Recenzie – Baiatul cel nou – Othello in curtea scolii

0
116

Tracy Chevalier te invită să-ţi imaginezi furtuna și ravagiile geloziei din perspectiva unor personaje ajunse la pubertate. Băiatul cel nou îl plasează pe Othello într-o sală de clasă din anii ’70. El este elevul cel nou, cu farmec exotic. Este dorit de cea mai frumoasă colegă și urât de moarte de intrigantul școlii.

Băiatul cel nou devine o călătorie spre schimbările din anii trecerii de la copilărie la adolescenţă. Tracy Chevalier a reușit să redea cutremurător problemele specifice vârstei. Personajele sale pendulează între exuberanţa produsă de întâlnirea cu alteritatea și ostilitatea faţă de cel diferit. Se tem de reacţiile celor din jur, apoi se aruncă împotriva curentului. Se îndrăgostesc pentru prima oară. Şi tot pentru prima oară cunosc durerea respingerii conștientizate.

Proiectul Hogarth Shakespeare

Tracy Chevalier faca parte din rândul scriitorilor conteporani invitaţi să reinterpreteze, într-un roman, una dintre piesele celebre ale lui Shakespeare. Băiatul cel nou este una dintre cărţile incluse în proiectul Hogarth Shakespeare. Din proiect mai fac parte și romanele O paranteză în timp (Jeanette Winterson), Shylock este numele meu (Howard Jacobson), Scorpia (Anne Tyler) și Pui de cotoroanţă (Margaret Atwood).

Din Veneţia renascentistă în America segregării

În Băiatul cel nou, Othello nu mai este un maur nimerit în Veneţia femeilor pictate de Tizian. Îl cheamă Osei Kokote și trăiește în America anilor ’70. Provine dintr-o familie originară din Ghana. Tatăl său, de profesie diplomat, se mută în Washington.

La noua școală din Washington, prezenţa lui Osei stârnește reacţii contradictorii. Elevii rasiști abia își ascund indignarea și dispreţul. Cel ce se visează liderul tuturor îl consideră un rival, mai ales datorită calităţilor sportive. În noua școală există însă o elevă care vrea să-l cunoască mai bine. O cheamă Deea. Pentru Osei, Deea este întruchiparea frumuseţii dublate de bunătate.

Deea este captivată de exotismul asociat lui Osei. El simbolizează și dorinţa acesteia de a cunoaște alte lumi. Osei vine dintr-o ţară despre care Deea nu știe prea multe.

Deea se apropie de Osei admirând vestimentaţia mamei lui, inspirată din folclorul african. Apoi încep să discute despre artiștii afro-americani și despre activiștii pentru drepturile civile ale categoriilor discriminate. Încă din primele clipe, Deea îl întâmpină cu multă căldură. Devin prieteni, apoi își dau seama că de fapt se simt atrași unul de celălalt.

Contextul social

Acţiunea se petrece în deceniul asociat cu marile mișcări de emancipare din societatea nord-americană. Una dintre aceste mișcări viza drepturile civile ale cetăţenilor afro-americani. Demersurile comunităţii afro-americane pentru dobândirea libertăţii, a demnităţii și a dreptului de a studia la orice școală erau încă atacate violent.

Efectele segregării erau vizibile și dureroase pentru Osei. Nu avea încăpăţânarea și vârsta surorii sale devenite o activistă pentru drepturile afro-americanilor. Sora lui Osei afișase încrederea în sine a celui ce și-a găsit un drum spre afirmarea identităţii. Osei încă era în perioada formării identităţii și a întăririi stimei de sine.

Dacă sora lui se agăţa de ideile emancipaţilor, Osei era ajutat de bunătatea Deei pentru a supravieţui psihologic. Prezenţa ei devenise una securizantă. Cu atât mai mult cu cât atitudinile rasiste erau vizibile și în randul profesorilor.

Pentru cel mai exigent profesor, Osei putea fi ţapul ispășitor. Era african, așadar trebuia considerat un elev imposibil de integrat într-un colectiv de albi.

Invidia naște monștri

Osei și Deea ar fi avut una dintre cele mai frumoase prietenii din acele timpuri dificile. Osei ar fi fost acceptat mai ușor de ceilalţi elevi. Ei ar fi transferat asupra lui simpatia pe care le-o trezea Deea. La rândul ei, Deea ar fi avut un confident și un prim iubit ce i-ar fi deschis ochii pentru a o face să vadă schimbările sociale.

Relaţia dintre cei doi va fi pusă în pericol de Ian. Acesta provenea dintr-o familie ce dăduse elevi-problemă. Era agresiv și dominator. Plăcerea lui consta în tulburarea armoniei, prieteniilor. Brava, intimida și dorea să fie respectat asemenea unui lider. Toţi îi știau de frică, mai ales noua lui iubită, nimeni alta decât cea mai bună prietena a Deeei.

Apariţia lui Osei este o ameninţare pentru Ian. Până atunci, Ian domina terenul de sport. Osei se dovedește a fi un sportiv mai bun decât el. Astfel, intră fără să vrea pe teritoriul cucerit de Ian. Nu știa că sportul menţinea stima de sine a lui Ian pe linia de plutire.

Ian ajunge să-l urască pe Osei. Ura lui pune în mișcare un întreg mecanism al manipulării cu efecte devastatoare. Deși primitiv, Ian este capabil să facă rău precum un om sofisticat. Calculează cu mare precizie efectele mișcărilor sale, precum un maestru al biliardului. În locul bilelor folosește colegi influenţabili pentru a lovi în inamicul vizat. Speculează înfricoșător de eficient fricile și ezitările fiecăruia.

Stârnirea geloziei

Unul dintre elevii influenţabili de care se folosește Ian este Mimi. Aceasta este considerată cea mai bună prietenă a Deei.

Mimi este atrasă de Ian și face tot ce îi cere el. Având un nivel scăzut al stimei de sine, Mimi devine arma perfectă a lui Ian. Momentul în care ea se lasă convisă de Ian să fure penarul Deei declanșează evenimentele dramatice.

Penarul fusese cadoul lui Osei pentru Deea. Îi aparţinuse cândva surorii acestuia. Cadoul ajunge la un bun prieten al Deei. Dispariţia penarului îl va transforma pe Osei într-un ostatic al geloziei. Ian va fi mereu în preajma lui pentru a hrăni focul acestei gelozii, provocând reacţii explozive.

Răul (timpuriu?)

Tracy Chevalier a scris un roman care te face să îţi pui întrebări despre manifestările timpurii ale machiavelismului. Cât de timpuriu apar de fapt semnele acestui machiavelism? Mai poate fi ajutat un băiat precum Ian? Este la rândul său o victimă transformată în agresor? Este violenţa lui o carapace folosită pentru a înveli o mare vulnerabilitate?

Ian poate fi considerat un personaj insuportabil. Naște dispreţ în rândul cititorilor atașaţi de Osei. Mulţi vor proiecta asupra lui Ian emoţiile trezite de acel elev ce intimida prin bullying. La rândul său, Ian era o victimă a respingerii. Lipsit de afecţiunea părinţilor și a fraţilor, acumulase frustrări. Aceste frustrări deveneau sursa ostilităţii. Ian își crease reputaţia celui violent, iar elevii îl evitau. Simţindu-se respins, respingea la rândul lui.

Îţi va fi aproape imposibil să detectezi copilul vulnerabil din Ian. Lui Ian îi plăcea tortura psihologică aplicată celor din jur. Dar o aplica din umbră. Simţea plăcere mai ales când tulbura legăturile pe care le aveau colegii săi cu prietenii lor. Îi este suficient o singură zi de școală pentru a distruge prietenii și pentru a disemina ură.

Analiza schimbărilor din adolescenţă

O altă întrebare care te va urmări multă vreme după citirea acestui roman este legată de influenţa pe care o poate avea un om asupra celuilalt. Poate un om care manipulează să scoată la suprafaţă partea ascunsă a celorlalţi?

Osei nu era malefic. Primise manifestările rasiste păstrându-și calmul. Însă Ian identificase punctul slab. Acel punct care, odată zgândărit, poate duce la manifestări necontrolate, mai ales în anii pubertăţii, când asaltul noilor sentimente nu este însoţit imediat de mijloace pentru gestionarea lor.

În Băiatul cel nou, Tracy Chevalier a redat empatic temerile și avalanșa de emoţii care pot asalta un preadolescent. Personajele ei sunt vulnerabile, dar pot fi și crude. Încep să își dezvolte o lume a lor, pe care vor să o protejeze de atitudinea intruzivă a unor adulţi. Se tem să dezvăluie adevărul pentru a nu fi respinși de către prieteni. Se tem să poarte dialoguri lămuritoare, imaginându-și răspunsuri dureroase.

Portretul incomod al unei epoci

Băiatul cel nou este genul de roman ale cărui ultime pagini îţi pun un nod în gât. Vei fi asaltat la rândul tău de revoltă. Este o revoltă îndreptată mai ales împotriva unui sistem rasist. Osei nu este primit cu ostilitate doar de Ian. Profesorii se dovedesc a fi la rândul lor niște rasiști. Cei ce ar fi trebuit să deschidă minţi au fost de fapt complici ai segregării.

Au existat profesori care s-au opus cât au putut de mult progresului și integrării celor marginalizaţi. Şi în școala din acest roman existau astfel de profesori, unii având chiar o mare autoritate. Pentru ei, Osei era o prezenţă temporară. Abia așteptau să-l vadă transferat la altă școală. Profesorii contaminaţi de rasism aveau o perseverenţă comparabilă adesea cu a vânătorilor de sclavi. Nu oameni vânau ei, ci greșelile lui Osei, prin care să-și justifice ura.

Dacă ţi-a placut recenzia, poţi cumpăra acest roman de pe Libris, Cărturești sau Elefant.ro

Citește și articolul având un subiect asemănător Altă ţară – O capodoperă

Alta tara – O capodopera

 

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here