Filme à l’américaine

0
426

 

La Hollywood există mai multe tipuri de supă reîncălzită decât într-o cantină studenţească.  Filmele străine sunt s-ar zice prea greu de digerat pentru publicul american, aşa că regizorii hollywoodieni deveniţi maeştri bucătari încearcă să le refacă folosind incrediente autohtone. Astfel, Jules& Jim se transformă în Willie&Phil, iar Brigitte Bardot  este înlocuită  de Rebecca de Mornay 30 de ani mai târziu în varianta americană a Et Dieu créa la femme.

Totuşi, nu toate remake-urile à l’americaine  intră în categoria filmelor care nu ar fi trebuit niciodată să ajungă pe marile ecrane, există şi filme care încearcă să uzurpe locul originalului iar uneori chiar reuşesc. Nu prea des.

5. Vanilla Sky – Abre los ojos : Cum să strici o poveste frumoasă?

Vanilla Sky a făcut încă de la început un pariu greu de câştigat. A păstrat scenariul original al filmului lui Alejandro Amenabar, a păstrat actriţa principală Penelope Cruz, dar a schimbat protagonistul.  Era pesemne nevoie de un actor anglofon cunoscut în locul talentatului Eduardo Noriega, şi cine altcineva putea fi mai potrivit decât Tom Cruise ? Nu există un singur răspuns la această întrebare, ci o listă interminabilă.  Să fim corecţi,  Vanilla Sky nu este cel mai prost film al actorului american şi poate fi văzut fără probleme într-o după-amiază ploioasă, însă dacă ai văzut filmul spaniol senzaţia de déjà-vu este prea pregnantă ca să nu te întrebi la tot pasul : cum a ajuns Tom Cruise aici ?

4. Nine- 8 and ½ : Toate starurile nu fac cât un regizaor genial

In 2009 a fost anunţată cu mare tam-tam premiera Nine, un remake al celebrului 8 ½ al lui Fellini. Tentativa de a recicla o peliculă care a intrat deja în programa de studiu la marile şcoli de film a atras atenţia criticilor, iar distribuţia de zile mari formată din Penelope Cruz, Nicole Kidman, Judy Dench, Daniel- Day Lewis, Marion Cotillard, şi Sophia Loren a cucerit într-o primă etapă publicul. So far so good. Nu tocmai. Acea jumătate care desparte 9 de 8 si jumatate s-a dovedit până la urmă esenţială. Filmul lui Fellini este unul al nuanţelor subtile, în care Guido Contini (Marcello Mastroiani) încalcă normele sociale cu cea mai mare seninătate, iar nimeni nu îl poate învinovăţi pentru că lumea sa interioară bizară te împiedică să formulezi vreun reproş . In Nine nuanţele se pierd, iar cel mai bun exemplu este transformarea Saraghinei. Dacă în filmul din 1963 senzualitatea sălbatică a Saraghinei fascina publicul, în versiunea Hollywoodiana frumuseţea standard a actriţei –cântăreţe Fergie nu adaugă nimic poveştii. 

3. City of Angels- Der Himmel über Berlin: Şi îngerii au naţionalitate

Mâna sus cine a văzut City of Angels! Povestea nemuritorului care decide să devină om şi se îndrăgosteşte de o muritoare a fost spusă în multe moduri, însă City of Angels  a convins cei mai mulţi oameni să intre în cinematograf să o asculte. Filmul care îi are ca protagonişti pe Meg Ryan şi Nicholas Cage reuşeşte să transforme povestea din Der Himmel über Berlin într-un film american get-beget, înlocuind aerul misterios şi atmosfera apăsătoare a Berlinului de Vest cu energia specifică New-York-ului. De fapt, pare un cu totul alt film. In locul artistei de circ care evoluează deghizată în înger printre blocuri comuniste întâlnim o tânără doctoriţă cu picioarele ferm fixate pe pământ, iar îngerul îşi pierde la rândul său vocaţia filosofică odată devenit american. Dacă regizorul  s-ar fi îndurat să renunţe la câteva scene emblematice ale filmului original, scena bibliotecii bunăoară, atunci poate nici nu am fi sesizat legătura dintre cele două filme şi adevăratul chin prin care a trecut versiunea originală pentru a se mula pe tiparul hollywoodian.

2. Seven Samurai – The Magnificent Seven : De la samurai la cowboy

Hollywoodul datorează multe filmului realizat de Akira Kurosawa în 1954, inclusiv unul dintre cele mai populare westernuri , The Magnificent Seven. Seven Samurai este povestea a şapte samurai conduşi de un veteran care decid să apere un sat de bandiţi. The Magnificent Seven este povestea a şapte cowboy conduşi de un veteran (Steve McQueen) care decid să apere sat mexican de bandiţi. Vă lăsăm pe voi să ghiciţi care dintre cele două este astăzi mai cunoscut. In mod paradoxal japonezul a fost primul care a filmat scena care mai târziu va deveni emblematică pentru scenele de luptă din westernuri : banda de răfăcători care se iveşte ameninţătoare de după deal.

1. Mou Gaan Dou- The Departed: Încurcate sunt căile Hollywoodului

Mou Gaan Dou, în traducere Internal Affairs, este povestea a două cârtiţe care se infiltrează în mafia din Hong-Kong şi, respectiv , în poliţia locală. Sună cunoscut? Probabil. Fiecare a văzut cel puţin o duzină de astfel de filme cu spioni, cârtiţe, trădări şi mafioţi, însă Martin Scorsese a ales tocmai acest film asiatic ca punct de pornire pentru The Departed, filmul  care i-a adus mult-aşteptatul Oscar pentru regie.  Prin filmul său Scorsese a demonstrat două lucruri. Unu : mafia este un fenomen global care se manifestă la fel fie că vorbim de Hong-Kong sau de bande irlandeze. Doi : un regizor bun chiar poate aduce ceva în plus unei poveşti.

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here