Gone Girl – Un love story terifiant

0
925

Sezonul marilor competiții cinematografice în drumul către Premiile Oscar 2015 se declară oficial deschis cu acest hipnotic mistery-thriller. La fel cum bobocii se numără toamna, și filmele de calitate se adună în acest anotimp, iar filmul Gone Girl (sau Fata Disparută) cu un scenariu adaptat chiar de autorea romanului best-seller, Gillian Flynn (fost redactor al revistei Entertainment Weekley), vine ca o ploaie mult-aşteptată într-un deșert.

Dacă mai pui la socoteală faptul că regizorul David Fincher se află la a 3-a ecranizare a unui roman, după Fight Club și The Girl with the Dragon Tattoo, atunci nu încăpea îndoială că viziunea lui Flynn ar fi în mâini capabile.

 

Pe de altă parte, priveam Gone Girl cu entuziasm reținut. Motivul provenea din lipsa unei esențe specifice lui Fincher în filmele sale de când membrii Academiei Americane de Film i-au făcut ochi dulci pentru prima dată în 2009, când concura pentru regie cu The Curious Case of Benjamin Button. De aceea, Gone Girl a venit ca o surpriză plăcută și mult așteptată.

 

Este destul de dificil să vorbești despre film fără să intri în spoilere, pentru că se încadrează în acel gen, în care orice ai spune, sunt șanse să dai de gol întreg scenariul meticulos structurat sau să strici în vreun fel plăcerea primei vizionări. Una din rarele situații în care mă bucur că nu am citit cartea înainte, iar trailerul și-a făcut datoria de a păstra misterul și a oferi informații minime despre show-ul de-a dreptul psihotic la care urma să luăm parte.

Începutul e ușor timid și spune povestea, așa cum pare la suprafață, a unui cuplu căsătorit, Nick (Ben Affleck) și Amy (Rosamund Pike) care au tot ce își pot dori din visul american: fizic atractiv, o casă imensă în Missouri, popularitate și o relație de invidiat. Însă aparențele înșeală și odată cu dispariția soției la a-5a aniversare a căsniciei celor doi, descoperim treptat ce se ascundea în spatele acestor iluzii: casa din Missouri era închiriată, locul unde aceștia au fost obligați să se mute când mama lui Nick s-a îmbolnăvit de cancer și în special după ce amandoi și-au pierdut slujbele din New York, astfel stingându-se și ultima scânteie de iubire din relația lor. Pe masură ce aceste secrete ies la suprafață, atât media cât și poliția observă un comportament îndoielnic al soțului pe durata anchetei, iar Nick Dunne devine suspect.

 

 

Affleck, dublu laureat al premiilor Oscar, declara despre rolul lui că i-a fost foarte ușor să se pună în pielea lui Nick Dunne și asta i se datorează în special regizorului recunoscut pentru abilitățile sale de a obține tot ce e mai bun de la actorii săi. În acest caz s-a folosit de percepția actorului de către public și acele minusuri (aspecte care îl împiedică în continuare pe Affleck cu a lui ,, punchable face”, să obțină vreo nominalizare la Oscar pentru actorie) au fost transformate în atuuri care au contribuit la un build-up de excepție. De altfel, David Fincher ne-a obișnuit cu numeroase elemente din cultura pop în trecut (Fight Club, The Social Network) și cu personaje greu de îndrăgit, iar în Gone Girl le reîntâlnim sub forma unei satire la adresa superficialității imaginii create de mass-media și manipularea maselor prin intermediul ei. Ceea ce te pune serios pe gânduri la final, legat de cât adevăr există în ce ne este servit de multe ori în presă.

Dincolo de toate acestea, filmul spune în esență o poveste de dragoste într-un mod original și, mai exact, apusul acestei povești sau, cum a numit-o Ben Affleck, ,,o poveste de dragoste în stilul David Fincher care iți va da fiori”. Și dacă tot am vorbit de soț, era și cazul să amintim de soție, jucată impecabil de către actrița britanică Rosamund Pike (Die Another Day, An Education, Fracture), reușind o interpretare ce eclipsează întreaga distribuție. Un rol feminin cum rar am întâlnit în filme, râvnit de orice actriță și genul care definește o carieră. Pike e în plină formă și urmează să o revedem curând în Hector and the Search for Happiness, din nou alături de Simon Pegg, după ce au lucrat împreună la The World’s End (cea mai bună comedie de anul trecut).

 

Pe lângă ea, am avut și actori în roluri secundare ce surprind plăcut și oferă momente comice, mai mult decât binevenite pe acest ton întunecat. Dintre aceștia o amintim pe Carrie Coon în rolul lui Margo, sora lui Nick, Kim Dickens în rolul polițistei Boney la conducerea investigației (personaj cu care m-am identificat până la un punct), dar mai ales rolurile mai puțin așteptate ale actorilor Tyler Perry, un avocat al celebrităților (surprinzător de bun într-una din scenele favorite, în care îl pregatește pe Nick pentru interviu: ,, Every time you look smug or tense, I’ll throw a gummy bear at you”) sau Neil Patrick Harris (How I Met Your Mother) în rolul dubiosului fost iubit al lui Amy.

 

În afara scenariului, de o inteligență cu reflecții sumbre și distribuția excelentă, filmul se poate lăuda și cu o coloană sonoră remarcabilă din partea vechilor colaboratori ai regizorului, Trent Reznor și Atticus Ross.

Singurul lucru care mi s-a parut puțin ciudat e o oarecare exagerare ce iți dă senzația de misoginism pe alocuri, lucru neașteptat având în vedere că povestea e scrisă de o femeie. În orice caz, nu veți dori sa ratați un film înțesat cu numeroase twist-uri, intens, uneori șocant și de un realism îmbinat cu accente horror. Cu siguranță nu-l veți uita prea curând și categoric e de nelipsit în top 10, printre filmele ce nu trebuie să le ratați anul acesta.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here