranietatea unui tablou suprarealist despre orașul babilonic.

Pasajele despre lifturi se confundă adesea cu progresul metropolei americane. Este metropola aflată între promisiunea bunăstării, a progresului primit cu entuziasm, și angoasa alienării. Poţi spune despre Colson Whitehead că deţine talentul unui regizor avangardist. Ştie din ce unghi trebuie captat un detaliu banal al unui mecanism tehnologic astfel încât să redea insolit amalgamul de stări contradictorii trezite de o metropolă unde omul poate trece de la extazul ascensiunii la disperarea celui strivit de nedreptate.

Captivanta îmbinare a unor genuri

Succesul atins de Colson Whitehead se bazează pe îmbinarea echilibrată a elementelor aparţinând mai multor genuri. Intuiţionista seduce precum un film noir cu tentă vintage, plasat în New York. Îi mulţumește și pe adepţii experimentelor hibride postmoderne, dornici de a găsi mesaje filosofice sau labirinturi borgesiene. Nu-i lipsesc nici elementele acroșante demne de un thriller cu tentă politică, spioni și trădări.

Atmosfera joacă un rol esenţial. Lui Colson Whitehead nu îi trebuie decât o expunere a elementelor urbane obișnuite pentru a crea straniul acaparat de pericolul nevăzut. Întreţine versatil tensiunea ce îi menţine atenţi pe cei dependenţi de suspans. Dacă ţi-a plăcut recenzia, poţi comanda romanul de pe Libris, Cărturești sau Elefant.ro

Io contra Statele Unite ale Americii – O satira cum rar ti-a fost dat sa citesti