Prince Avalanche – bromance neconventional

0
638

Cadre ale unui incendiu de pădure deschid filmul Prince Avalanche. Un intertitlu ne anunță că în Texas, în anul 1987, a avut loc un incendiu de pădure devastator soldat cu moartea a patru oameni. În continuare, suntem conduși către anul 1988, în care Alvin și Lance, doi muncitori, trasează liniile galbene de marcaj de pe o șosea din același Texas.

Alvin, un Paul Rudd cu mustață, este genul solitar, introvertit, care se simte bine izolat social. Lance (Emile Hirsch) este imatur, petrecăreț și hobby-ul lui principal sunt femeile. Ambii ajung din motive diferite în mijlocul pustiului: la Alvin vorbim de o alegere în cunoștință de cauză, de o preferință, pe când în cazul lui Lance este vorba de obligație. Sora lui, Madison – iubita lui Alvin – crede că această experiență l-ar putea maturiza.

Izolarea totală de societate – vorbim de anul 1988, când tehnologia nu era suficient dezvoltată încât să ne asigure conectarea constantă – se resimte în moduri diferite la cei doi. Alvin, pe de-o parte, se bucură de singurătate, găsește metode diferite de a se dezvolta prin ea: în timp ce lucrează, ascultă casete pentru a învăța germana. Mai mult, petrece mult timp compunându-i lui Madison scrisori lungi. Pe de altă parte, pentru Lance izolarea e o corvoadă, de abia așteaptă weekend-ul pentru a se acupla. În spatele alurii de macho irezistibil femeilor (cât de fals!) se ascunde un adolescent necopt, plin de nesiguranţe și neliniști pe care și le camuflează prin glume misogine și muzică heavy metal.

Având în vedere firile lor contrastante, Alvin și Lance nu rezonează deloc la început. Madison – iubita lui Alvin, respectiv sora lui Lance – este singurul element care îi ține pe cei doi în același loc. Se pare că femeile le guvernează viețile celor doi, deși singura prezență feminină concretă – bătrâna care își vizitează casa arsă în incendiu – pare a fi mai degrabă un spirit. În rest, îi vedem și auzim doar pe Alvin, Lance și pe un bătrân bețiv care mai trece din când în când cu tractorul pe șosea.

Deși Madison (liantul dintre cei doi) dispare din peisaj ca urmare a despărțirii de Alvin, între cei doi începe să se formeze o legătură neașteptat de puternică. Alcoolul și tristețea se îmbină perfect germinând prietenie între Alvin și Lance. La beție cei doi încep să se distreze unul în compania celuilalt. Devine evident, pe măsură ce lucrurile evoluează, că cei doi formează de fapt două părți ale aceluiași sine – un adult confruntându-se cu propria versiune mai tânără. De aici, poate, aversiunea inițială a lui Alvin față de Lance, a bărbatului maturizat față de tânărul flușturatic.

Filmul în sine este o alegorie. Privite în ansamblu, cele trei personaje masculine constituie fațetele temporale ale unui singur bărbat: Lance e trecutul, Alvin prezentul, iar bătrânul viitorul. De asemenea, prezența (mai mult sau mai puțin fizică) a femeii bătrâne confirmă conectarea atât a lui Alvin, cât și a lui Lance, la natură, la mediul care le devine adăpost. Interesant în ceea ce o privește pe această femeie bătrână este faptul că nu este jucată de o actriță, ci este de fapt o supraviețuitoare a unor incendii de pădure din acea zonă a Texas-ului care se întoarce, periodic, la locuința sa arsă pentru a scotoci prin propria cenușă.

Alegorii, stiluri alerte vs. slow-motion, imagini remarcabile (și remarcabil de solitare pe alocuri), soundtrack-ul marca Explosions in the Sky și David Wingo, toate acestea fac din Prince Avalanche un film surprinzător de plăcut. Regizorul David Gordon Green creează un produs aparent eterogen prin împrumut din experiența trecută (Pineapple Express, George Washington). Deși lipsiți de sens momentan, Alvin și Lance îl trasează, prin linii galbene de marcaj, pentru ceilalți șoferi.

Prince Avalancheeste agreabil de urmărit și, un alt mare plus, nu are pretenții de film revelator – neavând neapărat un sens care să ne fie transmis.

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here