The Wolf of Wall Street – Capodopera fara substanta sau esec substantial?

0
840

The Wolf of Wall Street este cel mai controversat film al anilor 2013 și 2014. Sau cel puțin asta reiese din interminabilele conversații de sub la fel de lungile recenzii care împânzesc Internetul. Concluziile sunt două: filmul este excelent sau filmul e extrem de prost. Sub luciul costumelor la comandă, prostituatelor, drogurilor care devin mai bune cu timpul și al unui Leonardo DiCaprio care în sfârșit arată ce poate, The Wolf of Wall Street este, din păcate, doar bun.

Pentru cine a început anul cu The Great Gatsby, The Wolf of Wall Street poate părea un sequel: Gatsby n-a murit, iar trădarea lui Daisy l-a trezit la realitățile unei lumi mult mai puțin romantice – un Gatsby deziluzionat. Jordan Belfort nu are însă nimic de-a face cu personajul lui Fitzgerald: un broker de pe Wall Street care ajunge să trăiască mai mult decât visul american pe spinarea unor oameni dispuși să fie fraieriți cu oportunități de investiții improbabile. După câțiva ani la închisoare, „lupul” se reinventează, scrie două romane autobiografice piperate, Leonardo DiCaprio pune ochii pe ele și, visând la rolul care să-l pună în sfârșit în valoare, luptă vreo cinci ani să transforme visul în film; cu nimeni altul decât Martin Scorsese pe scaunul regizorului.

„Dispus să fii fraierit” – pare cinic, dar aceasta este pregătirea psihică de care ai nevoie pentru cele trei ore de destrăbălare cum numai James Franco ar putea pune la cale în pragul sfârșitului lumii. The Wolf of Wall Street se deschide cu o reclamă a firmei Stratton Oakmont care arată ca o autentică reclamă. Lasă-te păcălit. Următoarele trei ore îl prezintă pe Belfort trăindu-și viața la maxim, cu toate femeile frumoase, drogurile maturate bine, prietenii destrăbălați (mai ales Donnie Azoff, un Jonah Hill excelent), yachtul, vila, piscina, angajații plini de admirație. Lasă-te păcălit, chiar dacă Belfort paralizat de droguri se târăște până la mașină, râzi! Omul are tot ce-și dorește. Iar la final revoltă-te: Martin Scorsese și Leonardo DiCaprio nu îi pedepsesc pe băieții răi, promovează imoralitatea!

Aceasta este problema din centrul filmului: este atât de inteligent realizat încât îți descoperă de ce băieții răi nu au fost pedepsiți în realitate tocmai prin acele scene care îi arată pe Belfort și compania „la înalțime”: orgii în avion, petreceri la birou cu pitici folosiți pe post de proiectile într-un joc de darts… Publicul nu-i judecă, râde, nu-i condamnă, îi invidiază.

Nu trebuie, însă, să-i recunoaștem lui Scorsese o subtilitate exagerată. Două sunt scenele care arată exact ce părere are Scorsese despre personajul său. Belfort povestește cu ușurință cum o angajată se culcă cu întreg biroul, iar apoi se căsătorește cu un coleg de muncă. Soarta acestuia este expediată cu fraza: He got depressed and killed himself three years later, în timp ce pe ecran apare pentru o fracțiune de secundă o mână sângerândă. Apoi, spre final, agentul FBI care l-a prins pe Belfort se duce spre casă cu metroul și uitându-se la oamenii din jurul lui nu observă nicio schimbare. Arestarea lui Belfort nu a însemnat nimic. Aceste două scene sunt întunecate, extrem de diferite stilistic de restul filmului și de aceea rămân întipărite pe retină mult după ce șocul nudității frontale abundente dispare.

De subtilitate nu poate fi acuzat nici DiCaprio – The Wolf of Wall Street este un  (mult prea evident pe alocuri) vehicul de Oscar. Filmul excelează la capitolul joc actoricesc; se simte însă un „dar” și aici. Cele mai bine jucate minute apar la început, când Matthew McConaughey intră în pielea șefului lui Belfort pentru a-i spune cu ce se mănâncă Wall Street-ul:  Nobody knows if a stock is going to go up, down, sideways or in circles. You know what a Fugazi is? Fugazi, Fugazi. It's a wazy. It's a woozie. It's fairy dust. Această declarație este urmată de un imn sălbatic punctat cu pumni în piept. Limpede precum cristalul: lumea e o junglă, Belfort nu este un lup, ci un șarpe, iar noi ne-am lăsat hipnotizați de el.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here