Filme pentru Anti-Valentine’s Day

0
1044

Pentru mulţi dintre noi 14 februarie este doar o zi în care preţurile la trandafiri cresc, prin toate magazinele încep să atârne inimioare de pluş de dimensiuni variabile, iar depresia revine în forţă atacând din toate vazele de flori goale şi rafturile pe care ar fi putut să adune praful un ursuleţ . Chiar dacă credeai că e suficient să treci cu bine de Crăciun, de inevitabilele întâlniri cu mătuşile şi întrebările lor indiscrete, Valentine’s Day este mai nou adevărata probă de foc.  Toate birturile se umplu de cupluri improvizate bucuroase că au reuşit să gasească următorul suflet pereche,  petrecerile se ţin lanţ şi peste tot lumea zâmbeste ducând tot felul de pacheţele cu ciocolată, flori, bilete în Dubai şi alte nimicuri. Pe scurt, Valentine’s Day nu este tocmai o binecuvântare pentru cei singuri sau pentru cei care nu cred în fericirea la comandă, aşa că am căutat câteva filme care să ne ajute să treacem cu bine peste Black Saturday de anul acesta.

 1.War of The Roses

Că tot veni vorba de trandafiri, War of The Roses  cu Michael Douglas şi Kathleen Turner este un exemplu clasic de film care demitizează iubirea ca-n poveşti arătând cum casa unui cuplu aparent perfect poate deveni câmpul de luptă a doi indivizi psihotici care par hotărâţi să profite de clauza înscrisă în toate contractele  matrimoniale: Până când moartea ne va despărţi. Barbara şi Oliver Rose încep prin reproşuri, replici sarcastice însă ajung să poarte un adevărat război cu farfurii şi fotolii pe post de proiectile.  

2. Husbands and Wives

Vi-l puteţi imagina pa Woody Allen dăruind inimioare de pluş în stânga şi dreapta? Nu tocmai, mai degraba filosofând despre complexitatea relaţiilor interumane într-o cafenea cu mult fum, gândindu-se cum să prezinte o iubire reală, fără clişee sau happy-end.  Filmat ca un documentar, Husbands and Wives  încearcă să redea dezintegrarea unei căsnicii fără dramatizări excesive, tensiunea  dintre Mia Farrow şi Woody Allen care treceau în acea perioadă printr-o despărţire dificilă adăugând un plus de credibilitate înstrăinării celor două personaje principale. 

3.Blue Valentine

Blue Valentine este alternativa realistă la The Notebook în care Ryan Gosling renunţă la aerul de prinţ şarmant şi intră în pielea unui personaj ceva mai complex.  Blue Valentine începe ca o poveste de dragoste la prima vedere însă se încheie cu o despărţire treptată, extrem de dureroasă. Trecând de la un prezent în care relaţia dintre cei doi protagonişti se apropie de final şi un trecut în care totul părea un basm, Blue Valentine este o poveste despre o mare iubire care nu este totuşi suficientă pentru o întreagă viaţă împreună.

 4.American Beauty

American Beauty urmăreşte viaţa lui Lester Burnham (Kevin Spacey), un om care deşi a respectat toate canoanele societăţii  este profund nefericit, sau, mai bine spus, absolut amorţit. Lester trăieşte într-o lume a fericirii aparente în care are o familie frumoasă în care nimeni nu-l ascultă, o slujbă bună la care nimeni nu-i apreciază munca, şi o casă în care nu-şi găseşte locul, cu alte cuvinte visul, pentru Lester american a devenit un fel de coşmar. Astfel, American Beauty este o poveste despre fericirea care îi aşteaptă pe cei care ies din tiparele consumatorului docil, care prinde bine în această perioadă a anului în care cadourile kitch sunt la mare căutare.

5.Revolutionary Road

Si în Revolutionary Road convenţiile care ne îngrădesc viaţa sunt puse în discuţie. Rutina, aceleaşi petreceri, aceiaşi prieteni , plictiseala impusă de o viaţă trăită ca la carte ajung să erodeze iubirea care îi lega pe April (Kate Winslet) şi Frank Wheeler (Leonardo DiCaprio), însă orice încercare de a evada pare sortită eşecului Frank devenind cu timpul dependent de sistemul pe care iniţial îl detesta. Revolutionary Road este un film perfect pentru cei care nu mai cred în şi au trăit fericiţi până la adânci bătrâneţi, sau au nevoie să nu mai creadă măcar câteva zile.

6.500 Days of Summer

500 Days of Summer pare să fie o poveste despre doi îndrăgostiţi predestinaţi să fie împreună până la adânci bătrâneţi, cel puţin cam aşa vede Tom (Jason Gordon -Lewitt) relaţia sa cu Summer (Zooey Deschanel), deşi, trebuie spus, ea nu pare să fie de acord . 500 Days of Summer este o poveste de dragoste care se încheie frumos, fără ca asta să însemne un happy-end pentru cei doi protagonişti.

7.L’Eclisse

In filmul lui Antonioni, scena în care Monica Vitti şi Alain Delon sărută geamul care-i desparte rezumă întreaga lor poveste. In Eclipsa contrariile se atrag însă nu rămân împreună, iar cei doi protagonişti sunt până la urmă despărţiţi definitiv de modul lor extrem de diferit de a privi viaţa. Diferenţele dintre cei doi nu sunt niciodată enunţate, fiind mai degrabă sugerate pe tot parcursul filmului profitând de cele mai neaşteptate pretexte : o maşină furată,  căderea bursei.

8.Kramer vs. Kramer

In Kramer vs. Kramer Merryl Streep şi Dustin Hoffman reuşesc unele dintre cele mai bune roluri ale carierei lor, redând întreaga gamă de emoţii pe care personajele le experimentează în urma divorţului şi a luptei pentru custodia copilului. In film nu există un vinovat pentru destrămarea relaţiei. Joanna îşi abandonează copilul şi familia un timp, după ce fusese la rândul ei invizibilă timp de câtiva ani pentru soţul obsedat de muncă, astfel că spectatorul nu poate să împărţăşească suferinţa unuia sau a celuilalt şi este obligat să se identifice pe rând cu ambele personaje.  

9.Who’s Afraid of Virginia Woolf

 Martha(Elizabeth Taylor) şi George(Richard Burton) par să fie definiţia cuplului de coşmar. Cu replici veninoase şi câteva sticle de alcool mereu la îndemână , Martha calcă în picioare orice urmă de deminitate a soţului ei, care reacţionează la rândul său cu izbucniri violente ce-i înspăimântă pe cei doi tineri invitaţi la cină. Relaţia dintre cei doi seamănă mai degrabă cu dependenţa, decât cu iubirea, doza de insulte crescând continuu pentru a putea avea efectul aşteptat.

10. Annie Hall

Annie Hall este un film despre doi oameni care se întâlnesc, se îndrăgostesc şi se despart atunci când iubirea dispare , fără să transforme finalul unei relaţii într-o tragedie demnă de dramaturgia greacă. In filmul lui Woody Allen nu contează de fapt finalul poveştii, ci amintirile frumoase, homarii gătiţi împreună şi păianjenii prinşi în miez de noapte.  

Galerie video

LASĂ UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here