
Cuvântul care descrie cel mai bine colecțiile creatorilor de modă pentru sezonul primăvară-vară 2013 este austeritatea. Culorile cel mai des întâlnite sunt alb și negru, plus culori neutre. Hainele sunt lejere, ușoare, de multe ori fluide, simple dar sofisticate, și se bazează cu mici excepții pe reinterpretarea siluetei New Look-lui Christian Dior a anilor '50: bust generos, talie fină și șolduri rotunjite.
GIVENCHY
Creațiile Givenchy s-au înscris și ele în tendința austerității aproape monastice din acest sezon, dar forma siluetei nu a fost New Look-ul, ci mai degrabă Givenchy-ul anilor 60: talie căzută, siluete foarte alungite și mâneci generoase. În ciuda aerului sever al colecției, rezultatul a fost extrem de luxos și elegant. Hainele au fost poate mai fluide decât în orice altă colecție primăvară-vară 2013, cu mâneci ca aripi de fluture, fuste peste pantaloni, în mai multe straturi, fără decolteu dar cu spatele gol. Pe muzica barocă foarte serioasă a lui Tomaso Albinoni, dar și muzică techno, manechinele au defilat într-o semi-penumbră îmbrăcate în culori pământii, închise, în negru sau alb.
DIOR
Absolut dezamăgitoare colecția noului designer de la Dior, Raf Simons, la fel ca și muzica aleasă, un electro definit de beat-uri și atât. Colecția a fost simplistă, cu întâlniri forțate de materiale și stiluri sobre, linii office alăturate nefericit cu materiale spectaculoase, lucioase și transparente – de seară. O colecție obositoare prin lipsa de idei.
Toți ceilalți creatori s-au inspirat copios din New Look-ul lui Dior și din Bar Suite (cea mai cunoscută piesă din prezentarea lui Christian Dior din 1947, o jachetă albă peste o rochie foarte amplă), ar fi fost nenatural ca tocmai Raf Simons, designerul casei, să nu reinterpreteze acest stil. Dar rezultatul a fost foarte abstract și rece, în concordanță cu irizațiile de neon ale unora dintre materiale. Și apropo, de nepurtat în această formă. Foarte mare diversitatea de lungimi, culori, forme, cu decolteu și fără, cu trenă/fără, etc.
CHANEL
Karl Lagerfeld a făcut risipă de idei în această colecție Chanel, a încercat multe forme și combinații, dar se pot extrage câteva direcții. Albul și negrul au fost și la el în prim plan, dar totuși am văzut mai multe culori decât la celelalte colecții, chiar dacă destul de cuminți, în tonuri liniștite. Fustele preferate au fost cele de lungime medie, cu linii simple și pure. Ținutele au fost completate cu bolerouri, sandale din material textil, cu platformă în partea din față, dar și cu toc, ceea ce dădea manechinelor un aer de Lolite cuminți venite la plajă, în vacanță. Dar am văzut și femmes fatales burgheze, în rochii negre lungi, fluide, cu volum.
Accesoriile au fost cât se poate de evidente la Lagerfeld în acest sezon: multe perle – gigantice – la mână, la gât sub formă de coliere ultra volumetrice, aplicate pe rochii sau ca nasturi.
ALEXANDER MCQUEEN
Siluetă de viespe, voalete inspirate din măștile folosite de apicultori, materiale care imită fagurii, culori de miere plus negru – toate au făcut parte din colecția Alexander McQueen primăvară-vară 2013. Referințele macabre á la McQueen rămân în aerul misterios și amenințător al siluetelor acoperite cu voalete negre.
BALMAIN
Colecția Balmain este una din cele mai sexy și senzuale din această primăvară-vară, inspirată din outfiturile și stilul lui Sade, adică stilul anilor '90 cu un twist latino, dar și cu ceva din "sfârâiala" hot și siguranța lui Cindy Crawford. Ce a definit colecția Balmain mai exact: umeri supradimensionați, cercei la fel, piele, curele late, foarte dramatice, aspect de arlechin, imprimeuri abstracte și complicate, broderie supra-aplicată, părul strâns în coadă, mult metal în accesorii, topuri tăiate foarte geometric, fuste extrem de scurte, pantaloni pe picior sau cu pene. Tăieturile sunt foarte clare și frumoase, cu idei foarte bine definite, pentru femei puternice, extroverte dar și fine.
CALVIN KLEIN
Pentru această vară, Calvin Klein înseamnă fuste fluide, partea de sus întărită și imobilă, culori uni (crem, negru, alb) sau cel mult haine bicolore, încălțăminte simplă, aproape office, á la anii '40-'50, accente de alb sau negru pe marginile cusăturilor… La fel ca la Alexander McQueen și la alte case, silueta a fost de clepsidră, cu zona de sus destul de generoasă, șolduri rotunde și talie subțire, doar că proporțiile erau mai reduse la Klein; cu inspirație extrasă din rochia Ritei Hayworth în rolul Gildei (ce dansa foarte relaxat într-o rochie mulată dar nu lipită de corp, mereu în pericol să alunece sub sâni, care îi punea în evidență excelent formele).
CELINE
Crem, negru, luciu, culori neutre, linii foarte simple, severe, dar fluide, calme, fără decolteu, haine largi, cu noduri, la care s-au adăugat papuci și pantofi supradimensionați, ca de pluș, și brățări – și ele impresionante ca volum. Colecția Celine a avut multe idei, rezultatul tinzând către creații conceptuale.
Așadar ne pregătim pentru o vară elegantă, neutră, fără accente foarte teatrale…