La Tigre e la Neve – Un poet la razboi

0
1252

Un decor ce pare să sugereze ruinele unei mânăstiri, un soi de ceremonie nupţială neconvenţională în care mirele e îmbrăcat în boxeri şi tricou, în timp ce Tom Waits cântă You Can Never Hold Back Spring … de la primele cadre La tigre e la neve (Tigrul şi zăpada) ne conduce în universul improbabil al lui Roberto Benigni, prezent aici în calitate de regizor, co-scenarist (alături de Vincenzo Cerami) şi protagonist.

Ca şi La vita è bella, La tigre e la neve, realizat în 2005, abordează un subiect dramatic – invazia americană în Irak -, dar ni-l prezintă cu fineţe şi umor, fără parti-pris-uri ideologice, prin prisma unui personaj de o inocenţă dezarmantă, ceea ce, paradoxal, amplifică absurditatea războiului.

Attilio de Giovanni (Benigni) e un poet plin de vervă şi distrat a cărui muză, Vittoria (Nicoletta Braschi), nu pare să-i împărtăşească dragostea decât în vis. Când află că Vittoria, aflată în Irak cu un prieten comun, poetul Fuad (Jean Reno), a fost rănită în urma unui atac, Attilio aleargă în ajutorul ei. În timp ce protagonistul nostru recurge la diverse stratageme spre a-i asigura Vittoriei tratamentele necesare, descoperim, prin ochii lui, o ţară devastată de război, în care ultimele oaze de normalitate dispar în bombardamente.

Deşi mesajul politic al filmului este unul lipsit de echivoc – condamnarea fără drept de apel a războiului -, La tigre e la neve nu poate fi redus la un film de protest sau un manifest politic. Perspectiva lui Benigni este una umanistă, cu accente ironice sau elegiace. Miza sa e afirmarea vieții oamenilor obişnuiţi, precum doctorul irakian, ce încearcă să-şi păstreze iluzia firescului.

Personajele pe care le întâlneşte în Bagdad pot fi asimilate unor tipuri – de la bătrânul farmacist înţelept, la micul pungaş care profită de haosul produs de invazie spre a face un ban -, dar nu sunt caricaturizate. O undă de empatie transpare chiar şi în modul în care sunt prezentaţi soldaţii americani, gata să-l împuşte pe Attilio când îl iau drept un atentator sinucigaş: prin ochii lui, vedem în ei oameni obişnuiţi pentru care teama şi suspiciunea au devenit o a doua natură.

Personajul lui Benigni nu se deosebeşte prea mult de cel pe care-l interpretează în La vita è bella, regăsim aceeaşi candoare, aceeaşi exuberanţă de clovn, dar nu e întâmplător, poate, că, de data aceasta, avem de-a face cu un poet. În inocenţa sa de Pierrot, Attilio e o figură eroică, iar, în credinţa sa în puterea „iubirii care pune în mişcare cerul şi stelele”, nu e cu nimic mai prejos de Dante, eroul lui Benigni, trecând prin Infern pentru a gusta promisiunea Paradisului – la fel de miraculos şi improbabil ca imaginea unui tigru ce păşeşte prin ninsoare pe străzile Romei.

Galerie video

SHARE
Articolul precedentJan Garbarek Group featuring Trilok Gurtu
Următorul articolSerena
Esti liber sa alegi. Dar optiunile sunt aproape infinite si timpul este cea mai valoroasa resursa. De aceea, noi te ajutam sa faci rapid alegeri inspirate, inteligente, personalizate. Ce filme sau seriale noi ti se potrivesc, ce locuri interesante poti sa vizitezi, ce carti noi bune merita citite, ce citate si statusuri inspirationale, cum sa economisesti pentru experientele noi si multe altele.